arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۰۷۲۱۹
تاریخ انتشار: ۰۱ : ۱۳ - ۲۳ مهر ۱۳۹۸

۲۲ درصد جمعیت بالغ کشور کاملا چاق هستند

معاون دفتر بیماری‌های غیرواگیر وزارت بهداشت، گفت: ۲۲ درصد ایرانی های بالغ، با توده بدنی بالای ۳۰ درصد کاملا چاق هستند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

معاون دفتر بیماری‌های غیرواگیر وزارت بهداشت، گفت: ۲۲ درصد ایرانی های بالغ، با توده بدنی بالای ۳۰ درصد کاملا چاق هستند.

علیرضا مهدوی، در بازدید از دهکده تندرستی با محوریت چاقی، از اضافه وزن و چاقی ۶۰ درصد از جمعیت کشور خبر داد و افزود: ۲۲ درصد افراد بالغ با توده بدنی بالای ۳۰ درصد کاملا چاق هستند و بقیه اضافه وزن دارند.

وی ادامه داد: چاقی خود یک بیماری است و زمینه ساز بیماری‌های دیگری همچون دیابت و پرفشاری خون نیز هست.

مهدوی اضافه کرد: پیشگیری از چاقی به منظور کنترل بیماری‌های غیرواگیر یکی از اهداف ۱۳ گانه سند پیشگیری از بیماری‌های غیرواگیر است.

وی با بیان اینکه تغذیه سالم و فعالیت بدنی مناسب دو عامل اصلی شیوه زندگی سالم است، گفت: در بخش تغذیه، مصرف کمتر از پنج گرم نمک در روز، مصرف ۴۰۰ تا ۵۰۰ گرم میوه و سبزیجات در چهار تا پنج وعده در روز، اجتناب از مصرف چربی‌های اشباع باید مورد توجه قرار گیرد.

مهدوی اضافه کرد: فعالیت بدنی مناسب، ۱۵۰ دقیقه فعالیت متوسط تا شدید در هفته است که باید در فواصل زمانی منظم (سه تا پنج بار در هفته) تقسیم بندی شود.

وی ادامه داد: از سال ۹۵ که برنامه «ایراپن» را در نظام سلامت ادغام کردیم، در واقع مراقبت دیابت و فشار خون و پیشگیری از سکته های قلبی و کنترل عوامل خطر بیماری غیر واگیر همانند تغذیه ناسالم، فعالیت بدنی ناکافی و ساخت دخانیات و الکل، یک سری مداخلاتی داریم.

معاون دفتر بیماری‌های غیرواگیر وزارت بهداشت، ادامه داد: در حال حاضر خدمتی که در سطح یک، انجام می شود این است که همه خانه‌های بهداشت و پایگاههای سلامت مناطق روستایی و شهری، افراد بالای ۳۰ سال را از نظر چاقی شکمی نمایه توده بدنی بررسی می‌کنند و برای افرادی که دارای اضافه وزن و چاقی هستند خطرسنجی قلبی انجام می شود و برای بقیه افراد نیز در مواردی که اضافه وزن دارند یا چاق هستند و هیچ مشکل دیگری ندارند، مشاوره تغذیه ارائه می شود.

وی تصریح کرد: بعد از اینکه میزان فعالیت بدنی آنها را اندازه گیری کردیم، وضعیت سلامتی آنها را پیگیری می کنیم و اگر روندشان تغییر نکرد به پزشک یا کارشناس ارجاع داده می شود.
ما از هر حرکتی که در راستای سلامت مردم باشد و واقعا طی آن، دانش مردم افزایش یابد استقبال می کنیم.

منبع: مهر
نظرات بینندگان