arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۰۷۹۳۷
تاریخ انتشار: ۵۶ : ۰۰ - ۲۷ مهر ۱۳۹۸

رویترز: ترکیه برای آمریکا جهت قبول آتش‌بس شرط تعیین کرده بود

یک مقام ترکیه‌ای مدعی شده آنکارا برای پذیرفتن توقف موقت عملیات در شمال سوریه برای واشنگتن شرط تعیین کرده بود.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

به گزارش فارس،گزارش یک رسانه انگلیسی بامداد شنبه (به وقت تهران) حاکی است ترکیه برای دولت آمریکا جهت پذیرفتن آتش‌بس موقت در شمال سوریه یک شرط تعیین کرده بود.

خبرگزاری رویترز به نقل از یک مقام ارشد ترکیه‌ای که اشاره‌ای به نام او نشده نوشته دولت «رجب طیب اردوغان»، رئیس‌جمهور ترکیه موافقت با توقف موقت عملیات در شمال سوریه را به این مشروط کرده بود که آمریکا بپذیرد هر گونه آتش‌بس، محدوده زمانی داشته باشد.

«مایک پنس»، معاون رئیس‌جمهور آمریکا پنجشنبه (۲۵ مهرماه) اعلام کرد آنکارا و واشنگتن به توافقی برای برقراری آتش‌بس پنج روزه در شمال سوریه دست پیدا کرده‌اند.

پنس که در ترکیه در کنار پامپئو حضور داشت گفت: «توقفی در عملیات نظامی برای ۱۲۰ ساعت برقرار خواهد شد و همزمان، ایالات متحده خروج نیروهای ی.پ.گ را از مناطق مورد نظر در منطقه امن تسهیل خواهد کرد. بعد از اتمام این مرحله، ترکیه موافقت کرده که آتش‌بس را دائمی کند.»

مقام ترکیه‌ای به رویترز گفت: «روشن بود که گفت‌وگوهای پنس در ترکیه آسان نخواهد بود.»

قبل از نشستن هواپیمای پنس در آنکارا ترکیه درخواست او برای برقراری آتش‌بس را رد و اعلام کرد مگر در صورت عقب‌نشینی ۲۰ مایلی یگان‌های گروه «ی.پ.گ» از منطقه امن در سوریه، عملیات خود را متوقف نخواهد کرد.

مقام ترکیه‌ای که به دلیل حساسیت مسئله خواسته نامش پنهان بماند گفت: «اختلافات زیادی در گفت‌‌وگوها وجود داشتند، اما مسئله محوری اصرار ترکیه بر این بود که عدم موافقت با پذیرش آتش‌بس برای مدت نامعلوم بود.»

او گفت: «مرحله حساس در این جلسه زمانی بود که اردوغان گفت دنبال توقف عملیات هستند برای آن ضرب‌الاجل تعیین کنید. اردوغان گفت که این ضرب‌الاجل می‌تواند ۲۴ یا ۴۸ ساعت باشد. پنس گفت که این چارچوب زمانی خیلی کوتاه است و من نمی‌توانم به تنهایی تصمیم بگیرم.»

نظرات بینندگان