arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۰۶۷۲۲
تاریخ انتشار: ۳۲ : ۰۹ - ۲۱ مهر ۱۳۹۸

محیط زیست: باغ وحش مشهد باید اصلاح یا تعطیل شود

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان خراسان رضوی گفت: زنجیره ناقص موجود در مدیریت تخصصی و زیست محیطی باغ وحش مشهد یا باید اصلاح شود و یا این مجموعه به طور قطع و حتم تعطیل خواهد شد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان خراسان رضوی گفت: زنجیره ناقص موجود در مدیریت تخصصی و زیست محیطی باغ وحش مشهد یا باید اصلاح شود و یا این مجموعه به طور قطع و حتم تعطیل خواهد شد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان خراسان رضوی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: عدم اجرای پروتکل های محیط زیست، تکمیل نشدن حلقه مدیریت زیست محیطی و خلاء هایی که در ارائه استانداردها و قوانین زیست محیطی در باغ وحش مشهد وجود دارد، عامل تلف شدن گونه های ارزشمند در این باغ وحش و نیز شنیدن اخبار ناخوشایند برای دوست داران محیط زیست شده است.

تورج همتی اضافه کرد: باغ وحش مشهد را مسئول تلف شدن هفت توله ببر در خرداد ماه امسال می دانیم و علت اصلی آن هم عدم رعایت پروتکل های محیط زیست و قوانین اعلام شده به این مجموعه است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان خراسان رضوی گفت: باید ارکان مدیریتی باغ وحش تخصص گرا باشند و نیروهایی که با مباحث باغ وحش و نگهداری از گونه ها سر و کار دارند اطلاعات فنی و تخصصی باشند و به کارگیری چنین نیروهایی وظیفه مجموعه باغ وحش مشهد است.

همتی افزود: حضور دامپزشکان دارای تجربه، متخصص و بدون هیچ گونه وابستگی به مجموعه باغ وحش شرط نخست برای تامین امنیت و حفاظت از گونه های جانوری موجود در باغ وحش مشهد است.

وی با اشاره به اینکه استناد ما برای علت تلف شدن گونه ها در مجموعه های باغ وحشی و نگهداری از حیوانات صرفا نظر دامپزشک است افزود: اعلام نظر دامپزشک نیز باید تخصصی، بر اساس اخلاق و اصول حرفه ای و نیز با رعایت استانداردها و کنترل تمامی شرایط نگهداری از گونه ها تا قبل از تلف شدن هر گونه انجام شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان خراسان رضوی با بیان اینکه اخذ پروانه فعالیت بهره برداری برای مجموعه باغ وحش مشهد با رعایت و اجرای استانداردها ممکن می شود افزود:با اخذ پروانه فعالیت، اداره کل دامپزشکی استان خراسان رضوی نیز امکان ارائه خدمات فنی و دامپزشکی به این مجموعه را دارد در غیر این صورت همچنان شاهد اخبار ناخوشایند از این مجموعه خواهیم بود.

همتی تاکید کرد: ادامه فعالیت این مجموعه مستلزم حضور یک مدیر مجرب زیست محیطی، حضور دامپزشک مستقل و انجام اصلاحات محیط زیستی در باغ وحش مشهد است و در صورت عدم اجرای این موارد تعطیلی باغ وحش مشهد قطعی است.

وی ادامه داد: فعالیت باغ وحش مشهد با شرایط فعلی همانند استخوان لای زخم است و فعالیت این چنینی و خطرآفرینی برای گونه های جانوری را به هیچ وجه نمی پذیریم.

خرداد ماه امسال هفت توله ببر تازه متولد شده در باغ وحش مشهد تلف شدند که دامپزشک باغ وحش علت مرگ آنها را عفونت تنفسی و علت مرگ یک توله دیگر را حمله شدید مادر عنوان کرد.

کمیته حقیقت یاب مرگ هفت توله ببر نیز از ۲۷ مرداد ماه امسال تشکیل شده است.

باغ ‌وحش مشهد سال ۱۳۳۹ در محدوده خواجه ‌ربیع تاسیس و با ایجاد شرکت باغ ‌وحش وکیل ‌آباد در سال ۱۳۵۶ در ورودی پارک جنگلی وکیل ‌آباد مستقر شد.
این مکان به عنوان بزرگترین باغ ‌وحش ایران دارای بیشترین گونه‌های جانوری است که از آن جمله می‌توان به شیر، ببر، خرس، خوک، گراز، گربه وحشی، انواع پرندگان، چهار نوع گوزن، شامپانزه و جانداران دیگر اشاره کرد.
هم اکنون ۱۰۷ گونه شامل ۶۴ گونه بومی و ۴۳ گونه غیربومی و ۶۸۰ نمونه جانوری شامل ۲۴۰ پستاندار، ۳۹۳ پرنده و ۴۷ خزنده و دوزیست در باغ وحش مشهد نگهداری می‌ شود.

نظرات بینندگان