arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۰۷۳۸۹
تاریخ انتشار: ۰۱ : ۱۲ - ۲۴ مهر ۱۳۹۸

لایو خبر - ۲۴ مهر ۹۸

در «لایو خبر» مهمترین اخبار روز را به صورت لحظه به لحظه بخوانید.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

آمریکا اردوغان را تحریم کرد
۱۳۹۸/۰۷/۲۴ - ۲۱:۵۹

به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، قانون‌گذاران آمریکا طبق لایحه‌ای «رجب طیب اردوغان»، رئیس‌جمهوری ترکیه و مقام‌های درگیر در همکاری‌های دفاعی را تحریم کردند. 

این در حالی است که «کلی کرافت»، سفیر آمریکا، در سازمان ملل پیشتر اعلام کرده بود که واشنگتن از آنکارا می‌خواهد که عملیات خود در شمال شرقی سوریه را متوقف و اعلام آتش‌بس کند. 

«دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهوری آمریکا، نیز در دیدار با همتای ایتالیایی خود عنوان کرده بود که تحریم ترکیه بهتر از درگیر کردن کشورش در جنگ‌های بی‌پایان است.  

ترامپ: اعمال تحریم علیه ترکیه بهتر از جنگیدن در منطقه است / جنگ ترکیه و کردها به ما ربطی ندارد / اطمینان دارد سلاح‌های هسته‌ای آمریکا که در ترکیه مستقر هستند ایمن خواهند بود / روسیه، ایران، سوریه و تا حد کمتری ترکیه همه به اندازه ما از داعش نفرت دارند / آنجا (خاورمیانه) بخشی از دنیای آنها است، ما ۷۰۰۰ مایل با آنجا فاصله داریم / من محور تبلیغاتم را بازگرداندن نظامیانمان به کشور قرار دادم، الان هم دارم همین کار را انجام می‌دهم
۱۳۹۸/۰۷/۲۴ - ۲۱:۵۹

ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا روز چهارشنبه تلاش کرد انتقادهای مطرح‌شده از راهبرد دولتش در سوریه را کم‌اهمیت جلوه دهد. 

به نوشته رویترز، ترامپ که در کاخ سفید با خبرنگاران صحبت می‌کرد گفت که اعمال تحریم علیه ترکیه بهتر از جنگیدن در منطقه است. 

ترامپ همچنین درباره عملیات ترکیه در شمال سوریه گفته که این مسئله «مشکل ما نیست»، بلکه مسئله‌ای بین ترکیه و سوریه است. 

او گفت: «سربازان ما در معرض آسیب نیستند و نباید هم باشند، چون دو کشور دارند بر سر سرزمین با هم می‌جنگند و این ارتباطی به ما ندارد. کردها الان ایمن‌تر هستند، آنها می‌دانند چطور  بجنگند و همان‌طور که گفتم آنها فرشته نیستند. باید به عقب برگشت و مسئله را بررسی کرد؛ اما آنها برای ما جنگیدند، ما پول زیادی دادیم تا آنها کنار ما بجنگند و اشکالی ندارد. عملکردشان وقتی کنار ما جنگیدند خوب بود و وقتی کنار ما نجنگیدند عملکردشان خوب نبود.»

ترامپ در ادامه مدعی شد که حدود ۱۸ ماه پیش اجازه نداده آمریکایی‌ها در کنار کُردها علیه عراق بجنگند. او گفت: «یک سال و نیم پیش اجازه ندادم آمریکایی‌ها در کنار کردها علیه عراق بجنگند. گفتم یک دقیقه صبر کنید. این کشور در اقدامی احمقانه ثروت‌هایش را برای جنگیدن برای عراق و در اطراف این کشور خرج کرده است. هیچ‌کس نمی‌داند چطور این پول‌ها را خرج کردند، ولی آنها تا به حال ۸ تریلیون دلار در خاورمیانه هزینه کرده‌اند. گفتم حالا هم باید باز هزینه کنیم تا در کنار کردها علیه عراق بجنگیم. برای همین گفتم، نه، ممنون!»

المیادین: روح‌الله زم در شهر «اربیل» عراق بازداشت شده
۱۳۹۸/۰۷/۲۴ - ۲۱:۵۸

شبکه المیادین لبنان از جزئیات دیدارهای سرشبکه سایت معاند آمد‌نیوز با نیروهای امنیتی فرانسه در عراق خبر داد.

این شبکه شامگاه چهارشنبه (۲۴ مهر) به نقل از منابع عراقی و کردی آگاه خود گزارش داد که روح‌الله زم در شهر اربیل عراق بازداشت شده است.

