arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۰۶۸۹۰
تاریخ انتشار: ۴۵ : ۱۸ - ۲۱ مهر ۱۳۹۸

چاوش‌اوغلو: تحت هر شرایطی به عملیات در شمال سوریه ادامه می‌دهیم

وزیر امور خارجه ترکیه با بیان اینکه آنکارا تحت هر شرایطی به عملیات در شمال سوریه ادامه می دهد، گفت سخنان رئیس‌جمهور ترکیه درخصوص رهاسازی پناهجویان به سمت اروپا بلوف نیست.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

فارس: «مولود چاوش‌اوغلو» وزیر امور خارجه ترکیه، روز یکشنبه گفت تحت هیچ شرایطی عملیات در شمال سوریه متوقف نخواهد شد و آنکارا در خصوص رهاسازی پناهجویان به سمت‌ مرزهای اروپا کاملاً جدی است.

چاوش‌اوغلو در مصاحبه با شبکه «دویچه وله»، گفت: «حتی اگر متحدان ما از سازمان تروریستی YPG پشتیبانی کند، حتی اگر تنها بمانیم، حتی اگر تحریم اعمال شود، هیچ فرقی نمی‌کند چه کارهایی انجام دهند. جنگ ما علیه سازمانی تروریستی است و ما به هیچ دلیلی از جنگ عقب‌نشینی نمی‌کنیم. این برای ما مسئله‌ای حیاتی است، مسئله امنیت ملی و ادامه بقا».

او در پاسخ به سؤالی درباره تهدید اخیر «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه علیه اروپا، پاسخ داد: «ما سال‌ها به پناهجویان سوری مسکن داده‌ایم و امنیت اروپا را به معنای واقعی کلمه تضمین می‌کنیم و باز هم این واکنش را از اروپا می‌بینیم. آن‌ها می‌گویند اگر سوری‌ها به آنجا برگردند به آن‌ها کمک نمی‌کنیم. اما تا کنون ۳۷۰ هزار سوری به عملیات‌های نظامی سپر فرات و شاخه زیتون بازگشته‌اند. بنابراین همه آن‌ها می‌خواهند به خانه هایشان برگردند».

چاوش‌اوغلو در ادامه گفت: «اتحادیه اروپا به مردمی که می‌خواهند به خانه‌هایشان برگردند می‌گوید ما کمکی نمی‌کنیم. بنابراین رئیس‌جمهور اردوغان گفت ما ۸-۹ سال این مردمان را در اینجا (ترکیه) به‌عنوان مهمان پذیرفته‌ایم و ۹۰ درصد آن‌ها می‌خواهند به کشورهای اروپایی بروند. اگر نمی‌خواهید آن‌ها به به این مناطق [جنگی] بروند، پس لطفاً از آن‌ها نگهداری کنید. ما حق داریم که این حرف را بزنیم... این تهدید یا بلوف نیست. این پاسخی به رفتارهای اتحادیه اروپا است».

هفته گذشته «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا بعد از مکالمه تلفنی با اردوغان اعلام کرد که ارتش آمریکا در آستانه عملیات ارتش ترکیه در مناطق تحت کنترل شبه نظامیان کرد در شمال سوریه، این مناطق را ترک می‌کند. بر اساس توافق صورت‌گرفته میان واشنگتن و آنکارا، قرار است ترکیه در ازای عقب‌نشینی نیروهای آمریکایی، نگهداری چند هزار اسیر داعشی را که در حال حاضر در اختیار شبه نظامیان کرد هستند، بر عهده بگیرد.

ترکیه بعد از اعلام تصمیم ترامپ و به بهانه ایجاد یک «منطقه امن» برای اسکان آوارگان سوری، عملیاتی نظامی را در شمال سوریه آغاز کرده است. بنا بر اعلام آنکارا، ارتش ترکیه قصد دارد تا عمق ۳۰ تا ۳۵ کیلومتری سوریه پیشروی کند.

نظرات بینندگان