arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۰۷۹۸۱
تاریخ انتشار: ۵۱ : ۱۲ - ۲۷ مهر ۱۳۹۸

قطر: عربستان و امارات با عملکرد مخرب خود شورای همکاری خلیج فارس را نابود کردند

"یوسف الخاطر" سفیر قطر در لندن روز شنبه به سخنان همتای سعودی خود درباره دوری قطر از شورای همکاری خلیج فارس واکنش نشان داد و گفت: عربستان و امارات با عملکرد مخرب خود این شورا را نابود کردند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

"یوسف الخاطر" سفیر قطر در لندن روز شنبه به سخنان همتای سعودی خود درباره دوری قطر از شورای همکاری خلیج فارس واکنش نشان داد و گفت: عربستان و امارات با عملکرد مخرب خود این شورا را نابود کردند.

سفیر قطر در لندن در صفحه شخصی اش در توئیتر به سخنان اخیر سفیر سعودی در لندن علیه قطر واکنش نشان داد.

وی در توئیت خود نوشت که از سخنان گمراه کننده سفیر سعودی در موسسه سلطنتی مطالعات دفاعی و امنیتی لندن، درباره محاصره قطر و آینده روابط میان کشورهای حوزه خلیج فارس شگفت زده شدم.

الخاطر افزود که سخنان خالد بن بندر درباره دوری قطر از شورای همکاری خلیج فارس با وجود محاصره غیرقانونی قطر و درخواست های مستمر ما برای گفت و گو، صحت ندارد. واقعیت آن است که عربستان و امارات با عملکرد مخرب خود این شورا را نابود کردند.

وی گفت: تلاش های عربستان برای خدشه وارد کردن به حاکمیت ما و مجبور کردن ما برای تبعیت از سیاست هایش، غیرقابل قبول است. ما به عربستان به عنوان کشوری مستقل و دارای حاکمیت و ملتزم به تعهدات بین المللی احترام می گذاریم و عین مسئله درباره قطر نیز صدق می کند.

سفیر قطر در لندن ادامه داد: خالد بن بندر اظهار داشته که سعودی ها قطری و قطری ها سعودی هستند اما باید گفت که این عربستان بود که این بحران را برای دو ملت تحمیل و آنها را مجازات کرد. اگر معتقد بودند که ما یک ملت واحد هستیم باید تلاش می کردند اختلافات را از راه های دیپلماتیک حل کنند.

وی خاطرنشان کرد: با وجود تاثیرات منفی محاصره بر قطر، این کشور قوی تر از قبل شده است. ما همچنان به درخواست خود برای انجام گفت و گو جهت حل اختلافات و حفظ ثبات در منطقه ادامه خواهیم داد. با این وجود، حاکمیت ما خط قرمز ماست و اجازه خدشه وارد کردن به آن را نمی دهیم.

عربستان، امارات، بحرین و مصر از ۵ ژوئن ۲۰۱۷ (۱۵ خرداد ۹۶) قطر را به حمایت از تروریسم متهم کرده و روابط خود با این کشور را قطع کردند. همچنین مرزهای زمینی، دریایی و هوایی را هم به روی این کشور بستند.

این کشورها ۱۳ شرط برای از سرگیری روابط با قطر اعلام کرده اند اما دوحه با بیان اینکه شروط تعیین شده ناقض حق حاکمیت این کشور است به هیچ یک از آنها تن نداده است.

اختلافات میان این کشورها با وجود میانجی گری طرف های ثالت همچنان پابرجاست .

منبع: ایرنا
نظرات بینندگان