بر اساس این گزارش، سرشبکه سایت معاند و ضدانقلاب آمدنیوز شنبه این هفته (۲۰ مهر) وارد عراق شده است و به سفارت فرانسه در شهر بغداد رفته و در آنجا بعد از دیدار و نشست با نیروهای امنیتی فرانسه، بغداد را به مقصد اربیل ترک کرده است.

منابع عراقی المیادین گفته‌اند که هدف روح‌الله زم از سفر به اربیل، دیدار با برخی از همدستان خود در داخل ایران بوده است.

پاریس: روح‌الله زم جمعه 19 مهر از فرانسه خارج شد
۱۳۹۸/۰۷/۲۴ - ۱۷:۳۰

وزارت خارجه فرانسه  اعلام کرد که روح الله زم مدیر کانال ضد انقلاب آمدنیوز در پاریس پناهنده بوده است.

به گزارش «انتخاب» به نقل از رویترز، وزارت خارجه فرانسه با انتشار بیانیه ای گفت که هیچ نوع اطلاعی در مورد بحث بازداشت زم ندارد.

در بیانیه این وزارتخانه ذکر شده که زم هر زمان که می‌خواست می‌توانست از این کشور خارج یا به آن وارد شود.

وزارت خارجه فرانسه همچنین اعلام کرد که زم در تاریخ یازدهم اکتبر از این کشور خارج شده است.

حسین فریدون پیش از ورود به زندان: هیچ خیانتی نکردم؛ «برادر رییس جمهور بودن» می تواند یک اتهام باشد / سفارش هیچ کسی را به هیچ مقامی نکرده ام / یک ریال پای بیت المال در میان نبوده؛ من فقط شاهد و ضامن بودم / مردم را به شهادت و قضاوت نهایی می طلبم که بر اساس جوسازی و کلی بافی قضاوت نکنند
۱۳۹۸/۰۷/۲۴ - ۱۷:۲۹

 من حسین فریدون اعلام می کنم :

اولا. در این پرونده یک ریال از بیت المال حیف و میل نشده است و اصولا پای بیت المال درکار نبوده است. در واقع کل پولی که از آن حرف زده می شود پول شخصی یک نفر است که به فرد دیگری قرض داده شده و هیچ یک از آن دو نفر من نبوده ام و من فقط بر این قرض شاهد و ضامن بوده ام و یک ریال آن به جیب بنده یا خانواده بنده واریز نشده است ... که اگر خلافش بود اعلام کنید.

ثانیا. من برخلاف کیفرخواست و دادنامه و حکم صادره سفارش هیچ کسی را به هیچ مقامی نکرده ام و هیچ مقامی تعیین و جابجا نشده است ... که اگر خلافش بود اعلام کنید.

ثالثا. تمام پرونده تشکیل شده مستند به شنود غیر قانونی از جمله شنود از دفتر رییس جمهور است که هم غیر قانونی، هم غیر شرعی و هم غیر اخلاقی است و باید از سوی دولت و قوه قضاییه پی گیری شود ... و البته وقتی ضابط و شاکی و قاضی و رسانه هم یکی می شوند بهتر از این نمی شود ...

ربیعی: دستگیری «زم» موجب اتهام زنی‌های جدید نشود
۱۳۹۸/۰۷/۲۴ - ۱۷:۲۸

علی ربیعی در حاشیه جلسه امروز دولت در جمع خبرنگاران درباره‌ دستگیری روح‌الله زم اظهار کرد:‌ من هیچ اعتقادی ندارم که آمدنیوز یک رسانه بود و باید ساحت پاک رسانه را از این تروریست‌هایی که آبروی مردم را هدف قرار دادند، جدا کرد.

وی خاطرنشان کرد: ما برای کسانی که مخالف دولت یا نظام باشند، اما بر اساس اعتقادات خود در رسانه‌ها قلم می‌زنند، احترام قائلیم.

وی ادامه داد: اما این فرد در دامن سرویس‌های اطلاعاتی فعالیت می‌کرد و در اخباری که تهیه می‌کرد یک درصد واقعیت غیر قابل انکار و 99 درصد دروغ وجود داشت و با این کار آبروی افراد را می‌برد. حالا من کاری به آموزش های تروریستی و تهیه کوکتل مولوتوف او ندارم. او اساس کار خود را بر افشاگری دروغ گذاشته بود و بزرگترین خیانت را به اهالی رسانه و کلماتی مثل دموکراسی، رسانه و آزادی کرد. ما آمدنیوز را حتی یک شبکه  اجتماعی آزاد نمی‌دانیم.

ادعای همسر زم در خصوص دستگیری شوهرش: روح الله زم به بغداد رفته بود
۱۳۹۸/۰۷/۲۴ - ۱۷:۲۷

باشگاه خبرنگاران نوشت: برخی رسانه‌های خارجی مطالبی را به نقل از مهسا رازانی همسر روح الله زم در خصوص چگونگی خروج او از فرانسه و مقصد سفر او منتشر کرده‌اند.

