arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۰۶۸۴۰
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۲۰ - ۲۱ مهر ۱۳۹۸
اسناد ویکی لیکس در «انتخاب»؛ شماره ۶۶ /

آیا ایران از ارتش جمهوری‌خواه ایرلند حمایت می‌کرد؟ / ادعا‌های نشریات اروپایی درباره سفر یک گروه یونانی به تهران

ژانویه سال گذشته روزنامه ایتالیایی «کوریره دلا سرا» گزارش کرد که اعضای ۱۷ نوامبر به تهران رفته و تماس‌هایی با ایران داشته اند. مسئولان ایران هرگونه تماس را رد کردند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

آیا ایران از ارتش جمهوری‌خواه ایرلند حمایت می‌کرد؟ / ادعا‌های نشریات اروپایی درباره سفر یک گروه یونانی به تهران

«انتخاب» اسناد ویکی لیکس در رابطه با ایران را که متعلق به سال های ۱۹۷۲ تا ۲۰۰۹ است، را به صورت روزانه و به منظور آگاهی مخاطبان نسبت به تحولات و اتفاقات گذشته، منتشرمی کند.

سرویس تاریخ «انتخاب»: گزارشی محرمانه از سفارت آمریکا در یونان به تاریخ چهارشنبه ۲۱ اردیبهشت ۱۳۷۳ درباره گزارش نشریات یونان درباره ارتباطات ایران با ارتش جمهوریخواه ایرلند توضیحاتی ارائه کرده است.

به گزارش «انتخاب»؛ متن این سند که ویکی لیکس آن را منتشر کرده، در زیر آمده است:

موضوع سند: گزارش نشریات یونان درباره ارتباطات ایران با ارتش جمهوریخواه ایرلند
طبقه بندی: غیرمحرمانه
چهارشنبه ۱۱:۴۱ دقیقه یازدهم می ۱۹۹۴
از: سفارت آمریکا در یونان
به: وزیر امورخارجه

۱. بر اساس درخواست شما، ترجمه مقاله "الفتروس تیپوس" درباره ارتباطات ایران با ارتش جمهوریخواه ایرلند در ادامه تقدیم می‌شود. همچنین پاراگراف ۳ نیز یک گزارش اضافه درباره این موضوع در رسانه‌های دیگر ارایه می‌کند.
۲. آغاز متن:
مسئولان یونان و بریتانیا مظنون هستند که بخش زیادی از هروئین قاچاقی به انگلستان توسط دو فرد آلمانی که دستگیر شده اند، قرار بوده است برای تامین مالی فعالیت‌های ارتش جمهوریخواه ایرلند صرف شود.
به گفته منابع موثق «الفتروس تیپوس» گروهی از ماموران اطلاعاتی بریتانیا که در فعالیت‌های ارتش جمهوریخواه ایرلند تخصص دارند قرار است به آتن سفر کرده و گزارشی از مسئولان یونانی درباره شواهد موجود در این پرونده قاچاق دریافت کنند.
دو فرد آلمانی، یورگن مرکس و همسرش تونزا آنت مرکس، به قاچاق مقدار زیادی موادمخدر به بریتانیا در چهار فقره، اعتراف کرده اند. مسئولان بریتانیایی با امید شناسایی دریافت کنندگان بریتانیایی این مواد به یونان سفر کرده اند. آن‌ها بر اساس اعترافات آلمانی‌ها به این نتیجه رسیده اند که این مواد مخدر قرار بوده برای تامین مالی فعالیت‌های ارتش جمهوریخواه ایرلند استفاده شود.
بر اساس اطلاعات تبادل شده میان نهاد‌های مربوطه، سازمان‌های سری ایران پشت یک فقره قاچاق قبلی در مقیاس بسیار بزرگتر بوده اند.
این تحقیقات متمرکز بر پاتریک اوبرایان است، یک تبعه ۴۰ ساله ایرلندی اهل لیمریک که همان مسیر آلمان‌ها را طی کرده و در یونان دستگیر شده بود. او موادمخدری به ارزش ۵۰۰ میلیون دراخما (۲ میلیون دلار) را از خاورمیانه به ترکیه و از آنجا به برتانیا قاچاق کرده بود. ماه سپتامبر گذشته اوبرایان به ۹ سال حبس در یونان محکوم شد. هردوی مقامات یونان و برتانیا پرونده اوبرایان را با آلمانی‌های دستگیر شده مرتبط می‌دانند.
روز ۱۴ ژانویه روزنامه عربی «الوطن العربی» که در بیروت و پاریس منتشر می‌شود، گزارش دقیقی درباره ارتباطات ارتش جمهوریخواه ایرلند با سازمان‌های سری ایران منتشر کرد. این روزنامه امیرحسن تقوی را به عنوان رییس بخش اروپای غربی سازمان‌های سری ایران معرفی کرده و فت تقوی تماس میان ارتش جمهوریخواه ایرلند و گروه «۱۷ نوامبر» (بزرگترین گروه تروریستی یونان) و «شورای انقلاب» در ابونذال و حزب الله، هماهنگ می‌کرده است.
ژانویه سال گذشته روزنامه ایتالیایی «کوریره دلا سرا» گزارش کرد که اعضای ۱۷ نوامبر به تهران رفته و تماس‌هایی با سازمان‌های سری ایران داشته اند. مسئولان ایران هرگونه تماس را رد کردند، اما این خبرنگار ایتالیایی بر صحت اطلاعات خودش اصرار دارد.
پایان متن
۳. در ادامه ترجمه یک گزارش دیگر در روز ۴ می‌در روزنامه «الفتروتیپیا» درباره این موضوع ارایه می‌شود:
روزنامه ایندیپندنت در لندن روز گذشته در گزارش اعلام کرد ایران پیشنهاد تفنگ و پول به ارتش جمهوریخواه ایرلند داده و ..... این روزنامه به نقل از منابع مطلع گفته است که در جریان یک دیدار مخفیانه در تهران، در ماه نوامبر، مسئولان سازمان‌های سری ایران چنین پیشنهادی را مطرح کرده اند. بعد از سه ماه، ارتش جمهوریخواه ایرلند این پیشنهاد را رد کرد. نمایندگان گروه تروریستی ۱۷ نوامبر در یونان و همینطور اتا نیز در این ملاقات حضور داشتند.
هفته گذشته فرستاده ایران در لندن به وزارت امورخارجه احضار شده و از وی درخواست شده است ارتباط ایران با ارتش جمهوریخواه ایرلند متوقف شود. این تماس‌ها توسط سازمان اطلاعات بریتانیا افشا شده بود.
نایلز

* ارتش جمهوری خواه ایرلند سازمانی نظامی است که خواهان جدا کردن ایرلند شمالی از بریتانیا و تشکیل یک جمهوری مستقل و سپس اتحاد دو ایرلند است.

نظرات بینندگان