arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۰۶۹۸۴
تاریخ انتشار: ۵۹ : ۱۰ - ۲۲ مهر ۱۳۹۸

۱۱ باور غلط درباره HPV؛ بیماری‌ای که باید آن را بهتر بشناسید

درباره HPV (ویروس پاپیلوم انسانی) بیماری که عامل ایجاد ۹۹درصد سرطان دهانه رحم است، چه می‌دانید؟
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

درباره HPV (ویروس پاپیلوم انسانی) بیماری که عامل ایجاد ۹۹درصد سرطان دهانه رحم است، چه می‌دانید؟

ویروس HPV یا پاپیلوما ویروس، یک بیماری مقاربتی است که بیش از ۱۰۰ نوع دارد. بعضی از انواع این ویروس، باعث زگیل تناسلی می‌شود و برخی دیگر از انواع آن ریسک ابتلا به سرطان دهانه رحم را افزایش می‌دهد.

انواعی از این ویروس که باعث ایجاد زگیل تناسلی می‌شوند، از انواع کم خطر آن هستند چرا که خطری برای ابتلا به سرطان ایجاد نمی‌کنند. هرچند که این زگیل‌ها با درمان از بین می‌روند اما تا به حال درمانی برای ریشه‌کن کردن این ویروس از بدن کشف نشده است. همچنین در بیشتر مواقع این ویروس بعد از چند سال و با تقویت سیستم ایمنی بدن، ممکن است از بدن فرد دفع شود.

انواع دیگری از این بیماری مقاربتی عامل ۹۹درصد سرطان دهانه رحم هستند اما با وجود خطری که این ویروس برای انسان ایجاد می‌کند، دانش و اطلاعات در بین مردم راجع به این بیماری بسیار پایین است و حتی خیلی از افراد ممکن است شناخت درستی از این ویروس سرطان‌زا نداشته باشند.

در یک نظرسنجی که در مرکز Jo s Cervical Cancer Trust انجام شده، محققان دریافته‌اند که ۵۱% از زنانی که مورد آزمایش قرار گرفته اند، نمی‌دانستند که این ویروس، عاملی برای خطر ابتلا به سرطان است. این مجموعه بعد از این تست تلاش کرد که برای آگاه سازی درباره این ویروس، ۱۱ باور اشتباه درباره آن را توضیح دهد. توصیه درباره این باورهای اشتباه را در زیر می‌خوانید.

این ویروس نادر است:

در واقع دقیقا برعکس است؛ تحقیقات پزشکی نشان داده است که از هر ۵ نفر، ۴ نفر در زندگی خود در مواجهه با این ویروس قرار می‌گیرد. به همین دلیل است که افزایش اطلاعات درباره این بیماری موضوع مهمی است.

 

باید نگران بود:

بیش از ۱۰۰ نوع HPV وجود دارد و خبر خوب این است که بیشتر آنها نگران کننده نیستند. با این حال حداقل ۱۳ نوع پر خطر وجود دارد که می‌توانند سرطان‌زا باشند. اما در این باره هم قطعیتی وجود ندارد. در بیشتر موارد، اگر شما یا شریک جنسی‌تان مبتلا به HPV پرخطر یا کم خطر باشید، بدن شما قادر به پاک کردن عفونت خواهد بود. در مواردی، این عفونت می‌تواند باعث ایجاد ناهنجاری در سلول‌های دهانه رحم شود که در صورت عدم شناسایی و کنترل، ممکن است تبدیل به سرطان دهانه رحم شود. به همین دلیل مهم است که به طور مرتب آزمایش پاپ اسمیر بدهید تا از خطر ابتلا به سرطان پیشگیری کنید.

در صورت ابتلا، خواهید فهمید:

این باور اشتباه است. چرا که HPV به طور معمول هیچ علائمی ندارد و بنابراین بسیار دشوار است که بتوان گفت کسی مبتلا به آن است یا نه. تست پاپ اسمیر مرتب، عفونت HPV پرخطر و هرگونه ناهنجاری ناشی از این عفونت می‌تواند هرچه زودتر شناسایی و درمان شود.

فقط افرادی که روابط جنسی خارج از ازدواج دارند به این بیماری مبتلا می‌شوند:

شما ممکن است در اولین تماس جنسی خود به این ویروس مبتلا شوید. این ویروس از طریق تماس پوستی در ناحیه تناسلی منتقل می‌شود و بسیار رایج است، پس تعداد تماس‌های جنسی در این باره تاثیری نخواهد داشت. باید بدانید که این ویروس می‌تواند تا ۲۰ سال در بدن غیرفعال بماند، پس اگر فقط با همسر خود در تماسید و ناگهان متوجه شدید که مبتلا به این ویروسید، این دلیلی برای اینکه همسرتان به شما خیانت کرده نیست.

