arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۰۷۷۲۵
تاریخ انتشار: ۴۱ : ۲۱ - ۲۵ مهر ۱۳۹۸

ترکیه: توافق با آمریکا آتش‌بس نیست، تعلیق عملیات است

وزیر امور خارجه ترکیه بعد از دیدار با مقامات آمریکایی گفت که توافق بین آنکارا و واشنگتن در مورد شمال سوریه را نمی‌توان آتس‌بس خواند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

ترکیه: توافق با آمریکا آتش‌بس نیست، تعلیق عملیات است

«مولود چاووش‌اوغلو» وزیر امور خارجه ترکیه طی نشست خبری، در باره توافق این کشور با آمریکا در مورد شمال سوریه سخنرانی کرد.

او گفت که ترکیه طی گفت‌وگوهایی که با طرف آمریکایی داشت، بر تمامیت ارضی سوریه تأکید کرده است.

چاووش‌اوغلو گفت: «ما عملیات چشمه صلح خود را به کل متوقف نخواهیم کرد بلکه آن را به حالت تعلیق درخواهیم آورد تا عقب‌نشینی گروه‌های تروریستی را زیر نظر بگیریم».

او گفت که توافق امشب ترکیه با آمریکا «آتش‌بس» نیست؛ چرا که آتش‌بس بین دو طرف قانونی صورت می‌گیرد و ترکیه گروه‌های تروریستی را به رسمیت نمی‌شناسد.

وزیر امور خارجه ترکیه گفت که «تعلیق عملیات» در شمال سوریه با این هدف صورت گرفته است که «گروه‌های تروریستی» از منطقه امن خارج  شوند.

چاووش‌اوغلو گفت که بعد از دیدارهای امروز با طرف آمریکایی توافق بر این شد که نیروهای ترکیه بر منطقه امن سیطره داشته باشند.

او گفت که ترکیه در مورد اوضاع شهرهای منبج و مناطق دیگر در شمال شرق سوریه که ارتش این کشور اخیراً وارد آن شده است، با طرف روسی صحبت خواهد کرد.

وزیر امور خارجه ترکیه گفت که با آمریکا به توافق رسیدیم که سلاح‌های سنگینی که واشنگتن طی سال‌های اخیر به شبه‌نظامیان کرد در سوریه ارسال کرده، پس گرفته شده و مقرهای آن‌ها در منطقه مذکور منهدم شود.

او در مورد سفر آتی رئیس‌جمهوری ترکیه به آمریکا نیز گفت که این سفر همچنان در جدول کاری اردوغان قرار دارد. کاخ سفید ساعتی پیش اعلام کرد که ترامپ دعوت از اردوغان برای سفر به آمریکا را تا زمان مشخص شدن نتایج مذاکرات در روزهای آینده، به تعلیق درآورده است.

مایک پنس، معاون رئیس‌جمهوری آمریکا که به همراه وزیر امور خارجه این کشور به ترکیه سفر کرده، از توافق طرفین بر سر توقف عملیات نظامی ترکیه در شمال سوریه خبر داد

نظرات بینندگان