arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۰۸۰۳۸
تاریخ انتشار: ۳۰ : ۱۷ - ۲۷ مهر ۱۳۹۸

اصلاحیه‌ تاخیر برگزیت در پارلمان انگلیس تصویب شد

در مجلس عوام انگلیس، نمایندگان اصلاحیه پیشنهادی موسوم به «اصلاحیه لِتوین» برای به تعویق انداختن اجرای برگزیت را به رای گذاشتند که در نهایت به تصویب نمایندگان رسید
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

در مجلس عوام انگلیس، نمایندگان اصلاحیه پیشنهادی موسوم به «اصلاحیه لِتوین» برای به تعویق انداختن اجرای برگزیت را به رای گذاشتند که در نهایت به تصویب نمایندگان رسید

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما از لندن؛ مجلس عوام انگلیس اصلاحیه پیشنهادی برای به تعویق انداختن اجرای برگزیت را تصویب کرد. در جلسه بعد از ظهر امروز مجلس عوام انگلیس، نمایندگان اصلاحیه پیشنهادی موسوم به «اصلاحیه لِتوین» برای به تعویق انداختن اجرای برگزیت را به رای گذاشتند که در نهایت به تصویب نمایندگان رسید.

شنبه سرنوشت ساز در انگلیس برای برگزیت

رهبران و نمایندگان بیشتر احزاب انگلیس در همان ساعت نخست نشست اضطراری نمایندگان مجلس عوام انگلیس طرح جانسون نخست وزیر این کشور را بر اجرای برگزیت و چگونگی ترک اتحادیه اروپا به چالش کشیدند.

نشست اضطراری مجلس عوام انگلیس در روز تعطیل شنبه که پس از جنگ با آرژانتین بر سر جزیره مالویناس یا فالکلند در سال 1982 تاکنون سابقه نداشته است دقایقی پیش برای بررسی توافق دولت با اتحادیه اروپا آغاز و از همان دقایق اولیه با مخالفت های رهبران بیش تر احزاب و شماری از نمایندگان مجلس روبرو شد. تازه ترین نظر سنجی ها در انگلیس از نزدیک بودن آرای مخالفان و موافقان توافق نخست وزیر این کشور با اتحادیه اروپا بر سر چگونگی جدایی از این اتحادیه حکایت دارد. این توافق موجب شده است به طور شگفت انگیزی درون احزاب، درباره دادن رای موافق به آن اختلاف نظر ایجاد شود به طوری که نمایندگان احزاب مختلف حتی حزب حاکم شماری با آن موافق و شماری دیگر مخالفند.
برخی موافقان علت موافقت خود را پایان نابسامانی های و بی ثباتی های ناشی از شرایط مبهم برگزیت برای این کشور و خستگی مردم از تداوم کمشکش ها اعلام کردند. دولت برای تصویب این توافق دست کم به 320 رای مثبت نمایندگان نیازمند است و با توجه به اینکه برای داشتن اکثریت کرسی های مجلس 45 کرسی کسری دارد باید برای تصویب نظر نمایندگان سایر احزاب را نیز بدست آورد. موضع گیری منفی رهبران احزاب از جمله حزب کارگر که اصلی ترین حزب رقیب دولت است و همچنین حزب ملی اسکاتلند ، حزب ملی گرای ولز و حزب اتحاد گرای ایرلند شمالی و دفاع بوریس جانسون نخست وزیر انگلیس در مجلس عوام سرنوشت این توافق را در هاله ای از ابهام قرار داده است.
شماری از مخالفان این توافق در مجلس انگلیس و احزاب ان را بدتر از توافق ترزا می نخست وزیر پیشین با اتحادیه اروپا می دانند که سه بار در مجلس انگلیس رد شد. برخی نیز می گویند توافق جدید همان توافق ترزا می است که از 293 صفحه فقط 15 صفحه یعنی حدود پنج درصد آن تغییر کرده و نگرانی درباره بقیه مفاد این توافق پابرجاست ضمن این که این توافق حق حاکمیت انگلیس بر بخشی از سرزمینش را ( ایرلند شمالی ) از بین می برد.
در حالی که امروز دهها هزار نفر از قشرهای مختلف مردم با تظاهرات در لندن برگزاری همه پرسی دوم بر سر برگزیت را خواستار می شوند انتظار می رود پس از سه ونیم سال از برگزاری همه پرسی برگزیت این توافق عصر امروز به وقت محلی و به رای گذاشته شود. بر اساس مصوبه مجلس اگر در رای گیری امروز با این توافق نیز مخالفت شود دولت باید بار دیگر درخواست تمدید مهلت جدایی را به اتحادیه اروپا ارائه کند و برخی نیز معتقدند اگر رای هم بیاورد برای بررسی سایر مفاد آن باید مهلت جدایی تمدید شود تا فرصت برای بررسی آنها وجود داشته باشد.
مهلت تمدید شده انگلیس برای ترک اتحادیه اروپا نهم آبان ماه (31 اکتبر ) به پایان می رسد و امروز حساس ترین روز تعیین سرنوشت برگزیت در واپسین روزهای باقی مانده از مهلت جدایی است .