در خبرهای منتشر شده از قول همسر روح‌الله زم گفته شده که او عصر جمعه ۱۹مهر با پرواز «رویال جوردنین» از پاریس به مقصد بغداد پرواز کرده و با توقفی کوتاه در امان در بامداد شنبه ۲۰ مهرماه وارد پایتخت بغداد شده است. او توقف کوتاهی در امان، پایتخت اردن، داشت و بامداد شنبه ۲۰ مهر به بغداد رسید. او اعلام کرده است که ۲۴ساعت نخست ورود به بغداد، ما خبری از او نداشتیم و به تماس‌های زیاد من پاسخ نداد.

همسر زم همچنین اعلام نموده: روح الله زم در بامداد روز یکشنبه در تماس تلفنی یک‌ دقیقه‌ای با لحن و ادبیاتی غیرمعمول از سلامتی‌اش خبر داد و دوباره از او بی‌خبر شدیم.

دفتر آیت الله سیستانی: روح الله زم با آیت الله دیداری نکرده
۱۳۹۸/۰۷/۲۴ - ۱۲:۱۵

در پی طرح شایعات در فضای مجازی و برخی رسانه های رسمی مبنی بر احتمال دیدار روح الله زم با آیت الله سیستانی یک مقام مسئول در دفتر مرجعیت عالی شیعیان در نجف اشرف به شفقنا گفت: ادعاى منتشر شده در بعضى از رسانه ها مبنى بر حضور روح الله زم در دفتر حضرت آیت الله سیستانى و دیدار معظم له با وى کاملاً دروغ وبى اساس است، نامبرده هیچگاه ارتباطى مستقیم ویا غیر مستقیم با این دفتر نداشته و کسى درخواست ملاقات براى او ننموده واز آمدن ویا نیامدنش به عراق نیز هیچگونه اطلاعى نداریم.

تحقیقات استیضاح ترامپ به حالت تعلیق درآمد
۱۳۹۸/۰۷/۲۴ - ۱۲:۱۴

رئیس مجلس نمایندگان آمریکا اعلام کرد، با رای‌گیری در صحن این مجلس بر سر آغاز تحقیقات رسمی برای استیضاح دونالد ترامپ مخالف بوده و فعلاً این رای‌گیری انجام نخواهد شد.

ادعای رویترز درباره حملات سایبری آمریکا به ایران
۱۳۹۸/۰۷/۲۴ - ۱۲:۱۴

رویترز طی گزارشی نوشت آمریکا حملات سایبری مخفیانه ای علیه ایران پس از حمله های چهاردهم سپتامبر به تاسیسات نفتی عربستان به راه انداخته است. دو تن از مقامات آمریکا گفتند که این عملیات در اواخر سپتامبر صورت گرفته است. یکی از این مقامات مدعی شد این حمله بر سخت‌افزارها تاثیر گذاشته ولی جزئیات بیشتری ذکر نکرد.

حسین فریدون به اوین منتقل شد
۱۳۹۸/۰۷/۲۴ - ۱۲:۱۳

حسین سرتیپی وکیل مدافع حسین فریدون اظهار کرد: صبح امروز طی تماسی تلفنی، موکلم به بنده اعلام کرد که برای اجرای حکم به دادسرا مراجعه می‌کند. وی گفت: حسین فریدون شخصا با مراجعه به دادسرا برای اجرای حکم به زندان اوین منتقل شد.

روحانی: در مسائل استراتژیک همه پرسی کنیم
۱۳۹۸/۰۷/۲۴ - ۱۲:۱۰

حسن روحانی در مراسم آغاز سال تحصیلی دانشگاه ها گفته است: در مسائل استراتژيک اگر به نتيجه نرسيديم، بايد همه‌پرسی کنيم؛ نمی‌توانیم که ۴۰ سال با هم دعوا کنيم. او همچنین گفت: با وجود همه نقص‌ها، بهترین کار صندوق رای است.

 

توضیح پسرِ فریدون جیرانی درباره سکته مغزی پدرش
۱۳۹۸/۰۷/۲۴ - ۱۲:۰۵

یاشار جیرانی فرزند فریدون جیرانی گفت: برخلاف برخی خبرها حال پدر خوب است. بله ایشان سکته مغزی کردند که خوشبختانه به خیر گذشته و رد شده است. او ادامه داد: پدر امروز به بخش منتقل شدند و ظرف چند روز اینده از بیمارستان مرخص می شوند.

آنچه گذشت
۱۳۹۸/۰۷/۲۴ - ۱۲:۰۴

مهمترین اخبار روز گذشته را از اینجا بخوانید.

نظرات بینندگان