arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۰۷۹۸۴
تاریخ انتشار: ۱۴ : ۱۳ - ۲۷ مهر ۱۳۹۸

حمایت رئیس اجرایی هنگ‌کنگ از استفاده از زور علیه معترضان / کری لام: پلیس از نیروی مناسب استفاده کرده

رئیس اجرایی هنگ کنگ امروز (شنبه) از استفاده پلیس از زور در اعتراضات ضد دولتی در این دولتشهر حمایت کرده است. راهپیمایی روز یکشنبه در پی آرامش نسبی در هنگ کنگ برگزار می‌شود و آزمونی برای قدرت این جنبش دموکراسی خواهانه است. سازمان دهندگان این راهپیمایی با وجود آنکه پلیس آن را غیرقانونی اعلام کرده، در آن شرکت می‌کنند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

رئیس اجرایی هنگ کنگ امروز (شنبه) از استفاده پلیس از زور در اعتراضات ضد دولتی در این دولتشهر حمایت کرده است.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، این حمایت از سوی کری لام، رئیس اجرایی هنگ کنگ از پلیس در حالی صورت گرفته که قرار است راهپیمایی دیگری در این شهر برگزار شود.

راهپیمایی روز یکشنبه در پی آرامش نسبی در هنگ کنگ برگزار می‌شود و آزمونی برای قدرت این جنبش دموکراسی خواهانه است. سازمان دهندگان این راهپیمایی با وجود آنکه پلیس آن را غیرقانونی اعلام کرده، در آن شرکت می‌کنند.

پلیس از صدور مجوز برای برگزاری این راهپیمایی روز یکشنبه امتناع کرده چون بیم آن دارد این راهپیمایی باعث خرابکاری و خشونت بیشتر شود.

دیده‌بان حقوق بشر نیز گفته، اقدام پلیس به نظر با هدف دلسرد کردن معترضان در عدم حضور در راهپیمایی روز یکشنبه است.

در گذشته، هزاران تن از معترضان، دستورات پلیس را درباره غیرقانونی بودن اعتراضات زیر پا گذاشته و بدون داشتن مجوز، دست به راهپیمایی زده بودند که در ابتدا به صورت صلح آمیز برگزار شد اما بعدا به خشونت کشیده شد.

علت اصلی اعتراضات در هنگ کنگ، مطرح شدن لایحه مورد مناقشه استرداد مظنونان به چین برای محاکمه و دادگاهی بود اما در نهایت این لایحه از سوی کری لام لغو شد. همچنین پرونده یک مرد هنگ کنگی مظنون به قتل دوست‌اش در تایوان پیش از فرار به این دولتشهر باعث شده تا ضرورت این لایحه بار دیگر مطرح شود.

روز جمعه، این مرد به نام "چان تونگ-کای" که بابت پولشویی در هنگ کنگ زندانی بود، نامه‌ای به رئیس اجرایی این دولتشهر نوشته و گفت، بلافاصله پس از آزادی که در روزهای آتی خواهد بود، خودش را به تایوان تسلیم می‌کند.

کری لام در مصاحبه امروز خود گفت، پلیس از زور و نیروی مناسب در مواجهه با معترضان استفاده کرده و به خشونت معترضان واکنش نشان داده است.

بیش از ۲۶۰۰ تن از آغاز اعتراضات در هنگ کنگ در ژوئن دستگیر شده‌اند. درخواست معترضان از آن تاریخ فراتر از لغو لایحه استرداد بوده و آنها خواستار برکناری کری لام نیز شده‌اند؛ مساله‌ای که دولت پکن را به شدت نگران کرده است.

نظرات بینندگان