arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۰۷۴۰
تاریخ انتشار: ۱۶ : ۱۱ - ۰۳ بهمن ۱۳۹۰

سال جدید چینی آغاز شد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
صدها میلیون چینی در كشور خود و اقصی نقاط دنیا حلول سال جدید را كه با نام ' اژدها ' نامگذاری شده، جشن گرفتند.

به گزارش ایرنا، مردم چین ازجمله در كلان شهر پكن پایتخت این كشور از نخستین ساعت بامداد امروز ( دوشنبه) با آمدن به معابر و خیابان ها و برگزاری مراسم نورافشانی و ترقه بازی سال جدید را آغاز كردند.

رهبران ارشد حزب كمونیست چین از جمله ' هو جین تائو ' رییس جمهوری و دبیركل حزب و' ون جیا بائو' نخست وزیر نیز با حضور در میان توده های سطح پایین در روستاها ضمن مشاركت در جشن ها، به آنان نوید زندگی بهتر را در سال جدید دادند.

'بان كی مون' دبیركل سازمان ملل نیز در پیام ویدیویی كه در پایگاه اینترنتی سازمان ملل پخش شد، با زبان چینی سال نو را به ملت چین تبریك گفت.

وی سپس با زبان انگلیسی افزود: سال اژدها خبری برای مردم فرستاده است كه ما نیروی حیاتی و قدرتی برای اجرای اصلاحات و تغییرات داریم.

هزاران سال طول كشیده تا چینی ها برای خود چرخه 12 ساله ای را با نام یك حیوان برای هر سال ایجاد كرده اند.

اژدها پنجمین رتبه را در میان این حیوانات و سال ها پس از موش ، گاو ، ببر و خرگوش دارد و قبل از حیوانات دیگر از جمله مار، اسب ، بز ، میمون ، خروس ، سگ و خوك قرار گرفته است.

براساس تقویم كشاورزی چینی ها از بامداد دوشنبه سال خرگوش را پشت سرگذاشتند و ' عید بهار ' یا ' چون جیه' امسال را با نمادهایی از ' اژدها ' آغاز كردند.

مردم چین از هفته ها قبل با خانه تكانی ،خرید البسه و لوازم نو و همچنین تهیه نمادها و مجسمه هایی از اژدها همراه با شیرینی و آجیل های گوناگون خود را برای ورود به سال جدید كه تا 12 سال دیگر آن را نخواهند دید، آماده كرده بودند.

اژدها همیشه از لحاظ سنتی در چین نمادی از قدرت بوده است.

قدرتی كه دریاها، بارش باران ، جاری شدن سیل و جلوگیری از بلایای طبیعی را در كنترل داشته و امپراطورهای چین نیز از آن سمبل ها و علایمی كه قدرت را نشان می داده ، درست می كرده اند.

از سوی دیگر اژدها در طراحی ها و حتی بر روی عكس ها و تمبرهای منتشره چهره آرامی نداشته است زیرا در غیر این صورت به اعتقاد و باور مردم چین هیبتش را از دست می داده است.

اژدها نمادی از قدرت و فرهنگ مردم چین آنقدر برای آنان با اهمیت است كه آن را محور و هسته اصلی 12 سال آینده و فراتر از نام دیگر حیوانات می دانند و به همین سبب به این سال بیش از سال های دیگر توجه نشان می دهند.

مردم چین همواره این تصور را داشته اند كه اژدها می تواند روح های شیطانی را تطهیر و از بروز بلایای طبیعی جلوگیری كرده و قدرتی برای اتكای مردم باشد و نیازهای آنان را برطرف كند.

به همین سبب حتی در كاخ های بجا مانده از امپراطورهای قدیم مشاهده می شود تصاویری از اژدها بر روی دیوارها و اثاثیه حك شده كه نمونه ای از آن دیوار ' 9 اژدها ' در 'شهر ممنوعه ' در قلب پكن پایتخت چین است.

از این منظر مقام های چین امسال تمبر جدید ' اژدها ' را منتشر كردند تا تركیبی از تاریخ كهن و عصر مدرن این كشور را به نمایش بگذارد.

چین قبل از این نیز در سال های 1988 و 2000 میلادی به همین مناسبت و در سال نو به تقویم كشاورزی تمبرهای اژدها را چاپ و روانه بازار كرد.

با این وصف این بار مقام های چین تمبری را روانه بازار كرده اند كه تصویر آن نشاندهنده آرزو و امید برای مرفه تر شدن مردم در این كشور نیز هست.این تمبر قیمتی در حدود چهار دلار دارد .

