arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۰۶۴۰۷
تاریخ انتشار: ۳۰ : ۰۹ - ۱۹ مهر ۱۳۹۸

دو انفجار در بدنه نفتکش ایرانی در ۶۰ مایلی جده عربستان / شرکت ملی نفتکش: انفجارها احتمالا بر اثر حمله تروریستی و اصابت موشک بود / اصابت موشک از خاک عربستان کذب است / همه کارکنان کشتی سالم هستند / وضعیت کشتی باثبات است / نفتکش اکنون در حال حرکت به سمت خلیج فارس است / وزارت خارجه: نفتکش ایرانی از مکانی نزدیک به کریدور عبوری از شرق دریای سرخ هدف قرار گرفته / مسئولیت ناشی از این اقدام بر عهده عوامل این ماجرا جویی خطرناک است / رحیمی، عضو کمیسیون امنیت ملی: شواهدی از خرابکاری وجود دارد

بدنه یک فروند نفتکش ایرانی متعلق به شرکت ملی نفتکش صبح امروز (جمعه) در ۶۰ مایلی بندر جده عربستان سعودی دچار انفجارشده است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

انفجار بدنه نفتکش ایرانی در دریای سرخ / علت انفجار اصابت موشک بود

صبح امروز، ۱۹ مهرماه یک نفتکش ایرانی در دریای سرخ بر اثر اصابت موشک در دو نقطه منفجر شده و دو مخزن نفتکش دچار آسیب شده است.

به گزارش «انتخاب» به نقل از روابط عمومی و امور بین‌الملل شرکت ملی نفتکش ایران، نفت‌کش ایرانی SABITY متعلق به شرکت ملی نفتکش صبح امروز در دو انفجار جداگانه احتمالا بر اثر اصابت موشک در ساعت‌های ۵ و ۵:۲۰ صبح در ۶۰ مایلی بندر جده عربستان سعودی دچار انفجار در بخش بدنه شده است.

دو مخزن اصلی نفت در کشتی فوق آسیب دیده و نفت موجود در آن در حال خروج به دریای سرخ است.

خوشبختانه همه کارکنان کشتی در وضعیت سالم و ایمن بوده و کشتی نیز اکنون در وضعیت با ثباتی قرار دارد و تنها بدنه کشتی اندکی آسیب دیده است که کارکنان کشتی درصدد کنترل آن هستند.

کارشناسان فنی کشتی و کارشناسان مستقر در اتاق اضطرار شرکت در حال بررسی وضعیت و علل این حادثه هستند.

نفت کش در شرایط پایدار است

آخرین گزارشهای دریافت شده از نفت کش ایرانی سانتیزد(Sanitized) که صبح امروز در دریای سرخ به دلیل احتمال حمله تروریستی دچار اسیب شده حاکیست، شرایط وضعیت شناور کاملا تحت کنترل بوده و خدمه در حال حفظ شرایط پایدار درنفت کش هستند.

بر اساس این گزارش در رخداد صبح امروز هیچ یک از خدمه کشتی دچار اسیب نشده اند و مجموعه کارکنان نفت کش در سلامتی کامل هستند.

نشت نفت کشتی متوقف شد

روابط عمومی و امور بین‌الملل شرکت ملی نفتکش اعلام کرد: بر اساس تازه‌ترین گزارش های دریافتی از کشتی سانحه دیده SABITI نشت نفت از کشتی به حداقل رسیده است.

بار دیگر تاکید بر این نکته ضروری است که هیچ‌گونه حریقی در کشتی رخ نداده است و همه کارکنان در وضع کاملا ایمن و سالم قرار دارند و شرایط کلی کشتی نیز در حال کنترل است.

هیچ طرفی، هیچ گونه کمکی نکرده / نفتکش تغییر مسیر می‌دهد / علت حادثه هنوز مشخص نیست

نصرالله سردشتی، مدیرعامل شرکت ملی نفتکش در گفتگو با شبکه العالم با اشاره به این موضوع که خدمه نتفکش در سلامت کامل هستند گفت: هیچ طرفی، هیچ کمکی به نفتکش آسیب دیده ایران در دریای سرخ نکرده است.

سردشتی خاطرنشان کرد که نفتکش ایرانی هنوز مسیر خود را از سرنگرفته است و به محض آغاز سفر، مسیر خود را برای خروج از دریای سرخ تغییر می دهد.

مدیرعامل شرکت ملی نفتکش گفت: هنوز علت حادثه برای نفتکش ایرانی مشخص نیست ولی جلوی نشست نفت به دریا گرفته شده است.

اولین تصاویر از نفتکش ایرانی SABITI

دو انفجار در بدنه نفتکش ایرانی در ۶۰ مایلی جده عربستان / شرکت ملی نفتکش: انفجارها احتمالا بر اثر حمله تروریستی و اصابت موشک بود / همه کارکنان کشتی سالم هستند / وضعیت کشتی باثبات است / نفتکش تغییر مسیر خواهد داد

آمریکا: از حادثه مطلعیم

«پت پاگانو» سخنگوی ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا در بحرین اعلام کرد: این ناوگان از گزارش‌های رسانه‌ای درباره بروز حادثه برای نفتکش ایرانی در دریای سرخ مطلع است اما اطلاعات بیشتر و دقیقی ندارد.

