arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۰۶۵۰۲
تاریخ انتشار: ۵۰ : ۱۹ - ۱۹ مهر ۱۳۹۸

هلند صادرات سلاح به ترکیه را تعلیق کرد

کشور هلند روز جمعه اعلام کرد که بدنبال حملات ارتش ترکیه به شمال و شمال شرق سوریه، صادرات سلاح خود به آنکارا را تعلیق کرده است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

کشور هلند روز جمعه اعلام کرد که بدنبال حملات ارتش ترکیه به شمال و شمال شرق سوریه، صادرات سلاح خود به آنکارا را تعلیق کرده است.

"اسکای نیوز" عربی به جزئیات بیشتری از این خبر هیچ اشاره ای نکرده است.

دولت هلند روز چهارشنبه نیز در اعتراض به عملیات نظامی ترکیه در شمال سوریه، سفیر آنکارا در آمستردام را احضار کرده است.

ساعاتی پیش نیز، نروژ که یکی از اعضای سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) است، تمامی صادرات تسلیحاتی خود به ترکیه، دیگر عضو این سازمان، متوقف کرد.

دولت فنلاند نیز که رئیس فعلی اتحادیه اروپا نیز هست، روز گذشته حمله ترکیه به شمال سوریه را نیز محکوم و اعلام کرده بود که صادرات سلاح به آنکارا را متوقف می‌کند.

پیش تر «ژان کلود یونکر» رئیس کمیسیون اروپا که بازوی اجرایی اتحادیه اروپا محسوب می شود نیز خواستار توقف فوری عملیات ترکیه در شمال شرق سوریه شده بود.

در همین ارتباط «ینس استولتنبرگ» دبیرکل ناتو از ترکیه خواست با اقدام نظامی در شمال شرق سوریه، منطقه را بی‌ثبات‌تر نکند.

رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه روز چهارشنبه از آغاز عملیات نظامی در شمال شرق سوریه موسوم به "چشمه صلح" خبر داد.

رئیس جمهوری ترکیه مدعی شد،عملیات ارتش این کشور در حمله جدید علیه حزب کارگران کردستان ترکیه (پ.ک.ک) و یگان های مدافع خلق (ی.پ.گ) صورت می گیرد.

اقدام ترکیه برای حمله به شمال سوریه به رغم مخالفت‌های گسترده منطقه‌ای و جهانی صورت می گیرد.

حملات ترکیه به شمال سوریه درحالی صورت می گیرد که "برنامه جهانی غذا" وابسته به سازمان ملل از آوارگی بیش از ۷۰ هزار نفر از ساکنان مناطق تل‌ابیض و راس‌العین سوریه خبر داده است.
این نهاد که به ۶۵۰ هزار نفر در شمال شرق سوریه کمک می‌کند نسبت به آوارگی شمار بیشتری از غیرنظامیان در این مناطق هشدار داد.
سازمان پزشکان بدون مرز نیز اعلام کرد که تنها بیمارستان شهر تل‌ابیض در استان الرقه که بیشتر کارکنان آن براثر افزایش شدت بمباران‌ها در ۲۴ ساعت گذشته فرار کرده‌اند، تعطیل شده است.

پیشتر نیز، ارتش ترکیه در دو عملیات سپر فرات (۳ شهریور ۹۵ تا ۹ فروردین ۹۶) و عملیات شاخه زیتون (۳۰ دیماه ۹۶ تا ۴ فروردین ۹۷) با همکاری گروه‌های تروریستی مورد حمایت خود، چهار هزار کیلومتر از خاک سوریه از جمله شهرهای الباب، اعزاز، جرابلس و عفرین در شمال این کشور را تصرف کرده بود.

منبع: ایرنا
نظرات بینندگان