arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۰۷۴۷۱
تاریخ انتشار: ۴۵ : ۱۶ - ۲۴ مهر ۱۳۹۸
ظریف اعلام کرد:

پایان صبر راهبردی ایران در قبال اروپا

وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به مذاکرات پیچیده و حساس هسته ای کشورمان و گروه 1+5 ، خروج آمریکا از این توافق را نقض صریح قعطنامه 2231 شورای امنیت و برخلاف خواست و اراده تمامی اعضای ملل متحد دانست که نظام عدم اشاعه و دیپلماسی چندجانبه را تضعیف کرده است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

چهاردهمین نشست کمیسیون مشترک جمهوری اسلامی ایران و آفریقای جنوبی با سخنرانی دکتر محمد جواد وزیر وزیر امور خارجه و خانم دکتر نالدی پاندور وزیر روابط و همکاری های بین المللی آفریقای جنوبی در تهران برگزار شد.

به گزارش «انتخاب»، وزیر امور خارجه کشورمان در این نشست به روابط خوب سیاسی و دیدگاه های مشترک دو کشور در بسیاری از موضوعات منطقه ای و بین المللی از جمله در مورد مسئله فلسطین، حقوق بشر، ضرورت بازنگری در ساختار سازمان ملل و شورای امنیت، مبارزه با تروریسم و افراط گرایی، استفاده صلح آمیز از انرژی هسته ای و همکاری های جنوب-جنوب و همکاری در سازمان های بین المللی و تلاش های ارزشمند دو کشور برای صلح و ثبات جهانی اشاره کرد.

ظریف همچنین ابراز امیدواری کرد با حضور فعال بخش های دولتی و خصوصی، روابط اقتصادی و تجاری، فنی و علمی میان دو کشور تقویت شده و دستاوردهای خوبی در جهت توسعه روابط محقق گردد.

وزیر امور خارجه کشورمان همچنین با اشاره به مذاکرات پیچیده و حساس هسته ای کشورمان و گروه 1+5 ، خروج آمریکا از این توافق را نقض صریح قعطنامه 2231 شورای امنیت و برخلاف خواست و اراده تمامی اعضای ملل متحد دانست که نظام عدم اشاعه و دیپلماسی چندجانبه را تضعیف کرده است.

ظریف با تشریح پایبندی ایران به تعهدات خود وفق برجام تا یک سال پس از خروج آمریکا از برجام و فرصت دادن ایران به اروپا برای عمل به تعهدات خود برای جبران این خروج تاکید کرد: متاسفانه شاهد اقدام موثری نبودیم و اروپا نشان داد از اجرای تعهداتش ناتوان است. از این رو صبر راهبردی ایران به پایان رسید و دقیقا بر اساس مفاد برجام و با استناد به بند 26 و 36 آن اجرای بخشی از تعهدات خود را در سه گام به صورت کاملا قانونی متوقف کرد و در صورت عدم بازگشت توازن به اجرای تعهدات از سوی طرف ها، سایر اقدامات لازم در گام های بعدی نیزمحقق خواهد شد.

دکتر ظریف همچنین دیدگاه جمهوری اسلامی ایران در خصوص امنیت منطقه خلیج فارس و طرح پیشنهادی رییس جمهور کشورمان موسوم به پویش صلح هرمز و دعوت رییس جمهور از کشورهای منطقه برای پیوستن به ائتلاف امید را تشریح کرد.

وزیر روابط و همکاری های بین المللی آفریقای جنوبی نیز با یادآوری حمایت های ارزشمند و قابل تقدیر ایران از مبارزات مردم کشورش در مقابله با رژیم آپارتاید در آفریقای جنوبی ، دیدگاه کشورش در خصوص مخالفت با یکجانبه گرایی ، به رسمیت شناختن حق کشورها در استفاده صلح آمیز از انرژی هسته ای، مخالفت با تحریم‌های یکجانبه آمریکا علیه کشورمان و همچنین استمرار همکاریهای دوکشور در زمینه های مختلف اقتصادی ، علمی و انرژیهای تجدیدپذیر را مورد تاکید قرار داد.

طرفین همچنین بر ضرورت استمرار همکاریها در چارچوب جنبش عدم تعهد ، مبارزه با تروریسم و خشونت گرایی و ادامه رایزنیها و تلاشهای دیپلماتیک برای ثبات و صلح جهانی تاکید کردند.

نظرات بینندگان