arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۰۷۰۶۴
تاریخ انتشار: ۲۷ : ۱۴ - ۲۲ مهر ۱۳۹۸

کدام افراد بیشتر در معرض بیماری های روان تنی قرار دارند؟

محسن حسن زاده ، روانشناس و مشاور خانواده با بیان اینکه:« افرادی که اعتماد به نفس پایینی دارند ، سبک زندگی غلطی دارند ، دایم به دنبال کنترل دیگران هستند و یا رقابت جویی در آنها زیاد است ، پرخاشگری و جاه طلبی در آنها زیاد است، تند رانندگی می کنند ،عجول و شتاب زده هستند و چندین کار را با هم انجام می دهند ، کمالگرایی دارند و همیشه می خواهند بهترین باشند، افرادی هستند که معمولا دچار بیماری های روان تنی می شوند.»گفت:«سردسته بیماری های روان تنی ، بیماری های قلبی و عروقی است.»
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

محسن حسن زاده ، روانشناس و مشاور خانواده با بیان اینکه:« افرادی که اعتماد به نفس پایینی دارند ، سبک زندگی غلطی دارند ، دایم به دنبال کنترل دیگران هستند و یا رقابت جویی در آنها زیاد است ، پرخاشگری و جاه طلبی در آنها زیاد است، تند رانندگی می کنند ،عجول و شتاب زده هستند و چندین کار را با هم انجام می دهند ، کمالگرایی دارند و همیشه می خواهند بهترین باشند، افرادی هستند که معمولا دچار بیماری های روان تنی می شوند.»گفت:«سردسته بیماری های روان تنی ، بیماری های قلبی و عروقی است.»

 

 در تعریف بیماری های روان تنی گفت:« بیماری های روان تنی بیماری هایی هستند که ناشی از تاثیر ذهن بر جسم هستند. بیماری های روان تنی اساسا جسمی هستند ولی اعتقاد بر این است که سرمنشاء ایجاد این بیماری ها سبک زندگی،شخصیت فرد و مشکلات روحی فرد که بر جسم متبلور می شود باعث بروز این بیماری ها می شود. »

 

وی گفت:« وقتی که با دیگران معاشرت می کنید، غذا می خورید، می خوابید ، فکر می کنید ، عبادت می کنید ،ورزش می کنید، رانندگی می کنید و یا مسافرت می روید، تمام این موارد مجموعه سبک زندگی فرد است. سبک زندگی ما اگر نامناسب باشد، ما را به طرف بیماری های جسمی می برد یا بیماری های جسمی ما را تشدید می کند و به بیماری های جسمی ما سرعت می دهد. »

 

وی تاکید کرد:« ‌سردسته بیماری های روان تنی ، بیماری های قلبی و عروقی است. بعد از آن دیابت است که در ایران بسیار شایع شده است و امروزه در دنیا و ایران از آن به عنوان بیماری شیرین یا مرگ خاموش یاد می کنند. از دیگر بیماری های روان تنی، آسم و مشکلات تنفسی است که در ایران نیز بسیار شایع است. آلرژی ها هم در ایران بسیار شایع است.میگرن ،زخم معده، سدروم روده تحریک پذیر، التهاب پروستات، کمردرد، ریزش موی سر، بیماری های پوستی از جمله کهیر و اگزما ، بیماری های گوارشی، ترش کردن معده،نفخ، یبوست، زخم اثنی عشر، دردهای مفاصل و ستون فقرات، برهم خوردن دوره عادت ماهیانه یا نبود دوره های عادت ماهیانه در زنان از جمله بیماری های روان تنی است.»

 

وی گفت:« زمانی که به پزشک مراجعه می کنید به عنوان مثال اگر مبتلا به میگرن یا آسم باشید اولین سوالی که پزشک می کند این است که آیا اخیرا دچار حادثه یا مشکل خاصی یا واقعه ای که اضطراب آور و استرس آور بوده، شده اید؟ قاعدتا سرمنشا بیماری های روان تنی می تواند حالات روحی ما باشد. به عنوان مثال در افراد مبتلا به التهاب پروستات، خشم و پرخاشگری عامل اصلی بروز این بیماری در فرد است. بیماری های روان تنی، سیستم سمپاتیک بدن را فعال می کنند.»

