arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۰۷۰۱۵
تاریخ انتشار: ۱۶ : ۱۲ - ۲۲ مهر ۱۳۹۸

نیوزویک: کاربران داعشی به کانال های تلگرامی هجوم آورده اند / از عضوگیری تا تهدید و برنامه ریزی برای حمله

به گفته  متخصصان پروژه مبارزه با افراط گرایی ، تلگرام كه ​​یك برنامه پیام رسانی رمزگذاری شده است ، از واتس اپ ، توییتر و سایر سرویس های پیام رسانی پیشی گرفته است تا به محلی برای تجمع آنلاین افراط گرایان و داعشی ها تبدیل شود.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

به گفته  متخصصان پروژه مبارزه با افراط گرایی ، تلگرام كه ​​یك برنامه پیام رسانی رمزگذاری شده است ، از واتس اپ ، توییتر و سایر سرویس های پیام رسانی پیشی گرفته است تا به محلی برای تجمع آنلاین افراط گرایان و داعشی ها تبدیل شود.

به گزارش سرویس آی تی و فناوری انتخاب به نقل از نیوزویک، جوشوا فیشربیرچ ، محقق حوزه شبکه های آنلاین در این خصوص می گوید: در حال حاضر 65 کانال افراطی در معرض دید عموم کاربران در تلگرام است و کانالها طی یک ماه گذشته افزایش تعداد کاربران را تجربه کرده اند و هر کانال از صدها عضو جدید استقبال می کند. به طور متوسط ​​، هر کانال 256 عضو یا به عبارتی دقیق تر  43 درصد رشد ماهانه دارد.

اما شاید برای شما سوال باشد این رشد و کوچ ناگهانی در تلگرام چگونه رخ داده است. هم چیز از زمانی شروع شد که سایت افراطی موسوم به 8chan از کار افتاد و به عبارتی از دسترس کاربرانش خارج شد. این سایت مثل یک فضای تبلیغاتی یا بیلبورد آنلاین عمل می کرد و بستری از پلتفرم های آماده را در اختیار تندرو ها و تروریست ها، نژادپرستان و گروههای افراطی مثل داعش قرار می داد تا به راحتی اعلان ها و تبلیغات خود را در این فضا منتشر کرده و حتی زیرمجموعه بگیرند.

اما در سال 2019 و پس از پیدا شدن نشانه هایی از تحریک افراد در این سایت به تیراندازی های مرگبار و به ویژه پس از تیراندازی در ال پاسو تگزاس دامنه ثبت شده این سایت از دسترس خارج شد و کاربران این سایت نیز سرگردان شدند. در ماه سپتامبر ، جیمز واتکینز ، صاحب امتیاز 8chan صراحتا اعلام کرد که اگرچه در تلاش است سایت خود را باز گرداند اما حاضر نیست هیچ یک از اعلان ها و محتواهای سراسر نفرت پراکنی را از سایت خود بردارد.

هجوم کاربران افراطی، نژادپرستان و داعشی ها به کانال های تلگرامی / از عضوگیری تا تهدید و برنامه ریزی برای حمله

اکنون در غیاب 8Chan، تلگرام به دلیل مقررات و ویژگی های محافظت شده چت های داخلی خود، محبوبیت ویژه ای بین برخی گروههای تروریستی پیدا کرده است. به نظر می رسد این برنامه پیام رسانی رمزگذاری شده از زمانی که 8chan در ماه آگوست به حالت آفلاین رفته شاهد تشدید نشر محتوای خشونت آمیز است.

تلگرام نیز مانند 8chan، از ارائه محتویات خود به پلیس خودداری کرده است. این در حالی است که بیش از 100 کانال از  مجموع 150 کانال راست افراطی تلگرام در 8 ماهه نخست سال 2019 ایجاد شده است. 22 کانال بلافاصله پس از تیراندازی یک  نژادپرست در نیوزیلند (هنگامی که یک تیرانداز،  مسلمانان را در مسجد حین برگزاری نماز جمعه هدف قرار داد) ساخته شده است. این اطلاعات تعداد کانال های چت خصوصی روی تلگرام را که برای عموم افراد نامرئی هستند را محاسبه نکرده و صرفا کانالهای عمومی را شامل می شود، بنابراین تعداد ذکر شده می تواند چندین برابر باشد.

اعتراض اخیر پیرامون کانال های افراطی نه تنها از جهت سرعت رشد نگران کننده این کانال ها  است، بلکه به علت سطح افراط گرایی و خشونت کانال ها نیز حائز اهمیت است. برخی از کانالها یک فلسفه حاشیه ای به نام "شتاب گرایی مشترک" دارند؛ یک ایدئولوژی تروریستی که  در تلاش است " سفیدپوستان نژاد پرست را به آرزوی خود برای تسریع در فروپاشی جامعه  امروزی (متشکل ازنابودی نژادهای غیر سفیدپوست) برساند."

افزایش  ناسیونالیست های سفید پوست در تلگرام ، جناح های افراطی دیگری را نیز تحریک کرده که از تلگرام استفاده کنند. برای مثال داعشی ها و حامیانشان نیز به شدت در تلگرام نفوذ کرده اند. یک نمونه از نحوه استفاده تروریست ها از پلتفرم مذکور ارسال محتواهای اضطراب برانگیز، تهدید امیز و حتی فرمانهای حمله است. در دسامبر سال 2016 یک کاربر داعشی تلگرام نوشت: "کریسمس نزدیک است، بنابراین بیایید هدیه ای آماده کنیم. برای خوک های کثیف / میمونها."  در پی این پست ، یک حمله تروریستی در برلین 12 کشته و 48 زخمی برجای گذاشت و داعش مسئولیت حمله را به عهده گرفت.

طبق گزارشی در سال 2017 ، تلگرام آگاهانه به داعش و سایر گروه های تروریستی و افراط گرا اجازه داد علی رغم افزایش شواهد و مدارک در زمینه نقش خود در حملات تروریستی متعدد ، از بستر پیام رسانی استفاده کنند. این در حالی است که تلگرام متعهد شده است حساب های عمومی داعش را از بین ببرد. در وب سایت این شرکت آمده است: "در حالی که ما کانال های اصلی و کانالهای حامی اقدامات تروریستی (مانند داعش) را مسدود می کنیم ، اما هیچ گروهی را از ابراز عقیده محروم نمی کنیم."

عدم تنظیم مقررات برای کانال های خصوصی باعث جذب گروه های تروریستی می شود. تروریست ها از تلگرام برای عضوگیری، گسترش تبلیغات ، جمع آوری کمک های مالی و حملات خشونت آمیز هماهنگ استفاده می کنند. بخش "چت امن" برنامه تلگرام می تواند حداکثر 5،000 عضو را در خود جای دهد و گروه های عمومی آن می توانند حداکثر 200،000 شرکت کننده را در اختیار داشته باشد.

باور کردنی نیست اما در رابطه با محتوای غیرقانونی داعش در تلگرام در بخش سؤالات متداول در وب سایت شرکت تلگرام آمده است: "همه چت های تلگرام و چت های گروهی بین شرکت کنندگان آنها خصوصی هستند. ما نیز هیچ درخواستی راجع به آنها را پردازش نمی کنیم."

*رویا پاک سرشت 
نظرات بینندگان