arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۰۷۳۴۴
تاریخ انتشار: ۳۴ : ۱۰ - ۲۴ مهر ۱۳۹۸

سقوط شاخص اصلی بورس عربستان به پایین‌ترین میزان در ۱۱ ماه گذشته

شاخص بازار سهام عربستان روز سه‌شنبه به پایین‌ترین میزان خود ظرف ۱۱ ماه گذشته رسید. کارشناسان اقتصادی پیش بینی کردند که بانک های سعودی در سه ماهه آخر سال جاری میلادی به خاطر اقدام بانک مرکزی این کشور در کاهش نرخ سود بانکی به صورت پیاپی در ماه آگوست و سپتامبر تحت تأثیر قرار بگیرند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 شاخص بازار سهام عربستان روز سه‌شنبه به پایین‌ترین میزان خود ظرف ۱۱ ماه گذشته رسید.

به گزارش خبرگزاری رویترز، شاخص اصلی بورس عربستان روز سه شنبه ۱.۶ درصد کاهش یافت که بالاترین کاهش از نوامبر ۲۰۱۸ تاکنون است.

بر اساس این گزارش، سهام بانک الریاض عربستان در بازار سهام ۴ درصد و سهام بانک الاهلی نیز ۱.۶ درصد کاهش یافت.

این گزارش می افزاید: در معاملات روز سه شنبه بازار سهام عربستان، ارزش سهام شرکت گازکو نیز ۴.۶ درصد کاهش داشت.

کارشناسان اقتصادی پیش بینی کردند که بانک های سعودی در سه ماهه آخر سال جاری میلادی به خاطر اقدام بانک مرکزی این کشور در کاهش نرخ سود بانکی به صورت پیاپی در ماه آگوست و سپتامبر تحت تأثیر قرار بگیرند و فشار بیشتری بر آن ها وارد شود.

از سوی دیگر، بانک جهانی نیز پنجشنبه گذشته در گزارشی تأیید کرد که حمله به تأسیسات نفتی عربستان به رشد اقتصادی این کشور لطمه خواهد زد و تنها بخشی از آن را می توان با افزایش کمک های دولت در بخش غیر نفتی جبران کرد.

بانک جهانی، رشد تولید ناخالص داخلی عربستان را در سال جاری ۰.۸ درصد پیش بینی کرد؛ این در حالی است که عربستان رشد ۱.۹ درصدی برای تولید ناخالص داخلی خود تخمین زده بود و بانک جهانی نیز در ماه آوریل (فروردین- اردیبهشت) رشد ۱.۷ درصدی برای این کشور برآورد کرده بود.

گزارش های دولتی از سه ماهه دوم سال جاری حاکی از آن بود که رشد اقتصادی عربستان به خاطر کاهش صادرات نفت حتی از میزان تعیین شده در سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک)، بشدت کند شده است.

پیش‌تر نیز مؤسسه رتبه‌بندی «فیچ» رتبه اعتباری عربستان را از +A به A کاهش داده و علت این اقدام را تنش های نظامی، ژئوپلتیک در منطقه خلیج فارس و افت جایگاه مالی عربستان اعلام کرده بود.

نظرات بینندگان