arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۰۷۱۸۳
تاریخ انتشار: ۴۰ : ۱۰ - ۲۳ مهر ۱۳۹۸

حیدر العبادی: انتخابات زودهنگام زیر نظر سازمان ملل برگزار شود

"حیدرالعبادی" نخست وزیر سابق عراق، بار دیگر خواستار برگزاری انتخابات زودهنگام بر اساس یک قانون جدید و زیر نظر سازمان ملل شد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

"حیدرالعبادی" نخست وزیر سابق عراق، بار دیگر خواستار برگزاری انتخابات زودهنگام بر اساس یک قانون جدید و زیر نظر سازمان ملل شد.

نخست وزیر سابق عراق، رهبر ائتلاف انتخاباتی النصر و یکی از رهبران حزب الدعوه، با صدور بیانیه ای مواردی را بعنوان پیشنهاد برای خروج از بحران جاری (ناشی از اعتراضات خیابانی اخیر) مطرح کرده است.

در این بیانیه ضمن این که حاکمیت ملی، تمامیت ارضی و عدم لغزش به سمت هرج و مرج مورد تاکید قرار گرفته است، بار دیگر بر ضرورت تغییر قانون انتخابات و برگزاری آن زیرنظر سازمان ملل تاکید شده است.

العبادی همچنین خواستار مجازات عاملان خشونت ها در جریان اعتراضات اخیر عراق، انحصار سلاح در دست دولت و جرم انگاشته شدن برخورداری گروههای سیاسی از سلاح و پاره ای دیگر از پیشنهادات برای بهبود وضعیت کشور از نظر اقتصادی و اجتماعی و اجرای آن توسط دولت کنونی تا زمان تشکیل دولت جدید شده است.

از هفته گذشته و همزمان با فروکش کردن اعتراضات خیابانی در عراق، «حیدر العبادی» نخست وزیر سابق و رهبر فراکسیون النصر و «مقتدا صدر» رهبر جریان صدر و حامی فراکسیون «سائرون» در پارلمان عراق و برخی اعضای جریان حکمت ملی به رهبری «سید عمار حکیم» با افزایش فشارهای خود بر دولت عبدالمهدی، خواستار انتخابات زودهنگام شدند اما حکیم بعدا اعلام کرد که هنوز چنین خواسته ای ندارد و از برنامه اصلاحی دولت عبدالمهدی استقبال می کند.

پایتخت عراق و بدنبال آن ۹ استان مرکزی و جنوبی دیگر این کشور از اول تا ۵ اکتبر (سه شنبه تا شنبه گذشته) صحنه برگزاری تظاهرات گسترده مردمی در اعتراض به فساد و مشکل بیکاری و ضعف خدمات عمومی بود اما خشونت های بسیاری نیز در متن و حاشیه این اعتراضات صورت گرفت که به گفته برخی مسوولنا عراقی، برخی از عوامل نفوذی و خارجی با هدف ایجاد آشوب، جنگ داخلی و براندازی، این اعترضات را عامدانه به خشونت و درگیری با نیروهای دولتی و تخریب اموال و دارایی های عمومی و خصوصی کشاندند.

آمارهای رسمی تعداد کشته شدگان در این اعتراضات یک هفته ای را ۱۱۰ و زخمی شدگان را بیش از شش هزار نفر اعلام کرده است.

نظرات بینندگان