تاکید نخست وزیر انگلیس بر لزوم اجرای سریع برگزیت

بوریس جانسون نخست وزیر انگلیس در نشست مجلس عوام این کشور با بیان این مطلب که زمان اجرای برگزیت فرا رسیده است به نمایندگان پارلمان انگلیس، از آنها خواست از طرح جدید برگزیت وی حمایت کنند. وی در این نشست تاکید کرد، اطمینان دارد به بهترین توافق ممکن برای ترک اتحادیه اروپا دست یافته است. جانسون به نمایندگان پارلمان هشدار داد که در اتحادیه اروپا دیگر تمایلی برای تاخیر بیشتر در اجرای برگزیت وجود ندارد. به اعتقاد من این یک توافق مناسب است. با این توافق جدید زمینه برای مذاکرات بیشتر، برای مذاکرات نتیجه بخش فراهم می شود ... دیگر تمایلی بین دوستان ما در اتحادیه اروپا وجود ندارد که این کار حتی برای یک روز دیگر به تاخیر افتد.
وی افزود: هرگونه تعویق جدید در خصوص برگزیت (خروج انگلیس از اتحادیه اروپا) "بی فایده، پرهزینه و مخرب" است. مردم انگلیس و اتحادیه اروپا می خواهند برگزیت را به سرانجام برسانند. وی در این نشست افزود: پارلمان اکنون از فرصتی تاریخی برخوردار است. توافق حاصل شده با اتحادیه اروپا , برگزیت واقعی را امکان پذیر می کند. در اتحادیه اروپا تمایل چندانی برای تعویق بیشتر (برگزیت) وجود ندارد.
نخست وزیر انگلیس در خصوص پیشنهاد اصلاحی لتوین LETWIN اعلام کرد به شدت مایه شرم خواهد بود اگر فرصت برای برگزاری یک رای گیری هدفمند از ما گرفته شود.
نخست وزیر انگلیس اعلام کرد مطمئنا نمی خواهد دوره انتقالی برگزیت را فراتر از دسامبر 2020 تمدید کند.

کوربین: توافق جدید برگزیت حتی از توافق پیشین بدتر است
به گزارش شبکه تلویزیونی سی ان ان پارلمان انگلیس برای بررسی مسئله برگزیت در حال برگزاری یک نشست است. جرمی کوربین رهبر حزب کارگر در انگلیس در مخالفت با توافق حاصله بین دولت بوریس جانسون نخست وزیر انگلیس و اتحادیه اروپا بر سر برگزیت سخنرانی و اعلام کرد سخنان دولت در این باره که این توافق تنها گزینه برای جلوگیری از یک برگزیت بدون توافق است,​ بی معنی است.
جرمی کوربین رئیس حزب کارگر انگلیس اعلام کرد توافق جدید (برگزیت) حتی از توافق پیشین بدتر است. وی افزود: نمی توان به دولت بوریس جانسون اعتماد کرد.
کوربین تاکید کرد: قانونگذاران هم حزبی وی از توافق بوریس جانسون نخست وزیر انگلیس در خصوص خروج این کشور از اتحادیه اروپا (برگزیت) حمایت نمی کنند.
کوربین امروز در نشست پارلمان این کشور با موضوع توافق برگزیت گفت: رای گیری امروز درباره توافق, به برگزیت پایان نمی دهد. این رای گیری باعث قطعیت نمی شود و مردم باید حرف آخر را بزنند. من یاس و خستگی در سراسر کشور و نیز در این مجلس را کاملا درک می کنم. اما ما نمی توانیم به توافقی رای بدهیم که حتی بدتر از توافقی است که این مجلس, سه بار آن را رد کرد.
جرمی کوربین رهبر حزب کارگر گفت : جانسون مجددا درباره توافق خروج انگلیس از اتحادیه اروپا مذاکره کرد، اما باعث شد این توافق بدتر شود. ما امروز جلسه ای برای بحث و بررسی مفاد توافقی داریم که درباره تأثیر اقتصادی آن، هیچ ارزیابی وجود ندارد. وی گفت: این توافق می تواند خطراتی برای امنیت مواد غذایی، کاهش استانداردهای زیست محیطی و حقوق کارگران داشته باشد.

سخنگوی جانسون: رای به پیشنهاد اصلاحی لتوین رای به تعویق برگزیت است
سخنگوی سیاسی بوریس جانسون نخست وزیر انگلیس اعلام کرد رای به پیشنهاد اصلاحی لتوین LETWIN رای به تعویق (برگزیت) است. وی افزود: ما بر پیروزی در رای گیری در پارلمان تمرکز کرده ایم. تمرکز ما بر اطمینان خاطر یافتن از این موضوع است که پیشنهادی اصلاحی لتوین تصویب نشود. اگر پارلمان به مسدود کردن برگزیت ادامه دهد اقدام جایگزین، انتخابات است
وی افزود: نخست وزیر به صراحت گفته است اگر پارلمان به مسدود کردن برگزیت (خروج انگلیس از اتحادیه اروپا) ادامه دهد، اقدام جایگزین، انتخابات است.

رئیس مجلس عوام اصلاحیه لتوین را برای رای گیری احتمالی برگزید

رئیس مجلس عوام انگلیس اعلام کرد پیشنهاد اصلاحی لتوین LETWIN را برای بحث و رای گیری احتمالی در نشست امروز پارلمان برگزید. در صورتی که پیشنهاد اصلاحی لتوین LETWIN تصویب شود, روز شنبه رای گیری برای تصویب توافق برگزیت در پارلمان انگلیس برگزار نخواهد شد.
جان برکو رئیس پارلمان گفت: او ابتدا در خصوص متممی رای گیری خواهد کرد که موجب می شود رای گیری درباره توافق به روز دیگری موکول شود. حامیان این متمم می گویند با این کار خطراتی که ممکن است با خروج بدون توافق انگلیس از اتحادیه اروپا به وجود آید از بین خواهد رفت. این درحالیست که برخی از اقتصاددانان بر این باورند که این اقدام ممکن است اخلالی در روند تجارت ایجاد کند و اقتصاد را به ورطه رکود بکشاند.

نظرات بینندگان