تنها جوانان به این ویروس مبتلا می‌شوند:

خیر. این ویروس از طریق تماس پوستی ناحیه تناسلی منتقل می‌شود و هرکسی که به لحاظ جنسی فعال است ممکن است به آن مبتلا شود.

این ویروس در جوانانی که فعالیت جنسی دارند معمول‌تر است؛ گرچه که سیستم ایمنی به طور معمول تاثیر این ویروس را از بین می‌برد در نتیجه این موضوعی نگران کننده نیست.

این مهم است که به یاد داشته باشید که این ویروس ممکن است تا مدت طولانی در بدن باقی بماند. پس اگر برای سال‌ها با یک نفر در رابطه بوده اید یا مدت‌هاست فعالیت جنسی نداشته اید، همچنان ممکن است ویروس را داشته باشید.

به همین دلیل است که باید به تست پاپ اسمیر مرتب توجه داشته باشید.

اگر سالم هستید، مبتلا به این ویروس نخواهید شد:

عفونتهای HPV بسیار متداول اند. بنابراین داشتن یک زندگی سالم تنها می‌تواند به بدن شما کمک کند تا از خودش در مقابل HPV محافظت کند اما تنها راه جلوگیری از ابتلا به این بیماری پرهیز از رابطه جنسی است.

پس نقش سالم زندگی کردن چیست؟ سیستم ایمنی بدن شما مسئولیت مقابله با عفونت HPV را دارد. بنابراین هرچقدر سالم‌تر زندگی کنید، سیستم ایمنی‌تان در کارش بهتر عمل خواهد کرد؛ سالم خوردن، ورزش کردن و از همه مهم‌تر، سیگار نکشیدن یا ترک سیگار به این موضوع کمک می‌کنند.

استفاده از وسیله جلوگیری، باعث می‌شود به این ویروس مبتلا نشوید:

متاسفانه این حرف درست نیست. استفاده از وسیله پیشگیری، ریسک ابتلا به این ویروس را کم خواهد کرد اما به طور کامل از آن جلوگیری نخواهد کرد. چرا که این ویروس در پوست ناحیه تناسلی زندگی می‌کند که به طور کامل با وسیله پیشگیری پوشیده نمی‌شود.

این ویروس ممکن است از طریق هرگونه تماس پوستی با ناحیه تناسلی منتقل شود.

سیگار کشیدن ارتباطی با افزایش ریسک ابتلا به این ویروس ندارد:

سیگار کشیدن درواقع ریسک بسیار بالایی برای ابتلا به سرطان دهانه رحم ایجاد می‌کند. اگر شما سیگار می‌کشید، احتمالا سلول‌های ایمنی‌تان در اطراف دهانه رحم ضعیف شده اند. سیگار کشیدن کار را برای دفاع از بدن و از بین بردن ریسک ابتلا به این ویروس سخت می‌کند.

واکسن HPV به طور کامل از ابتلا به این بیماری جلوگیری می‌کند:

اگر شما واکسن گارداسیل (واکسنی که از ۴ نوع رایج و پرخطر HPV جلوگیری می‌کند) را تزریق کرده‌اید، شما حداقل در برابر ۷۰درصد انواع سرطان‌زای این ویروس مقاوم هستید. اما این به این معنی نیست که هیچ خطری شمارا تهدید نمی‌کند و به طور کامل در امانید. چه واکسن زده باشید و چه نه، تست پاپ اسمیر مرتب به شما کمک می‌کند که ناهنجاری های دیگر ناشی از این ویروی را تشخیص دهید.

این بیماری تنها زنان را مبتلا می‌کند:

درست است که این ویروس باعث سرطان دهانه رحم می‌شود که بیماری مختص زنان است اما این ویروس همچنین می‌تواند منجر به سرطان‌های آلت تناسلی مردانه و مقعد و سر و گردن شود. چیزی که واضح است این است که تمام جنسیت‌ها سر و گردن دارند و هم زنان و هم مردان باید در برابر این بیماری واکسینه شوند و باید از اثرات عفونت آگاه باشند.

اگر شما به این ویروس مبتلا شدید، احتمالا مبتلا به سرطان خواهید شد:

این درست است که سرطان دهانه رحم در ۹۹.۷درصد موارد از طریق این ویروس ایجاد می‌شود اما این به این معنا نیست که ۹۹.۷درصد کسانی که به این ویروس مبتلا شده اند به سرطان خواهند شد. واقعیت این است که بیشتر افراد مبتلا به این ویروس هیچ مشکلی نخواهند داشت.

برای مراقبت از خودتان باید مطمئن شوید که به طور مرتب تست پاپ اسمیر را انجام دهید. ترجیحا حتما واکسن بزنید و مطمئن شوید که علامت‌ها و عارضه های سرطان دهانه رحم را به خوبی می‌شناسید و مراجعه مرتب به پزشک خود را فراموش نکنید.

نظرات بینندگان