arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۰۷۶۳۶
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۰۹ - ۲۷ مهر ۱۳۹۸
الجزیره:

دوره آموزشی «عشق و اشتیاق در ایران» در دو دانشگاه آمریکا و نگرانی حامیان اسرائیل؛ ماجرا چیست؟

دو دوره آموزشی با عنوان های «عشق و اشتیاق در ایران» و «نقد فیلم خاورمیانه» باعث عصبانیات حامیان اسرائیل در وزارت آموزش آمریکا شده بودند. رابرت کینگ، معاون وزیر آموزش در یکی از مصاحبه های اخیر گفته است: «برای ما روشن نیست که برگزاری این دوره ها چه کمک به امنیت ملی و ثبات اقتصادی آمریکا می کند».
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

دوره آموزشی «عشق و اشتیاق در ایران» در دو دانشگاه آمریکا و نگرانی حامیان اسرائیل؛ ماجرا چیست؟

الجزیره نوشت: اخیرا برنامه های مطالعاتی مرتبط با خاورمیانه در دو دانشگاه آمریکایی باعث ناراحتی مقامات وزارت آموزش آمریکا شده اند. دلیل این موضوع چیست؟

به گزارش سرویس بین الملل «انتخاب»، در ادامه این مطلب آمده است: روزنامه نیویورک تایمز در یکی از مقاله های اخیر خود می نویسد: «وزارت آموزش و پرورش به دانشگاه کارولینای شمالی و دانشگاه دوک دستور داده است که تغییراتی در برنامه های مطالعاتی خود اعمال کنند. مقامات این وزارت خانه ادعا کرده اند که این دوره های تحصیلی متعصب هستند و تصویر مثبتی از مسیحیت و یهودیات به دانش آموزان ارائه نمی کنند».

اما دلیل واقعی عصبانیت خانم بتسی داووس، وزیر آموزش و دیگر مقامات این وزارت خانه در بخش پایانی گزارش روزنامه نیویورک تایمز اشاره شده است. ظاهرا وزارت آموزش آمریکا بیشتر نگران اشاعه دیدگاه های ضد اسرائیلی در این دوره های آموزشی است.

کنث مارکوس، رئیس بخش حقوق مدنی در وزارت آموزش در حال هدایت کردن کمپینی برای بهبود تصویر عمومی اسرائیل در دانشگاه های آمریکا است. مطابق با گزارش روزنامه نیویورک تایمز، او در سال های گذشته تلاش های زیادی برای مشروعیت زدایی و لغو برنامه های مطالعاتی انجام داده است که نگاهی منتقدانه به سیاست های اسرائیل داشته اند.

مطابق با این گزارش، به طور ویژه دو دوره آموزشی با عنوان های «عشق و اشتیاق در ایران» و «نقد فیلم خاورمیانه» باعث عصبانیات حامیان رژیم صهیونیستی در وزارت آموزش آمریکا شده بودند.

رابرت کینگ، معاون وزیر آموزش در یکی از مصاحبه های اخیر گفته است: «برای ما روشن نیست که برگزاری این دوره ها چه کمک به امنیت ملی و ثبات اقتصادی آمریکا می کند».

ظاهرا این افراد متوهم در دولت آمریکا تصور می کنند که می توانند افکار کل مردم را تحت کنترل خود داشته باشند. مطابق با یکی از گزارش های دیگر منتشر شده در روزنامه دیلی میل، وزیر آموزش آمریکا در ماه ژوئن دستور انجام تحقیقاتی در مورد این برنامه های مطالعاتی را صادر کرده بود. ظاهرا این تصمیم در واکنش به صحبت های جلج هولدینگ، قانونگذار حزب جمهوری خواه گرفته شده است. او از برگزاری یک کنفرانس ضد اسرائیلی و ضد یهودی در دانشگاه های کشور انتقاد کرده بود. مطابق با روزنامه دیلی میل، نام این کنفرانس «جنگ بر سر غزه: مردم، سیاست و احتمالات» بوده است. به نظر می رسد که شنیدن واژه های «فلسطین» یا «غزه» موجب عصبانیت هواداران حامی اسرائیل در سیستم سیاسی آمریکا می شود.

