arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۰۷۹۱۳
تاریخ انتشار: ۱۳ : ۲۱ - ۲۶ مهر ۱۳۹۸

شکایت ارشاد از عوامل یک فیلم به خاطر «نشر اکاذیب»

حاشیه‌های قاچاق فیلم‌های سینمایی و انتشار آن در فضای مجازی، به شکایت از یک تهیه‌کننده و کارگردان و واکنش آنها رسید.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

باشگاه خبرنگاران نوشت: جریان قاچاق فیلم‌های سینمایی و انتشار آن در فضای مجازی آن هم با کیفیت بالا، سوژه رسانه‌ها شده و حاشیه‌ها و واکنش‌های فراوانی را از سوی صاحبان آن آثار به دنبال داشته است. البته جریان فقط به اینجا ختم نمی‌شود؛ چون رسانه‌های خارجی نیز این قضیه را دنبال و منتشر کردند.

روی سخن برخی عوامل این فیلم‌ها به سمت وزارت ارشاد بود که می‌گفتند، این وزارتخانه باعث انتشار غیرقانونی آثارشان است و نسخه‌ها از آنجا به بیرون درز کرده است؛ اما سازمان سینمایی هم در جواب گفت که از طریق مقامات قضایی موضوع را پیگیری خواهد کرد.

واکنش متری شیش و نیم به شکایت وزارت ارشاد

این جریان و حاشیه‌های آن انگار انتها ندارد؛ تا جایی که مطلع شدیم وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از سید جمال ساداتیان و سعید روستایی (تهیه کننده و کارگردان متری شیش و نیم) در دادگاه رسانه به خاطر نشر اکاذیب، تهمت و ... شکایت کرده است.

حالا باید دید مقصر اصلی قاچاق فیلم‌ها کیست و جای این سوال باقی می‌ماند که آیا صاحبان آثاری که منافعشان از دست رفته باید از وزارت ارشاد شکایت کنند یا این وزارتخانه باید آن‌ها را به دادگاه بکشاند و یا قرار است از راه‌های دیگری این جریان حل شود؟

تهیه کننده «متری شش و نیم » با تایید شکایت: قاچاق فیلم را یک مرجع مناسب بررسی کند

تهیه کننده «متری شیش و نیم» معتقد است: بهتر است یک بار برای همیشه این نوع ادعا (قاچاق فیلم قبل از اکران آن توسط گروه‌های مختلف) در یک مرجع مناسب مانند اداره آگاهی یا دستگاه‌هایی که قوه قهریه دارند، بررسی شود تا هر چند وقت یک بار و با هر اتفاقی این بحث مطرح نشوند که فیلم‌ها قبل از اکران رسمی یا در زمان وقوع هر اتفاقی چطور به بیرون نفوذ می‌کنند.

سید جمال ساداتیان در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان این‌که از سامانه الکترونیکی "سما"، پیامکی مبنی بر شکایت وزارت ارشاد از او به شماره همراه وی فرستاده شده، ادامه می‌دهد:‌ به دنبال مطرح کردن این صحبت که «شک ندارم «متری شیش و نیم» از وزارت ارشاد قاچاق شده» احتمالا این شکایت مطرح شده است. در آن پیامک آمده است که وزارت ارشاد در دادسرای فرهنگ و رسانه از من شکایت کرده است.

واکنش متری شیش و نیم به شکایت وزارت ارشاد

وی اما درباره‌ی مطرح کردن این ادعا می‌گوید: من شهودی در این زمینه دارم. بعد از نوروز امسال، روزنامه ای جلسه‌ای نقد و بررسی برای فیلم «متری شیش و نیم» برگزار کرد که چهار نفر برای آن نشست دعوت شده بودیم. قبل از این که مصاحبه شروع شود، فرصتی بود و من کنجکاو شدم که هر کس فیلم را کجا و با چه کیفیتی دیده است. از همه پرسیدم و پاسخ دادند،

تا نوبت به یک دکتر جامعه شناس رسید که وی گفت «یک نفر دیشب از وزارت ارشاد فیلم را به خانه من آورد، آن را دیدم.» برای من کنجکاوی پیش آمد که او چه کسی بوده است. وی جواب داد «اکنون مرتبط نیستم چون با واسطه بوده است، می‌پرسم چند روز دیگر خبر می‌دهم»، وقتی به او زنگ زدم گفت کسی که این کار را کرده خیلی ناراحت شده و گفته نامی از من نبرید برای من بد می‌شود. وقتی من پیگیری بیشتری کردم، او عصبانی شد و تلفن را قطعا کرد. من دیگر پیگیر نبودم تا این‌که این اتفاق افتاد و فیلم بیرون آمد، یکی از شهود من او و افرادی بودند که در آن جلسه حضور داشتند و می‌توانند شهادت دهند.

او اما از وجودِ سابقه‌ی شکایت قبلی توسط وزارت ارشاد از دیگر تهیه‌گنندگان در موارد مشابه اظهار بی‌اطلاعی می‌کند.

ساداتیان با بیان این‌که شنیده است که «مسوولان وزارت ارشاد مدعی شده‌اند که «متری شیش و نیم» توسط عوامل فیلم به بیرون نفوذ کرده است، ادامه می‌دهد: ما نیز معتقدیم که این فیلم توسط عوامل وزارت ارشاد به بیرون قاچاق شده است. من می‌گویم باید یک مرجع صالحه شهود ما را ببیند و بشنود و سپس درباره‌ی همه چیز تصمیم‌گیری کند.

وی با تاکید بر این‌که شاید بهترین مرجع، همان سیستم قضایی کشور باشد که حرف دو طرف را گوش دهد و به یک جمع‌بندی برسد تا شبهات مرتفع شده و این قضیه به طور کامل برطرف شود، می‌گوید: با این وجود که شکایت از طرف وزارت ارشاد است، اما معتقدم باید مدارک به صورت کامل بررسی شوند. چون هر طرف یک ادعا دارند. بنابراین باید هر دو طرف در مرجعی صالحه مدارک خود را ارائه دهند تا ببینیم حرف یا مستندات کدام یک درست‌تر است.

تهیه کننده «متری شیش و نیم» با اشاره به این‌که شاید هم بهتر است مدارک و مستندات دو طرف برای بررسی صحت و سقم حرف‌ها توسط اداره آگاهی یا دستگاهی که قوه قهریه دارد، بررسی شود و بعد از رسیدن به نتیجه، برای صدور حکم در اختیار سیستم قضایی قرار گیرد، اظهار می‌کند: یک بار برای همیشه باید به صورت مستند به این حرف‌ها رسیدگی شود. این کار بهتر از این است که گاهی اوقات این حرف‌ها زده شوند، چون معمولا هر از چندگاهی چنین اتفاقاتی رخ می‌دهد.

ساداتیان در پایان گفت: در حال حاضر هیچ برنامه‌ای برای ساخت فیلم جدید ندارد.

نظرات بینندگان