arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۰۷۹۷۵
تاریخ انتشار: ۱۱ : ۱۴ - ۲۷ مهر ۱۳۹۸
رأي اليوم:

بودجه نظامی عربستان ۷۰ میلیارد دلار است و بودجه نظامی ایران ۱۱ میلیارد دلار؛ سعودی در ۳ سال اخیر، ۲۰۰ میلیارد دلار سلاح خریده، اما ایران فقط ۳۰ میلیارد دلار؛ پس چرا سعودی برای مقابله با تهران دست به دامان ترامپ شده؟

رئیس جمهور آمریکا اعلام کرده است که از سعودی‌ها برای مقابله با ایران، حمایت نظامی می‌کند؛ این در حالی است که عربستان، پس از ایالات متحده و چین، سومین رتبه را از لحاظ هزینه‌های نظامی دارد. این مساله باعث تعجب کارشناسان شده و ایشان را بر آن داشته است تا در مورد چگونگی استفاده ریاض از این هزینه گزاف، صحبت کنند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

بودجه نظامی عربستان ۷۰ میلیارد دلار است و بودجه نظامی ایران ۱۱ میلیارد دلار؛ سعودی در ۳ سال اخیر، ۲۰۰ میلیارد دلار را سلاح خریده، اما ایران فقط ۳۰ میلیارد دلار؛ پس چرا سعودی برای مقابله با تهران دست به دامان ترامپ شده؟

رأی الیوم نوشت: رئیس جمهور آمریکا اعلام کرده است که از سعودی‌ها برای مقابله با ایران، حمایت نظامی می‌کند؛ این در حالی است که عربستان، پس از ایالات متحده و چین، سومین رتبه را از لحاظ هزینه‌های نظامی دارد. این مساله باعث تعجب کارشناسان شده و ایشان را بر آن داشته است تا در مورد چگونگی استفاده ریاض از این هزینه گزاف، صحبت کنند.

به گزارش سرویس بین الملل «انتخاب»، در ادامه این مطلب آمده است: عربستان سعودی از اوضاع نظامی ضعیف در برابر ایران رنج می‌برد و برای دفاع از خود در مقابله با این کشور، یا حداقل در راستای بازدارندگی در برابر توان نظامی ایران، به ایالات متحده متوسل می‌شود. در همین رابطه، ترامپ اعلام می‌کند که در مقابل مبالغی، از عربستان حمایت نظامی می‌کند؛ بدون انکه هزینه این دفاع و حتی تاریخ اعزام نیرو‌های نظامی آمریکایی را مشخص نماید.

بودجه نظامی عربستان بیش از یک سوم بودجه نظامی تمام دولت‌های عربی است، یعنی مبلغی معادل ۷۰ میلیارد دلار. اما مشخص نیست که ریاض این مبلغ هنگفت را چگونه صرف می‌کند که توان مقابله با دولتی مانند ایران که بودجه نظامی آن حدود ۱۱ میلیارد دلار را ندارد.

در طول سه سال اخیر، عربستان حدود ۲۰۰ میلیارد دلار را به خرید سلاح اختصاص داد؛ در حالی که ایران تنها ۳۰ میلیارد دلار در این راستا هزینه کرده است.

در شرایطی که ایران موفق به ایجاد یک صنعت نظامی مستقل و داشتن یک ارتش قدرتمند شده است، که توان نابودی طرح‌های نظامی و سیاسی آمریکا و اسرائیل در منطقه را دارد؛ عربستان همچنان دولت ضعیفی است که قدرت پایان دادن به جنگ یمن را نداشته و در برابر ابزار نظامی ایران، ناتوان بوده و از پنتاگون کمک می‌خواهد.

واقعا مشخص نیست که عربستان سعودی بودجه نظامی خود را چگونه هزینه می‌کند، نه ارتش قدرتمندی دارد و نه از صنعت نظامی مستحکمی برخوردار است. با محاسبه حقوق سربازان و ابزار و آلات نظامی که سالیانه در دستگاه نظامی عربستان سعودی هزینه می‌شود، بیش از ۱۲ میلیارد دلار نیست؛ پس ۵۸ میلیارد دلار باقیمانده به کجا می‌رود؟! هیچکس نمی‌داند.

نظرات بینندگان