arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۰۷۴۳۹
تاریخ انتشار: ۴۰ : ۱۴ - ۲۴ مهر ۱۳۹۸

روایت لاریجانی از ۲ نامه اوباما برای مذاکره بین ایران و آمریکا

پس از دو سال مذاکره با ۱+۵ به یک سری توافق رسیدیم که با تایید شورای امنیت و سازمان ملل تثبیت شد، اما آمریکا از این توافق نیز به راحتی خارج شد و تحریم ها را علیه ایران اعمال کرد و تمام این موارد نمونه هایی از بی نزاکتی در سطح بین الملل است که آمریکایی ها به آن دامن می زنند و ناامنی و بهم ریختگی در نظامات بین المللی به وجود می آورند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

ایسنا نوشت: رئیس مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اهمیت دیپلماسی اقتصادی در دوران تحریم، گفت: کار وزارتخانه امور خارجه و سفارتخانه ها در شرایط تحریم بسیار پراهمیت تر از گذشته است.

علی لاریجانی شب گذشته (سه شنبه ۲۳ مهرماه) در حاشیه برگزاری اجلاس IPU، در جمع کارکنان سفارت ایران در صربستان سخنرانی کرد.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در این سفر شاهد علاقه مندی دولت و ملت صربستان به همکاری با ایران بوده است، گفت: سفر به صربستان بخش های مختلفی داشت؛ ابتدا بخش مربوط به کنفرانس بین المجالس بود که موضوع مهمی را در دست بررسی قرار داد و آن اینکه چگونه می توان از حقوق و نظامات بین المللی صیانت کرد؟

لاریجانی افزود: این دستورکار در شرایطی به بحث گذاشته شد که سیاست های آمریکا یکی از لبه های پرتگاه برای حقوق و نظامات است.

وی ادامه داد: رفتارهای آمریکا حاکی از آن است که وقعی به نظامات بین المللی نمی‌نهد و به تعهدات بین المللی کاری ندارد، بنابراین رفتارها در صحنه بین المللی آشفتگی ایجاد کرده است و فقط هم به ایران منوط نمی شود، بلکه آمریکا بسیاری از گفت وگوها و معاهدات را زیرپا می گذارد، حال اگر این بی تعهدی را بقیه نیز داشته باشند، چه سرنوشتی در انتظار بشریت بود؟

لاریجانی با بیان مثالی ادامه داد: مثلا آمریکا از معاهده با روس ها با هدف جلوگیری از مسابقه تسلیحاتی که پس از سال ها مذاکره به دست آمده بود، به راحتی عبور کرد و آن را زیرپا گذاشت و نتیجه آن که، شاهد مسابقه تسلیحاتی بسیار خشن در سطح دنیا هستیم. این اتفاق مسئله ساده ای نیست. همچنین توافق با اروپا و چین را هم به نوع دیگری برهم زدند و توافق هسته ای ایران نمونه دیگری از بی تعهدی آمریکاست.

لاریجانی تصریح کرد: توافق هسته ای ایران پس از سال ها ماجراجویی علیه ایران و دردسرهای ایجاد شده برای کشورمان به امضا رسید. آقای اوباما ۲ نامه فرستادند که می خواهند در زمینه هسته ای با ایران مذاکره کنند، بحث بسیاری درباره اینکه می توان با آنها وارد مذاکره شد یا خیر، صورت گرفت و در نهایت به دنبال شرایط گذاشته شده، آنها پذیرفتند غنی سازی در ایران انجام شود و تحریم ها را برخواهند داشت، در واقع مذاکرات با این شروط آغاز شد.

رئیس مجلس ادامه داد: پس از دو سال مذاکره با ۱+۵ به یک سری توافق رسیدیم که با تایید شورای امنیت و سازمان ملل تثبیت شد، اما آمریکا از این توافق نیز به راحتی خارج شد و تحریم ها را علیه ایران اعمال کرد و تمام این موارد نمونه هایی از بی نزاکتی در سطح بین الملل است که آمریکایی ها به آن دامن می زنند و ناامنی و بهم ریختگی در نظامات بین المللی به وجود می آورند.

وی با بیان اینکه بخش دوم سفر شامل مذاکرات دوجانبه میان ایران و صربستان می شود، اضافه کرد: با توجه به علاقه بین دو کشور، اقتضا می کرد در زمینه های مختلف بسترهای گسترش روابط را فراهم کنیم و برداشت من از مذاکرات با نخست وزیر و رئیس جمهور صربستان این است که علاقه مند به همکاری با ایران در مسائل اقتصادی، علمی و فرهنگی هستند، لذا زمینه های آن را باید دوطرف فراهم کنند.