واکنش وزارت خارجه

سید عباس موسوی سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در واکنش به هدف قرار گرفتن نفت کش ایرانی "سابیتی" در دریای سرخ اعلام کرد: بررسی های انجام شده توسط شرکت ملی نفتکش ایران نشان می دهد که کشتی ایرانی از مکانی نزدیک به کریدور عبوری این نفتکش از شرق دریای سرخ، دو بار و به فاصله حدود نیم ساعت مورد هدف قرار گرفته و آسیب دیده است.

موسوی با اشاره به تحت کنترل بودن شرایط نفتکش اظهار داشت: خوشبختانه خدمه نفت کش هیچگونه آسیبی ندیده اند و شناور در حالت پایدار قرار دارد.

سخنگوی وزارت امور خارجه خاطر نشان ساخت: در چند ماه گذشته برخی اقدامات تخریبی دیگر نیز علیه نفتکشهای ایران در دریای سرخ صورت پذیرفته که بررسیها در خصوص عوامل دخیل در این اقدامات در حال انجام است.

وی با ابراز نگرانی در خصوص آلودگی ایجاد شده در منطقه به دلیل نشت شدید نفت از مخازن آسیب دیده کشتی، اعلام کرد: کلیه مسئولیت های ناشی از این اقدام از جمله آلودگی شدید زیست محیطی ایجاد شده در منطقه بر عهده عوامل این ماجرا جویی خطرناک است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پایان تاکید کرد: بررسی جزئیات و عوامل این اقدام خطرناک ادامه داشته و پس از حصول نتیجه اعلام خواهد شد.

مسکو: هنوز برای تعیین مقصر زود است

وزارت خارجه روسیه امروز (جمعه) با صدور بیانیه‌ای به حادثه پیش‌آمده برای نفتکش ایرانی و گزارش‌هایی از انفجار در بدنه آن در آب‌های نزدیک عربستان سعودی، واکنش نشان داد.

به نوشته خبرگزاری «رویترز» وزارت خارجه روسیه در این بیانیه گفت هنوز برای تعیین یک مقصر در حادثه نفتکش ایرانی بسیار زود است و باید منتظر نتایج تحقیقات بیشتر بود.

شرکت ملی نفتکش: اصابت موشک از خاک عربستان کذب است
شرکت ملی نفتکش ایران اعلام کرد: خبر منتشر شده در خصوص اصابت موشک از خاک عربستان به نفتکش ایرانی که به نقل از شرکت ملی نفتکش منتشر شده است تکذیب می شود.

رحیمی، عضو کمیسیون امنیت ملی: شواهدی از خرابکاری وجود دارد

علیرضا رحیمی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، در حساب توییتری خود نوشت: «‌خرابکاری درنفتکشهای حامل ‎نفت ایران در ماههای گذشته در محدوده بنادر عربستان مسبوق به سابقه بوده است.

شواهدی از ایجاد اختلال سازمان یافته در کشتیهای حامل محموله های متعلق به ‎ایران وجود داشت اما انفجار در نفتکش ‎SABITI دلائل اختلال سازمان یافته را تقویت کرده است.

ادعای تانکر ترکر: هیچ دود، آتش، نشت یا یدک‌کشی مشاهده نکردیم

در حالی که بیشتر رسانه‌های غربی از نشت نفت از نفتکش ایرانی «SABITI» درپی حادثه‌ای در دریای سرخ خبر می‌دهند اما موسسه مکان‌یابی شناورها موسوم به «تانکر ترَکِر» ادعای دیگری دارد.

تانکر ترکر در صفحه رسمی توئیتر خود مدعی شد: «بر اساس تمام اطلاعاتی که تا کنون جمع‌آوری کردیم، از جمله تصویر ماهواره‌ای ناسا از منطقه و داده‌های موسسه مارین ترافیک، هیچ دود، آتش، نشت یا یدک‌کشی [در محل نفتکش ایرانی] مشاهده نکردیم».

این موسسه در ادامه ادعای خود افزود: «در عوض، ما یک تانکر را می‌بینیم که با سرعت مناسب به سمت خانه می‌رود. تیتر اخبار [مبنی بر هدف قرار گرفتن نفتکش ایرانی] مقداری باعث افزایش قیمت نفت شد».

SABITI در حال حرکت به سمت خلیج فارس است
شرکت ملی نفتکش ایران اعلام کرد کشتی سانحه دیده SABITI بعد از پایداری وضعیت کلی در حال حرکت به سمت آب های خلیج فارس است. بر این اساس این کشتی هم اکنون با سرعتی کم در حال ترک منطقه و حرکت به سمت آب های خلیج فارس است.

واکنش چین

گنگ شوانگ، سخنگوی وزارت امور خارجه چین روز جمعه در واکنش به هدف قرار گرفتن نفتکش ایرانی سابیتی از طرفین مربوطه خواست تا به وسیله همکاری با یکدیگر صلح و ثبات را در منطقه حفظ کنند.

نظرات بینندگان