arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۰۷۰۷۱
تاریخ انتشار: ۰۳ : ۱۵ - ۲۲ مهر ۱۳۹۸

نوبل اقتصادی 2019 به سه اقتصاددان رسید

جایزه علوم اقتصادی نوبل دقایقی پیش به 3 اقتصاددان به نام های آبحجیت بانرجی از هند، استر دوفلو از فرانسه و میشائیل کرمر از آمریکا برای «دستاورد تجربی آنها در کم کردن فقر جهانی» اعطا شد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

آبحجیت بانرجی متولد 21 فوریه 1961 در بمبئی در هند است که اکنون در موسسه فناوری ماساچوست (MIT) در آمریکا فعال است.

استر دوفلو نیز متولد سال 1972 در پاریس است. وی نیز در دانشگاه موسسه فناوری ماساچوست (MIT) در آمریکا فعالیت می‌کند.

میشائیل کرمر، دیگر برنده جایزه نوبل امسال، متولد 1964 است و در در حال حاضر در هاروارد در آمریکا فعالیت دارد.

روند اعطای جایزه نوبل اقتصاد در هر سال به این ترتیب است که ابتدا متقاضیان جایزه نوبل در کمیته نوبل آکادمی علمی رویال سوئد ثبت نام می‌کنند و کمیته نوبل مسئول انتخاب کاندیداها از بین تمامی ثبت نام شوندگان است.

برنده یا برندگان نهایی جایزه نوبل اقتصاد با رای‌گیری اعضای کمیته نوبل انتخاب خواهند شد. تا سال 2016، به جز 7 درصد برندگان این جایزه، باقی از آمریکای شمالی یا اروپای غربی بوده‌اند و تا امسال تنها یک زن در سال 2009 برندهٔ این جایزه شده است که امسال نیز یک زن در میان برندگان بود.

کمیته نوبل اقتصاد از سوی بانک سوئد اولین بار در سال 1968 نهادینه شد و اولین جایزه نوبل اقتصاد در سال 1969 به «رنجر فریچ» و «جان تینبرگن» به خاطر توسعه و کاربردی کردن مدلهای پویا در تحلیلهای اقتصادی داده شد.

از سال 1969 تاکنون 50 جایزه نوبل علوم اقتصادی به 79 فرد برگزیده اعطا شده است. تاکنون 25 جایزه نوبل تنها به یک فرد اختصاص یافته است. جوان‌ترین فرد دریافت‌کننده نوبل 51 سال و پیرترین 90 سال سن داشته است. متوسط سن دریافت‌کنندگان جایزه نوبل نیز 67 سال بوده است.

جایزه نوبل سال گذشته به 2 اقتصاددان آمریکایی به نام‌های ویلیام دی نوردهاس و پل ام رومر برای«یکپارچه کردن تغییرات آب و هوایی با تحلیل های اقتصاد کلان در بلند مدت» اختصاص یافت.

سال 2013 یکی از کاندیداهای دریافت این جایزه؛ محمد هاشم پسران اقتصاددان ایرانی مقیم آمریکا بود؛ وی برای تحقیقات در «معیارهای اقتصاد سنجی در سری زمانی» به عنوان یکی از نامزدهای دریافت این جایزه در سال جاری معرفی شده بود.

منبع: فارس
نظرات بینندگان