arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۰۷۹۶۷
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۱۱ - ۲۷ مهر ۱۳۹۸

اردوغان: در صورت عدم پایبندی واشنگتن به وعده‌هایش، عملیات چشمه صلح ادامه می‌یابد

رئیس جمهوری ترکیه اعلام کرد، اگر واشنگتن به وعده‌های خود عمل نکند، با پایان مهلت ۱۲۰ ساعته برای آتش‌بس موقت، عملیات نظامی"چشمه صلح" در شمال شرق سوریه قاطعانه ادامه خواهد یافت.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

رئیس جمهوری ترکیه اعلام کرد، اگر واشنگتن به وعده‌های خود عمل نکند، با پایان مهلت ۱۲۰ ساعته برای آتش‌بس موقت، عملیات نظامی"چشمه صلح" در شمال شرق سوریه قاطعانه ادامه خواهد یافت.

به گزارش ایسنا، به نقل از روسیاالیوم، رجب طیب اردوغان،‌ رئیس جمهوری ترکیه در دیدار با اصحاب رسانه‌های خارجی در استانبول تاکید کرد، یک شب پیش از آغاز عملیات چشمه صلح، دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا را در جریان تصمیم خود برای اجرای این عملیات قرار داده است.

وی افزود: واکنش‌های بین‌المللی درخصوص عملیات چشمه صلح در دو روز اول آن کم‌رنگ بودند، زیرا انتظار نمی‌رفت که ترکیه موفقیتی به دست آورد، اما هنگامی که روشن شد این کشور با موفقیت به عملیات خود ادامه خواهد داد، واکنش‌ها به سطحی فراتر از عقل و منطق افزایش یافت، اما با این وجود ما به این عملیات با عزم و اراده ادامه دادیم.

اردوغان گفت: مواضع برخی کشورها و در راس آنها آمریکا و کشورهای اروپایی به محض ورود نیروهای ما به عمق ۳۰ کیلومتری در منطقه عملیات در مدت زمانی کوتاه، تغییر کرد.

رئیس جمهوری ترکیه تاکید کرد، کشورش عملیات نظامی چشمه صلح را به دقت و احتیاط اجرایی کرده است، به گونه‌ای که "این دقت و احتیاط، در دنیا کم‌نظیر است."

آنکارا و واشنگتن روز پنجشنبه بر سر توقف عملیات چشمه صلح در شمال شرق سوریه علیه یگان‌های مدافع خلق کرد در ازای خروج این یگان‌ها از منطقه مرزی تا عمق ۳۲ کیلومتری توافق کردند.

همچنین اردوغان دراین دیدار ابراز امیدواری کرد که کمیته قانون اساسی سوریه، آغاز مرحله حل و فصل سیاسی بحران سوریه باشد. قرار است نشست این کمیته ۳۰ اکتبر در شهر ژنو برگزار شود.

رئیس جمهوری ترکیه گفت، به مجرد اینکه کار کمیته تدوین قانون اساسی جدید سوریه تکمیل و تمامیت ارضی این کشور تضمین شود، همه مناطق سوریه تحت کنترل دولت مشروع آتی آن درخواهد آمد.

وی ادامه داد، تمام سوریه از تروریست‌های داعش پاکسازی شد، اما گروه تروریستی حزب کارگران کردستان (پ‌ک‌ک) و یگان‌های مدافع خلق کرد (ی‌پ‌گ) همچنان تهدیدی بر امنیت ملی ترکیه در طول مرزهای مشترک این کشور با سوریه است.

اردوغان گفت، کشورش بیش از ۳۰۰۰ تروریست داعشی را در طول عملیات نظامی "سپر فرات" در سال ۲۰۱۶ "خنثی" کرد.

رئیس جمهوری ترکیه در ادامه افزود: با وجود هشدارهای آنکارا درباره تهدیدهای این گروه تروریستی، واشنگتن اقدامات لازم را در این خصوص اتخاذ نکرد و چاره‌ای برای ما نماند جز اینکه خودمان امور خود را به دست بگیریم. به راه‌های دیپلماتیک متوسل شدیم اما با این وجود نتوانستیم آمریکا یا کشورهای اروپایی را از حمایت گروه‌های تروریستی ی‌پ‌گ و پ‌ک‌ک منع کنیم.

در همین حال اردوغان گفت کشورش ۱۲ پست بازرسی و دیدبانی در شمال شرقی سوریه ایجاد خواهد کرد. وی گفته است "منطقه امن" مورد نظر ترکیه فراتر از آن چیزی است که مقام‌های آمریکایی گفته‌اند.

نظرات بینندگان