رئیس مجلس با تحسین تلاش های کارکنان سفارت ایران در صربستان برای نزدیک شدن بیشتر روابط دو کشور ادامه داد: امنیت در ایران به دلیل آن است که دشمنان می دانند که نمی توانند با ایران بازی کنند و درگیری با ایران برایشان پرهزینه است و این دستاورد انقلاب و دفاع مقدس و پایداری های ملت ایران است.

وی بیان کرد: ایران پای توافق هسته ای ایستاده بود اما قصد آمریکا از برهم زدن توافق با هدف به دست آوردن منافع بیشتر از آن و البته غلبه بر ایران است.

رئیس مجلس با بیان اینکه در توافق هسته ای تعهدات دوطرفه است و منطقی برای متعهد بودن یک طرفه وجود ندارد، عنوان کرد: رهبر انقلاب در این باره فرمودند "اگر اکنون مقابل آنها ایستادگی نکنیم، باید جاهای دیگر به آنها امتیاز داد" که نکته کاملاً درستی فرمودند.

وی با بیان اینکه باید برای فشارهای اقتصادی در دوران تحریم راه حل پیدا کرد، گفت: دولت و مجلس باید تلاش کنند فشارهای اقتصادی بر طبقات مردم کشور کم اثرتر شود که در این راستا وفاق درونی اهمیت فراوان دارد ضمن آنکه باید این دوره سخت را مشترکاً تحمل کنیم.

وی با اشاره به اینکه نتیجه مقاومت در مقابل تهدیدها نتیجه بزرگی خواهد بود، اظهار کرد: اگر عاقلانه از ظرفیت های علمی و اقتصادی کشور در دوران تحریم استفاده کنیم به اقتدار بیشتر خواهیم رسید و تاب آوری کشور را در مقابل اینگونه سیستم ها بیشتر خواهد کرد.

وی تلاش های دیپلماتیک را برای شکستن فشارهای وارده و رفتارهای آمریکا ضروری دانست و گفت: سفارتخانه ها باید مرجعی برای تسهیل روابط اقتصادی کشور باشند و مذاکره با کشورها، علاقه مندی برای پیدا کردن راه حل ایجاد خواهد کرد، لذا دیپلماسی اقتصادی بسیار مهم می شود، و البته کار وزارتخانه امور خارجه و سفارتخانه ها بسیار پراهمیت تر از گذشته است و باید با تمام وجود در راه حل مشکلات اقتصادی گام بردارند.

وی با ابراز خرسندی از آموزش زبان فارسی در دانشگاه های صربستان و راه اندازی کرسی زبان فارسی در این کشور گفت: زبان فارسی میراثی گرانقدر است، لذا باید از آن صیانت شود و هر قدر گسترش پیدا کند، پشتوانه ای برای ملت ایران خواهد بود.

لاریجانی ابزار امیدواری کرد که در دوران تحریم با همبستگی بیشتر ملت و پرهیز از فردگرایی بتوانیم با سلامت از سختی ها گذر و شرایط را طوری فراهم کنیم که طبقات مختلف کشور زندگی خوبی داشته باشند.

وی با بیان اینکه رسانه های مختلف جهان تلاش در ایجاد یأس و تضعیف اراده ملت ایران را دارند، تاکید کرد: ایرانیان با ذکاوت هستند و تجربه بسیار عمیقی در تشخیص مسیر صحیح خود دارند و همبستگی ملی برای عبور از این شرایط مسئله اساسی است.

همچنین در ادامه این جلسه، ملاعبداللهی سفیر ایران در صربستان توضیحات اجمالی در رابطه با وضعیت روابط میان ایران و صربستان ارائه کرد.

بر اساس گزارش سفیر ایران در صربستان، برگزاری جشنواره فیلم ایرانی و جشنواره موسیقی ایرانی در صربستان، تاسیس اتاق ایران در دانشگاه بلگراد، آموزش زبان فارسی، تحصیل ۴۰۰ دانشجو در صربستان در رشته زبان فارسی، مناسبات فعال در حوزه سیاسی، موفقیت های تجاری با افزایش حجم تجارت و... برخی از دستاوردهای ایران در صربستان به شمار می رود.

نظرات بینندگان