arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۰۷۱۳۴
تاریخ انتشار: ۵۲ : ۲۳ - ۲۲ مهر ۱۳۹۸

یادداشت‌های روزانه اعتمادالسلطنه، شنبه ۲۲ مهر ۱۲۶۱: شاه بدون مقدمه میل کردند سرخه‌حصار را آباد کنند

صبح زود شاه بیدار شدند. الی دهنه سواره تشریف بردند و من روزنامه خواندم. بعد کالسکه نشسته من هم در کالسکه عمله خلوت نشستم، الی سرخه‌حصار آمدم. آن‌جا به ناهار افتادند. بدون مقدمه میل کردند سرخه‌حصار را آباد کنند. به ملیجک سپردند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

شاه بدون مقدمه میل کردند سرخه‌حصار را آباد کنند

پس از انتشار خاطرات روزانه آیت الله هاشمی رفسنجانی، «انتخاب» قصد دارد این بار بخش های گزیده ای از خاطرات دیگر شخصیت های مهم و تاثیرگذار کشور را روزانه، مرور و منتشر کند

به گزارش انتخاب، در خاطرات اعتماد السلطنه آمده است:

از جاجرود به طرف سلطنت‌آباد می‌رویم. صبح زود شاه بیدار شدند. الی دهنه سواره تشریف بردند و من روزنامه خواندم. بعد کالسکه نشسته من هم در کالسکه عمله خلوت نشستم، الی سرخه‌حصار آمدم. آن‌جا به ناهار افتادند. بدون مقدمه میل کردند سرخه‌حصار را آباد کنند. به ملیجک سپردند. بعد از ناهار به طرف اردوی نظامی تشریف آوردند. در بین راه تلگرافی امین‌الدوله از آذربایجان فرستاده بود که علاءالدوله امیرنظام دیشب به مرگ مفاجات [ناگهانی] در خوی مرحوم شده. این شخص که آرزوی مرگ سپهسالار را داشت زیاده از یک سال لذت این آرزو را نبرد. خلاصه بعد به اردو آمدیم. توپ انداختند. امین‌الدوله [و] امین‌السلطان که احضار شده بودند شرفیاب شدند. با صاحب‌اختیار و آجودان‌باشی خلوت کردند. عصری سلطنت‌آباد مراجعت فرمودند. من هم در رکاب بودم.

پی‌نوشت:

۱- منظور میرزا محمدخان گروسی معروف به ملیجک اول (در این برهه فراش خلوت) برادر امینه اقدس، سوگلی ناصرالدین‌شاه است که پدر عزیزالسلطان (ملیجک دوم) بود.

نظرات بینندگان