 

وی در ادامه افزود:« سیستم سمپاتیک در بدن سیستمی است که فرد در برابر خطر از خود دفاع می کند اساس بیماری های روان تنی ، فعال بودن بیش از حد سیستم سمپاتیک است از علایم این سیستم این است که فیزیولوژی بدن را تغییر می دهد، مردمک چشم در زمان فعال شدن این سیستم گشادتر می شود ، تپش قلب بیشتر می شود تا فرد بتواند در برابر خطر بوجود آمده مقابله کند. هررمون های آدرنالین، کورتیزول و تیروکسین و مجموع ۱۷ هورمون دیگر یعنی حدود ۲۰ هورمون ناگهان در بدن ترشح می شوند و بدن شما در کمتر از یک ثانیه به وضعیتی می رسد که می توانید با خطر مقابله کنید و این سیستم ناخودآگاه است. این هورمون ها بر روی قلب بیشتر از دیگر نقاط بدن بیشتر اثر می گذارند و باعث می شوند که خونرسانی به قلب بیشتر شود.»

 

این روانشناس گفت:« افرادی که شخصیت های آرامی دارند سییستم پاراسمپاتیک در بدن آنها غالب است اما افرادی که اعتماد به نفس پایینی دارند ، سبک زندگی غلطی دارند ، دایم به دنبال کنترل دیگران هستند و یا رقابت جویی در آنها زیاد است ، پرخاشگری و جاه طلبی در آنها زیاد است، تند رانندگی می کنند ،عجول و شتاب زده هستند و چندین کار را با هم انجام می دهند ، کمالگرایی دارند و همیشه می خواهند بهترین باشند، کسانی که دوست دارند جمع را مدیریت کنند و نفر اول در یک جمع باشند اینها معمولا سیستم سمپاتیک در بدنشان فعال است و افرادی هستند که معمولا دچار بیماری های روان تنی می شوند یعنی سه هورمون آدرنالین، کورتیزول و تیروکسین معمولا در خون این افراد بیشتر است و این هورمون ها وقتی از حد معمول فعال باشند بر هر قسمتی از بدن که ضعیف تر باشد اثر می گذارند و در آن ناحیه بیماری بوجود می آید.»

 

وی گفت:« بیماری های ناشی از غدد درون ریز مثل تیروئید و حتی سرطان ها را می گویند زمانی شکل می گیرند که فرد یک اضطراب مزمن و همیشگی داشته باشد. افرادی که سیستم سمپاتیک آنها بیشتر فعال است قاعدتا بیشتر دچار بیماری های روان تنی می شوند و استرس در این افراد نهادینه شده است حتی این افراد در خواب نیز دچار اضطراب و استرس می شوند و سیستم سمپاتیک بدن آنها در خواب نیز فعال می باشد. در شروع بیماری های روان تنی در فرد تپش قلب، رنگ پریدگی، استفراغ و دلشوره داشتن، دیده می شود و بتدریج بیماری خود را در قسمتی از بدن که ضعیف تر است را نشان می دهد.»

 

وی درباره راهکار درمانی برای بیماری های روان تنی گفت:« موثرترین درمان برای بیماری های روان تنی، روش شناختی –رفتاری و مشاوره است که خیلی خوب جواب می دهد و شناخت فرد تغییر پیدا می کند.»
وی برای داشتن سلامت روان به افراد به سه آیتم اشاره کرد و توصیه کرد:« افراد باید آرام و خونسرد باشند و باید برنامه ریزی زندگی را برای عمر ۱۰۰ ساله داشته باشند. دومین نکته این است که باید دست از رقابت و جاه طلبی بردارند اینکه دایما می خواهیم از دیگران بالاتر باشیم یا خود را با دیگران مقایسه کنیم به سلامت روان آسیب می رساند و باعث بروز بیماری های روان تنی در فرد می شود. سومین نکته این است که چیزهایی را که نمی توانیم کنترل کنیم به سمت آنها نرویم به عنوان مثال اخبار حوادث یا مسائل سیاسی از سوی افراد عادی بر جسم و روح افراد تاثیر منفی می گذارد چون نمی توانند وضعیت را تغییر دهند دچار خودخوری می شوند لذا باید سعی کنند طرف اخبار حوادث بد نروند متاسفانه امروزه مردم ما اعتیاد به خواندن اخبار حوادث بد پیدا کرده اند و آن را برای دیگران هم تعریف می کنند که هیجانات را در درون بدن آنها بالا می برد.»

 

حسن زاده در پایان گفت:« افراد باید سعی کنند همه چیز را با آرامی انجام دهند، چند کار را با هم انجام دادن فرد را مستعد بیماری های روان تنی می کند حتی زمانی که دارید کاری را انجام می دهید اگر فکرتان مشغول چیز دیگری باشد باعث می شود سیستم سمپاتیک در بدن فعال شود که باعث تخریب و آسیب رسیدن به بدن می شود.»

 سلامت نیوز

نظرات بینندگان