arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۰۷۱۵۸
تاریخ انتشار: ۴۱ : ۲۳ - ۲۲ مهر ۱۳۹۸

ترامپ جزئیات تحریم‌ها علیه ترکیه را اعلام کرد

رئیس‌جمهور آمریکا با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد به زودی با صدور یک فرمان اجرایی تحریم‌های جدیدی علیه ترکیه به دلیل عملیات این کشور در شمال سوریه اعمال خواهد کرد
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

ترامپ جزئیات تحریم‌ها علیه ترکیه را اعلام کرد

«دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا شامگاه دوشنبه با صدور بیانیه‌ای جزئیات تحریم‌های جدیدی که قرار است علیه ترکیه اعمال کند را اعلام کرد. 

رئیس‌جمهور آمریکا در این بیانیه تصریح کرده است: «به زودی با انتشار یک فرمان اجرایی، مجوز اعمال تحریم‌هایی را علیه مقام‌های فعلی و سابق دولت ترکیه و اشخاصی که به اقدامات بی‌ثبات‌کننده ترکیه در شمال سوریه کمک می‌کنند، صادر خواهم کرد.»

وی اضافه کرد: «مشابهاً تعرفه‌های فولاد تا ۵۰ درصد اضافه خواهند شد. ایالات متحده همچنین فوراً مذاکرات وزارت بازرگانی آمریکا با ترکیه بر سر یک توافق تجاری به ارزش ۱۰۰ میلیارد دلار را متوقف خواهد کرد.»

ترامپ تصریح کرده این فرمان اجرایی امکان اعمال تحریم‌هایی را به بهانه‌هایی مانند نقض حقوق بشر، ممانعت در آتش‌بس، جلوگیری از بازگشت آوارگان به کشورشان و یا تهدید صلح، ثبات و امنیت در سوریه فراهم خواهد کرد.

 ترامپ در ادامه بیانیه خاطرنشان کرده است: «این فرمان، همچنین مجوز اعمال طیف وسیعی از تبعات شامل تحریم‌های مالی، مصادره اموال و جلوگیری از ورود به خاک ایالات متحده را فراهم می‌کند.»

رئیس‌جمهور آمریکا در این بیانیه دولت ترکیه را به تهدید صلح، امنیت و ثبات منطقه و به خطر انداختن جان غیرنظامیان متهم کرده است. 

علاوه بر تحریم‌های دولت آمریکا، کنگره این کشور هم در تلاش برای اعمال تحریم‌هایی علیه ترکیه به دلیل عملیات این کشور در شمال سوریه است. 

«لیندسی گراهام»، قانونگذار جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان آمریکا روز دوشنبه از موافقت رئیس این مجلس با اعمال تحریم‌های فراحزبی علیه ترکیه خبر داد.  

گراهام گفت با «نانسی پلوسی»، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا صحبت کرده و او از اعمال تحریم‌های فراحزبی علیه ترکیه به دلیل عملیات این کشور در سوریه موافقت کرده است. 

او در توئیتر نوشت: «همین الان با پلوسی درباره اقدام کنگره در خصوص هجوم ترکیه در سوریه صحبت کردم. رئیس مجلس با اعمال تحریم‌های فراحزبی بابت اقدام خشونت‌آمیز ترکیه در سوریه موافق است. او علاوه بر این معتقد است که باید از متحدان کرد خودمان حمایت کنیم و نگران ظهور مجدد داعش است.»

«رجب طیب اردوغان»، رئیس‌جمهور ترکیه اما گفته که علی‌رغم فشارها قصد ندارد عملیات در شمال سوریه را متوقف کند. 

او امروز، دوشنبه گفت: «ترکیه به این سخنان گوش نمی‌دهد و هرگز دست از عملیات در شمال سوریه نخواهد کشید تا این منطقه را از تروریست‌ها به طور کامل پاکسازی کند و کاری که شروع کرده را به پایان برساند.»

کاخ سفید هفته گذشته بعد از گفت‌وگوی تلفنی ترامپ و رئیس‌جمهور ترکیه اعلام کرد که نیروهای آمریکایی از مناطق نزدیک به نوار مرزی سوریه و ترکیه عقب‌نشینی می‌کنند. بسیاری، این اقدام را چراغ سبز واشنگتن به آنکارا برای انجام عملیات علیه شبه‌نظامیان کرد در این مناطق تفسیر می‌کنند. 

ترکیه از هفته‌ها پیش اعلام کرده بود که قصد دارد علیه مناطق کردنشین شمال سوریه عملیاتی نظامی انجام داده و در نوار مرز با سوریه یک «منطقه امن» ایجاد کند. آنکارا برای این کار آوارگان سوری را بهانه و ادعا کرده که قصد دارد آوارگان مقیم در ترکیه را در این منطقه امن اسکان دهد.

ترامپ در روزهای گذشته در واکنش به انتقادات از راهبردش در سوریه و رها کردن کردهای سوری عملیات ترکیه را بخشی از «جنگ ۲۰۰ ساله» ترکیه با گروهی از کردها توصیف کرده و گفته که قصد ندارد آمریکا را وارد آن کند.

منبع: فارس
نظرات بینندگان