arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۰۶۴۱۸
تاریخ انتشار: ۱۷ : ۱۰ - ۱۹ مهر ۱۳۹۸

وضعیت فوق‌العاده در سودان ۳ ماه تمدید شد

شورای حاکمیتی سودان از تمدید وضعیت فوق‌العاده در این کشور به مدت سه ماه خبر داد. یک منبع عالی‌رتبه سودانی اخیرا گزارش داد که نشستی بین دولت سودان به نخست‌وزیری عبدالله حمدوک و شورای حاکمیتی این کشور برگزار شد و طی آن حمدوک خواستار تمدید وضعیت فوق‌العاده در کشور به مدت شش ماه شد. اما شورای حاکمیتی با تمدید سه ماهه موافقت کرد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

شورای حاکمیتی سودان از تمدید وضعیت فوق‌العاده در این کشور به مدت سه ماه خبر داد.

به گزارش ایسنا، به نقل از سایت شبکه روسیا الیوم، محمد سلیمان، سخنگوی شورای حاکمیتی سودان در سخنانی بر اجرایی شدن فرمان ریاستی مبنی بر تمدید وضعیت فوق‌العاده در سراسر این کشور برای سه ماه دیگر تأکید کرد.

وی در این باره گفت: طبق مفاد ماده ۴۰ سند قانون اساسی سودان، شورای وزیران طی اجرای وضعیت فوق‌العاده می‌تواند تدابیر بی قید و شرطی را اتخاذ کند و یا بخشی از آن را لغو و اثرات این سند را محدود کند.

سلیمان افزود: با این وجود چنانچه وضعیت استثنایی به حدی برسد که امنیت را تهدید کند، شورای وزیران می‌تواند با مشورت شورای حاکمیتی بخشی از لایحه حقوقی مندرج در این سند را به حالت تعلیق درآورد. اما ممکن نیست حق زندگی، عدم تبعیض بر اساس نژاد، جنسیت، اعتقاد مذهبی و معلولیت و همچنین حق دادرسی عادلانه کاهش یابد.

یک منبع عالی‌رتبه سودانی اخیرا گزارش داد که نشستی بین دولت سودان به نخست‌وزیری عبدالله حمدوک و شورای حاکمیتی این کشور برگزار شد و طی آن حمدوک خواستار تمدید وضعیت فوق‌العاده در کشور به مدت شش ماه شد. اما شورای حاکمیتی با تمدید سه ماهه موافقت کرد.

همچنین ائتلاف گروه‌های موسوم به "آزادی و تغییر" نیز با تمدید وضعیت فوق‌العاده موافقت کرده‌اند.

در پی عزل عمر البشیر، رئیس‌جمهوری برکنار شده سودان در آوریل گذشته، شورای نظامی این کشور به مدت شش ماه وضعیت فوق‌العاده در سراسر سودان اعلام کرد که این وضعیت امروز (جمعه) به پایان رسید.

نظرات بینندگان