arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۰۷۱۷۴
تاریخ انتشار: ۳۱ : ۰۹ - ۲۳ مهر ۱۳۹۸

کمالوندی: بتن ریزی واحد ۲ نیروگاه بوشهر اوایل آبان با حضور مقام های ایران و روسیه انجام می‌شود / از برنامه جلوتریم

سخنگوی سازمان انرژی اتمی از برگزاری مراسم رسمی بتن‌ریزی واحد ۲ نیروگاه اتمی بوشهر در اوایل آبان ماه خبر داد. قرارداد احداث ۲ واحد جدید در نیروگاه بوشهر در آبان‌ماه سال ۱۳۹۳ بین شرکت مادر تخصصی تولید و توسعه انرژی اتمی ایران و شرکت روسی اتم استروی اکسپورت تبادل شد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

سخنگوی سازمان انرژی اتمی از برگزاری مراسم رسمی بتن‌ریزی واحد ۲ نیروگاه اتمی بوشهر در اوایل آبان ماه خبر داد.

بهروز کمالوندی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: روند پیشرفت کار در واحد ۲ نیروگاه اتمی بوشهر طبق زمان‌بندی از پیش تعیین شده و حتی جلوتر از زمان در حال انجام است و به زودی مردم و رسانه‌های گروهی در جریان آخرین اخبار و تحولات در این‌ رابطه قرار خواهند گرفت.

وی گفت: حدود سه هفته دیگر، اوایل آبان ماه در مراسمی با حضور مقامات دو کشور به طور رسمی و با حضور رسانه‌ها از مرحله بتن‌ریزی واحد ۲ بازدید خواهد شد.

به گزارش ایسنا، قرارداد احداث ۲ واحد جدید در نیروگاه بوشهر در آبان‌ماه سال ۱۳۹۳ بین شرکت مادر تخصصی تولید و توسعه انرژی اتمی ایران و شرکت روسی اتم استروی اکسپورت تبادل شد. موضوع قرارداد شامل طراحی، احداث و راه‌اندازی دو واحد راکتور هسته آی از نوع (AES-۹۲ Modified ۲۰۰۸) VVER هر یک به قدرت ۱۰۵۷ مگاوات الکتریکی است. اجرای قرارداد پس از پرداخت پیش پرداخت در پایان سال ۲۰۱۶ (دی ماه ۱۳۹۵) نافذ شد.

عملیات گودبرداری واحد ۲، نهم آبان ۱۳۹۶ با حضور علی‌اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی ایران و الکسی لیخاچوف، رئیس شرکت روس اتم در بوشهر انجام شد.

دومین مرحله مهم از مرحله مقدماتی بعد از شروع پروژه، بتن‌ریزی است که از زمان شروع پروژه در دی ماه ۹۵ بر اساس زمان‌بندی باید ۳۳ ماه انجام می‌شد. اما مقامات سازمان انرژی اتمی در زمان خود اعلام کردند که در انجام بتن ریزی تاخیری یک ماهه داریم اما این تاخیر مانعی در روند کار ایجاد نمی‌کند.

در عین حال به نظر می‌آید، کارهای مربوط به بتن‌ریزی در حال انجام است و این پروژه از زمان‌بندی تعیین شده عقب نیست.

بتن‌ریزی واحد ۳ نیروگاه اتمی بوشهر نیز قرار است ۱۸ ما بعد از بتن‌ریزی واحد ۲ (اواخر سال ۱۳۹۹ یا اوایل ۱۴۰۰) انجام شود.

بر اساس این گزارش، تا کنون اقداماتی از جمله آماده‌سازی محدوده احداث واحدهای ۲ و ۳ جهت تحویل به پیمانکار، عملیات تسطیح ساختگاه (خشکی و ساحل)، عملیات گودبرداری محل احداث واحدها، ساخت جاده‌ها برای دسترسی موقت، خاکبرداری حد فاصل بین گودها و تعریض اطراف آنها، مطالعات مهندسی، تجهیز کارگاه (در حال حاضر احداث کارگاه‌های بتن‌سازی و آرماتوربندی، مجموعه ساختمان‌های پیش مونتاژ قطعات مکانیکی و برقی در دست انجام است) انجام شده یا در حال انجام است.

هم‌چنین عملیات اصلی مربوط به احداث واحدهای ۲ و ۳ که شامل عملیات بهسازی خاک محل ساختمان‌های اصلی واحد ۲، بهسازی خاک در سایت آزمایشی، بهسازی خاک محدوده ساختمان راکتور واحد ۲، بهسازی خاک محدوده ساختمان جانبی راکتور و اتاق کنترل واحد ۲، بهسازی خاک محدوده ساختمان توربین واحد ۲، خاکبرداری حد فاصل بین گودها و تعریق اطراف آنها، بتن *"مگر" ساختمان راکتور واحد ۲ و بتن عایق رطوبت ساختمان راکتور ۲ انجام شده است. علاوه بر این عملیات آرماتوربندی فونداسیون ساختمان راکتور واحد ۲، جایگزینی لایه Cap Rock، احداث کمپ مسکونی "صدف" نیز در حال انجام است.

به گفته علی‌اکبر صالحی رییس سازمان انرژی اتمی مطابق برنامه‌ریزی انجام شده تا ۶ سال آینده واحد ۲ نیروگاه آماده بهره‌برداری خواهد شد و ۸ سال آینده واحد ۳.

*بتن "مگر" یک بتن با عیار سیمان کم است که به منظور آماده‌سازی بستر خاکبرداری شده برای آرماتوربندی و صفحه‌گذاری اجرا می‌شود.

نظرات بینندگان