هواداران صهیونیست ها می گویند که مالیات های شهروندان آمریکا نباید خرج گردهمایی های آکادمیک در مورد مستعمره محبوب آن ها در فلسطین اشغالی شود. در عوض، آن ها ترجیح میدهند که مالیات های کشور صرف حمایت نظامی از اسرائیل و کشتار مردم بی دفاع فلسطین شود. اما از نگاه آن ها «عشق و اشتیاق» در ایران یا فیلم، شعر و هنر بی ارزش هستند.

دولت ترامپ تهدید کرده است که بودجه فدرال برای برنامه های مطالعاتی مرتبط با خاورمیانه در دانشگاه های دوک و کارولینای شمالی را قطع خواهد کرد، زیرا معتقد است که در این دوره ها تصویر مثبت تری از اسلام در مقایسه با مسیحیت و یهودیت ارائه شده است. البته جهان باید بداند که منظور آن ها از یهودیت و مسیحیت همان صهیونیسم است که در تمام سطوح دولت و جامعه آمریکا رخنه کرده است.

تمام کسانی که سابقه فعالیت در دپارتمان های مرتبط در دانشگاه های کوچک یا بزرگ آمریکا را داشته اند تایید می کنند که این اتهامات ساخته و پرداخته صهیونیست های اسلام هراس هستند. بدون شک دونالد ترامپ و بنیامین نتانیاهو نقش مهمی در ترویج این تفکر در داخل آمریکا داشته اند.

من و همکارانم در طول چهل سال گذشته در حال تلاش برای تامین بودجه کافی برای برنامه های مطالعاتی یهودی، مسیحی، اسلامی و ادیان دیگر بوده ایم. متاسفانه بودجه تخصیص یافته به علوم اجتماعی و علوم انسانی در طول این سال ها کاهش یافته است. سربازان افراطی صهیونیست ها در وزارت آموزش به دنبال منحرف کردن افکار عمومی هستند.

یکی از کارشناسان حقوقی در ارتباط فعالیت های ستون پنجم اسرائیل در داخل دولت آمریکا به خبرگزاری ما گفت: «در طول دو دهه گذشته شاهد گسترش حملات رسانه ها و سازمان های راست گرای افراطی علیه برنامه های مطالعاتی مرتبط با خاورمیانه بوده ایم»

اما این اقدام وزارت آموزش در واقع آزادی فکری و آزادی بیان در دانشگاه های کشور را به خطر خواهد انداخت. هواداران صهیونیست ها نگرانند که دروغ های آن ها در دهه های گذشته در مورد مناقشه فلسطین بر همگان آشکار شود.

گروهی از دانشجویان نگران در دانشگاه های دوک و کارولینای شمالی در واکنش به این اخبار بیانیه مشترکی را منتشر کردند: «این اولین بار در طول دهه گذشته است که دولت برای پیشبرد اهداف سیاسی خود در یک دپارتمان آکادمیک دخالت می کند. در اواسط دهه 2000 نیز شاهد تلاش های مشابهی بودیم. دولت جرج بوش از برنامه های مرتبط با مهارت های زبانی، چارچوب امنیتی و زبان های بین المللی به منظور ترویج خصومت علیه مسلمانان بهره برداری کرد».

البته بدون تردید نبرد وزارت آموزش و صهیونیست ها علیه تفکر انتقادی مردم به شکست منجر خواهد شد. در طول سال های گذشته شاهد ظهور نسلی از متفکران شجاع در سرتاسر دنیا بوده ایم که کتاب ها و مقالات زیادی در ارتباط با استعمار غربی ها در فلسطین منتشر کرده اند.

ما مدافعان آزادی بیان در واقع مدافعان اصلی امنیت ملی آمریکا هستیم. صهیونیست ها در حال توهین کردن و زیر سوال بردن حقوق شهروندان آمریکایی هستند. آن ها تلاش زیادی برای احمق نگه داشتن مردم انجام داده اند. اما در این نبرد شکست خوردند.

افراد فعال در دانشگاه ها در حال ارائه تعریف جدیدی از امنیت ملی هستند. ما به جای تانک، جنگنده و گلوله بر روی عشق، اشتیاق، امید، زیبایی و عدالت در ایران، فلسطین، آسیا، آفریقا و آمریکای لاتین تمرکز می کنیم. آن ها نمی توانند جلوی ما را بگیرند. تاریخ در سمت ما قرار دارد و پیروزی ما حتمی خواهد بود.

نظرات بینندگان