arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۰۷۰۳۶
تاریخ انتشار: ۰۱ : ۱۳ - ۲۲ مهر ۱۳۹۸

تکذیب ادعای گارد مرزی عربستان درباره کمک به نفتکش سابیتی / سازمان بنادر: ۱۶ بار به مراکز نجات دریایی جده، مصر و سودان پیام اضطراری ارسال کردیم، اما پاسخی دریافت نشد

سازمان بنادر و کشتیرانی پاسخ ندادن عوامل حاضر در منطقه به درخواست کمک نفتکش ایرانی را بر خلاف اصول انسانی توصیف کرد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

سازمان بنادر و کشتیرانی پاسخ ندادن عوامل حاضر در منطقه به درخواست کمک نفتکش ایرانی را بر خلاف اصول انسانی توصیف کرد.

سازمان بنادر و دریانوردی با رد برخی ادعا‌ها مبنی بر قصد کمک به نفتکش ایرانی Sabiti در زمان حادثه تاکید کرد: هیچ مرجع دریایی منطقه‌ای به درخواست کمک نفتکش ایرانی در زمان حادثه پاسخ نداد و سازمان بنادر و دریانوردی، این مساله را خلاف عرف و تعهدات بین‌المللی و همچنین اصول انسان‌دوستانه تلقی می‌کند.

معاونت دریایی سازمان بنادر و دریانوردی در اطلاعیه ای موارد زیر را برای شفاف‌سازی حادثه و تنویر افکار عمومی اعلام کرد:

«۱- کشتی MT Sabiti در تاریخ ۱۱ اکتبر ۲۰۱۹ در مسیر دریای مدیترانه در دو نوبت در ساعت‌های ۰۱:۳۰ و ۰۱:۵۰ GMT در دریای سرخ و در ۶۰ مایلی سواحل عربستان (بندر جده) از طریق اصابت احتمالاً دو فروند موشک مورد حمله تروریستی قرار می‌گیرد. در نتیجه این حمله، دو مخزن کشتی صدمه‌دیده، موجب خروج نفت خام به دریا می‌شود و کشتی در شرایط نامتعادل قرار می‌گیرد.

۲-کشتی از طریق سه تجهیز ابتدا از ساعت ۰۵:۱۱ الی ۰۷:۲۰ GMT روی کانال‌های MF، HF و SAT-C و VHF برای ۱۶ مرتبه پیام اعلام اضطرار را مخابره می‌کند. با توجه به عدم دریافت هرگونه پاسخ از مراکز نجات دریایی منطقه، مجدداً در ساعت ۰۸:۲۰ GMT از طریق ارسال ایمیل به مرکز هماهنگی نجات دریایی جده، مصر و سودان اعلام می‌کند که کشتی مورد حمله از سوی به احتمال قوی دو فروند موشک قرار گرفته و صدمه دیده است. به علاوه، کشتی به سمت راست انحراف یافته است و بار آن در حال خروج به دریاست و از این‌رو، درخواست کمک فوری کرده است. همچنین در ساعت ۰۵:۵۵ GMT، مرکز هماهنگی نجات دریایی بندرعباس، موضوع را از طریق تماس تلفنی به مرکز هماهنگی نجات دریایی جده اعلام می‌کند که پاسخ جده مبنی بر بزرگ‌نمایی شرکت ملی نفتکش ایران و عدم تایید پیام اضطرار را دریافت می‌کند و قول بررسی و پاسخ مجدد داده می‌شود.

۳- در ساعت ۰۷:۳۰ GMT، مرکز هماهنگی نجات دریایی جده مجدداً اعلام بی‌اطلاعی می‌کند.

۴- در ساعت ۱۰:۰۰ دو فروند بالگرد، از روی ناو جنگی در نزدیکی کشتی به سوی آن به پرواز در آمده و پس از انجام گشت، در ساعت ۱۰:۱۰ مجدداً به کشتی جنگی ملحق شده است.

۵- در این فاصله، از طرق متعدد از کشتی و مرکز هماهنگی نجات دریایی بندرعباس، اطلاع‌رسانی لازم مطابق با مقررات بین‌المللی به مرکز هماهنگی نجات دریایی جده صورت می‌گیرد که متاسفانه علیرغم تاکید مقررات بین‌المللی دریانوردی و نیاز کشتی به کمک مبرم جهت برقراری تعادل، هیچ گونه اقدامی در منطقه صورت نپذیرفته است.

سازمان بنادر و دریانوردی به عنوان مرجع دریایی ذیصلاح جمهوری اسلامی ایران، این مساله را خلاف عرف و تعهدات بین‌المللی و همچنین اصول انسان دوستانه تلقی می‌کند.

نظرات بینندگان