البته برخی از مردم نسبت به این تمبر احساس خوبی ندارند و تصویر روی آن را خشن و ترسناك توصیف كرده اند و می گویند كه نمی خواهند به این تصویر چشم بدوزند یا در ذهن خود به آن فكر كنند.

بر اساس باور گذشتگان و نیاكان مردم چین ، كسی كه در سال اژدها متولد شود ، فردی است كه خود را با سعادت و خوشبخت می پندارد.

در یادداشت های تاریخی آمده است كه كسانی كه بعد از سال اژدها یعنی در سال مار بدنیا می آیند باز هم خود را ' اژدهای كوچك ' می نامند به این تصور كه اژدها به آنها زندگی طولانی تری داده است.

بنابراین متولد شدگان سال مار هم اصولا از واژه چینی ' شونگ چی ' به معنای ' حركت انرژی ' استفاده می كنند . انرژی كه از سال اژدها دریافت شده و آنها را حیاتی طولانی بخشیده است.

از دیگر خصوصیات افراد متولد سال اژدها ، درایتمندی ، رفتارهای دوستانه و دوستدار همكاری با دیگران برشمرده شده است.

این در حالی است كه عید بهار و سال نو به تقویم كشاورزی همه ساله برای مردم چین بهترین فرصت برای سفر محسوب می شود.

از آنجا كه بسیاری از مردم چین كارگران و روستاییان و كشاورزان مهاجر در شهرها هستند ، این روزها كه بمانند نوروز مردم ایران محسوب می شود، بهترین زمان برای تجدید دیدار با خانواده ها است.

برآورد های رسمی نشان می دهد كه در سال 2011 میلادی بیش از 57 میلیون و 390 هزار نفر از مردم چین كه وضعیت مالی مناسبی داشته در ایام این تعطیلات به سفر های خارجی رفته اند و نزدیك به 48 میلیارد دلار هزینه كرده اند.

بالا رفتن استانداردهای زندگی ، تغییر روند زندگی مردم چین و افزایش رویكرد آنها به تجملات موجب شده است تا بسیاری در چنین تعطیلاتی راهی كشورهای دیگر شوند.

اما این مشمول میلیون ها نفر از جمعیت یك میلیارد و 340 میلیون نفری این كشور نمی شود.

بسیاری از كسانی كه از دیرباز در شهرهای بزرگ زندگی كرده اند به این مساله اذعان دارند كه با توسعه فزاینده و رشد سریع اقتصادی زندگی در این كشور مانند گذشته آسان نیست و سفر كردن بیش از هر موضوع دیگری هزینه بر است.

در واقع عبارت ' عصر ارزانی چین ' پایان یافته و از میان 31 استان در این كشور در 22 استان هزینه ها افزایش یافته و همزمان دستمزدها بیش از 22 درصد بیشتر شده است .

فضای اداری و تجاری شهرهایی نظیر پكن و شانگهای از بسیاری شهرهای غربی گرانتر است.

افزون بر این هزینه زندگی روزمره فزونی گرفته و برای نمونه بهای سبزیجات در سال گذشته میلادی بالای 60 درصد و بهای گوشت حدود 100 درصد و بهای روغن خوراكی بین 100 تا 150 درصد بیشتر شده است.

با این حال راه آهن چین روزهای پركاری را سپری می كند. در دوره 40 روزه تعطیلات عید بهاره این وسیله حمل ونقل، 235 میلیون مسافر را جابجا می كند كه در مقایسه با دوره مشابه سال گذشته شش درصد رشد خواهد داشت.

شركت هواپیمایی ملی چین نیز اعلام كرد كه به خطوط هوایی داخلی اجازه داده است 14 هزار پرواز اضافی برای این دوره در نظر بگیرند.

پیش بینی شده است كه 34 میلیون و 880 هزار سفر با هواپیما در این دوران انجام شود كه هفت درصد بیشتر از سفرهای هوایی سال 2011 میلادی در چین خواهد بود.

در زمان حاضر خطوط هوایی چین هشت هزار پرواز فعال دارند و ظرفیت آنها در یك روز می تواند بر اساس نیاز تا یك میلیون مسافر افزایش یابد.

آنچه آمار رسمی نشان می دهد اینكه در ایام 40 روز تعطیلات عید بهار یا سال نو به تقویم كشاورزی چین سه میلیارد و 160 میلیون سفر در چین انجام خواهد شد كه نزدیك به 9 درصد بیش از سال 2011 میلادی است.
نظرات بینندگان