arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۰۷۵۵۴
تاریخ انتشار: ۰۹ : ۲۲ - ۲۴ مهر ۱۳۹۸

عبدالمهدی: عراق برای کاهش تنش در منطقه تلاش می‌کند

نخست وزیر عراق تاکید کرد که کشورش دیگر نه بخشی از مشکل در منطقه که بخشی از راه حل و برای کاهش تنش‌ها در منطقه تلاش می‌کند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

عبدالمهدی: عراق برای کاهش تنش در منطقه تلاش می‌کندعادل عبدالمهدی نخست وزیر عراق روز چهارشنبه در جمع سفرا و روسای نمایندگی های دیپلماتیک مستقر در بغداد، طی سخنانی با تشریح آخرین تحولات عراق و منطقه تاکید کرد که عراق امروز به صورت بی سابقه ای موفق به تحقق ثبات و امنیت شده و امروز عراق بخشی از  راه حل برای مشکلات منطقه است و برای کاهش بحران ها تلاش می کند. 

به گزارش دفتر نخست وزیر عراق، وی گفت: بغداد اکنون روابط وسیعی با همه کشورهای جهان دارد و سیاستی عدم مداخله در امور دیگران و اجازه ندادن دخالت دیگران در امور خود را پایه نهاده است. 

نخست وزیر عراق  با اشاره به هجوم وسیع داعش به عراق در سال ۲۰۱۴ گفت: داعش یک اهرم فشار و یک تاکتیک داخلی و خارجی علیه نظام سیاسی در این کشور بود اما برای همه گران تمام شد و امروز همه عراقی ها یکپارچه در برابر تروریسم ایستاده اند و همین یکپارچگی و حضور ارتش، پلیس، الحشدالشعبی، پیشمرگه و عشایر و همه آحاد ملت، سبب پیروزی ما در برابر داعش شد. 

عبدالمهدی افزود: تروریسم امروز هم تلاش می کند تا به امنیت و ثبات کشور ما لطمه بزند اما ابتکار عمل در دست نیروهای عراقی است و حکومت بر اوضاع مسلح است و امنیت و ثبات را به شکل بی سابقه ای برقرار کرده است. 

وی در این دیدار همچنین از حمایت کشورها از امنیت و ثبات عراق و مشارکت آنان در بازسازی و توسعه این کشور قدردانی کرد. 

دیدار امروز عادل عبدالمهدی با سفرای خارجی چند روز پس از فروکش کردن تظاهرات خونین در بغداد و چندین استان مرکزی و جنوبی این کشور صورت و به گفته ناظران به نوعی اطمینان دادن به کشورهای دیگر در خصوص ثبات و امنیت عراق صورت می گیرد. 

پایتخت عراق و بدنبال آن ۹ استان مرکزی و جنوبی دیگر  این کشور از اول تا ۵ اکتبر (سه شنبه تا شنبه گذشته) صحنه برگزاری تظاهرات گسترده مردمی در اعتراض به فساد و مشکل بیکاری و ضعف خدمات عمومی بود اما خشونت های بسیاری نیز در متن و حاشیه این اعتراضات صورت گرفت که به گفته برخی مسوولان عراقی، برخی از عوامل نفوذی و خارجی با هدف ایجاد آشوب، جنگ داخلی و براندازی، این اعتراضات را عامدانه به خشونت و درگیری با نیروهای دولتی و تخریب اموال و دارایی های عمومی و خصوصی کشاندند.

آمارهای رسمی، تعداد کشته شدگان در این اعتراضات یک هفته ای را  ۱۱۰ و زخمی شدگان را بیش از شش هزار نفر اعلام کرده است. 

دولت و پارلمان عراق در راستای تاکیدات مرجعیت عالی این کشور، مجموعه اصلاحات و اقدامات اجرایی را برای کاهش مشکلات کشور و تحقق خواسته های اساسی معترضان تصویب و شروع به اجرا کرده اند. /

منبع: ایرنا
نظرات بینندگان