arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۰۶۹۴۱
تاریخ انتشار: ۵۶ : ۰۸ - ۲۲ مهر ۱۳۹۸

ترامپ: ترکیه و کردها باید جلوی فرار داعشی‌ها را بگیرند / آمریکا بدترین زندانی های داعشی را در اختیار دارد، اروپایی ها باید آنها را تحویل بگیرند

رئیس جمهوری آمریکا با تاکید براینکه ترکیه و کردها باید جلوی فرار زندانیان داعشی را بگیرند، از کشورهای اروپایی خواست شهروندان پیوسته به داعش خود را بازگردانند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

رئیس جمهوری آمریکا با تاکید براینکه ترکیه و کردها باید جلوی فرار زندانیان داعشی را بگیرند، از کشورهای اروپایی خواست شهروندان پیوسته به داعش خود را بازگردانند.

دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا بامداد دوشنبه در پیامی توئیتری با این ادعا که ایالات متحده بدترین زندانیان داعشی را نگه‌داری می‌کند، نوشت: ترکیه و کردها نباید اجازه دهند آن‌ها (داعشی‌ها) فرار کنند.

وی با بیان اینکه کشورهای اروپایی باید بعد از درخواست‌ های مکرر، شهروندان خود را که به داعش پیوسته بودند به کشورشان بازمی‌گرداندند، تاکید کرد: آن‌ها اکنون باید این کار را بکنند.

ترامپ که سیاست‌های سخت‌گیرانه‌ای برای جلوگیری از ورود مهاجران غیرقانونی به آمریکا اتخاذ کرده، تصریح کرد: آن‌ها (زندانیان داعشی) هرگز به ایالات متحده نمی‌آیند و نباید راه داده شوند.

خبرگزاری آسوشیتدپرس روز گذشته گزارش داد نزدیک شدن نیروهای ترکیه به یک شهر مهم در شمال شرقی سوریه و شروع درگیری‌ها، فرار صدها نفر از اعضای وابسته به داعش از یک کمپ آوارگان در عین العیسی نزدیک به یک پایگاه ائتلاف آمریکایی را در پی داشت.

این کمپ حدود ۳۵ کیلومتری جنوب مرز سوریه - ترکیه و محل استقرار نزدیک به ۱۲ هزار داعشی از جمله زنان و کودکان آنهاست.

براساس گزارش این خبرگزاری، نیروهای کرد در شمال سوریه در بیانیه ای اعلام کردند که ۹۵۰ نفر از حامیان داعش پس از حمله به نیروهای محافظ و هجوم به سمت گیت‌ها فرار کرده‌اند. شمار این افراد هنوز دقیقا تایید نشده است.

برخی از منابع آمارهای افراد زندانی داعش در اختیار کردها و خانواده آنان را تا ۱۲ هزار نفر نیز ذکر کرده‌اند و اکنون بیم آغاز دوباره درگیری‌ها با داعش به دنبال فرار آنان از زندان‌های نیروهای کرد در شمال سوریه وجود دارد.

دیده بان حقوق بشر سوریه نیز مدعی شد که جنگنده های ترکیه روز یکشنبه روستاهای نزدیک این کمپ را هدف قرار داده اند.

اما رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه این خبرها را رد و گزارش‌های حاکی از فرار زندانیان داعشی را «دروغ‌پراکنی» توصیف کرده است.

نیروهای دموکراتیک سوریه مستقر در شمال شرق این کشور، هزاران نفر از تروریست‌های داعش و خانواده‌های آنها را در بازداشت دارند و هشدار دادند که به علت افزایش درگیری با ترکیه احتمالا قادر به نگهداری از آن‌ها نخواهند بود.

ترکیه چهارشنبه هفته گذشته با آغاز عملیاتی با نام «چشمه صلح» به شمال شرقی سوریه حمله کرد و تا به حال شهرهای شمالی تل ابیض و راس العین را هدف قرار داده است.

سوریه با محکوم کردن عملیات نظامی ترکیه علیه مناطق شمال شرق این کشور از آمادگی ارتش برای مقابله با هر چالشی خبر داده است. همچنین خبرگزاری رسمی سوریه (سانا) اعلام کرد که واحدهایی از ارتش این کشور به سمت شمال شرق برای مقابله با حمله آنکارا حرکت کرده‌اند.

ارتش ترکیه در دو عملیات سپر فرات و عملیات شاخه زیتون با همکاری گروه‌های مورد حمایت خود در سال‌های گذشته چهار هزار کیلومتر از خاک سوریه از جمله شهرهای الباب، اعزاز، جرابلس و عفرین در شمال این کشور را تصرف کرده بود.

منبع: ایرنا
نظرات بینندگان