arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۰۷۷۸۰
تاریخ انتشار: ۵۲ : ۰۹ - ۲۶ مهر ۱۳۹۸

پلوسی: توافق آتش‌بس موقت ترامپ با ترکیه دروغین است / این توافق اعتبار آمریکا را به طور جدی خدشه‌دار می‌کند / اردوغان هیچ امتیازی نداده

«نانسی پلوسی» رئیس مجلس نمایندگان و «چاک شومر» رهبر اقلیت دمکرات سنای آمریکا ضمن مخالفت با توافق ترامپ و اردوغان برای آتش‌بس موقت در شمال شرق سوریه، آن را "دروغین" توصیف کردند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

پلوسی: توافق آتش‌بس موقت ترامپ با ترکیه دروغین است / این توافق اعتبار آمریکا را به طور جدی خدشه‌دار می‌کند / اردوغان هیچ امتیازی ندادهبه گزارش روز جمعه خبرگزاری رویترز، نانسی پلوسی رئیس دمکرات مجلس نمایندگان و چاک شومر رهبر اقلیت دمکرات سنای آمریکا توافق میان واشنگتن و آنکارا برای ترک مخاصمه موقت در شمال سوریه را «دروغین» دانستند.

رهبران دمکرات کنگره در بیانیه‌ای مشترک گفتند: این توافق اعتبار سیاست خارجی آمریکا را به طور جدی خدشه‌دار می‌کند و پیام خطرناکی به متحدان و دشمنان ما می‌فرستد که نمی‌توان به سخنان ما اعتماد کرد. رئیس جمهوری اردوغان هیچ امتیازی نداده، اما رئیس جمهوری ترامپ به او همه چیز داده است.

مایک پنس معاون رئیس جمهوری آمریکا شب گذشته پس از دیدار با رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه اعلام کرد که آنکارا با آتش‌بس در شمال سوریه موافق کرده است.

این در حالی است که «مولود چاووش اغلو» وزیر خارجه ترکیه پس از این اظهارات گفت که این توافق «آتش‌بس» نبوده بلکه توقف موقت عملیات آنکارا در شمال شرق سوریه بوده است.

پنس با اشاره به مذاکرات خود با اردوغان و مذاکرات هیات‌های دو کشور افزود: طی ۱۲۰ ساعت آینده آمریکا زمینه خروج نیروهای ی.پ.گ(یگان‌های مدافع خلق) از ۳۰ کیلومتری مرزهای ترکیه را فراهم خواهد کرد و پس از آن، ترکیه آتش‌بس را اعلام می‌کند.

معاون رییس جمهوری آمریکا با تاکید بر اینکه طبق توافق دو طرف، ترکیه به هیچ عنوان عملیاتی در کوبانی انجام نخواهد داد، گفت: ترکیه و آمریکا در شمال شرق سوریه در زمینه پایان فعالیت‌های داعش به توافق رسیده‌اند و جزئیات مورد توافق اعلام خواهد شد.

معاون دونالد ترامپ اظهار داشت:‌ طبق توافق به عمل آمده میان دو طرف، آمریکا هیچ تحریمی علیه ترکیه اعمال نخواهد کرد و تحریم‌های اقتصادی وضع شده نیز از میان برداشته خواهد شد.

ترکیه از چهارشنبه هفته گذشته به رغم مخالفت گسترده در شمال سوریه مبادرت به مداخله نظامی کرده است. آنکارا هدف خود از این عملیات را مسدود کردن کریدور تروریستی در مرزهای خود و تاسیس منطقه امن در مرزهای ترکیه با سوریه در عمق 30 کیلومتری خاک سوریه اعلام کرده است.

منبع: ایرنا
نظرات بینندگان