arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۰۸۱۶۸
تاریخ انتشار: ۳۱ : ۱۲ - ۲۸ مهر ۱۳۹۸

کن لوچ: برگزیت دیوانگی است

کارگردان سرشناس بریتانیایی با حضور در جشنواره لومیر فرانسه و در مستر کلاسی که ترتیب داده شده بود، درباره فیلم‌های اخیرش که تحت تاثیر مسایل اقتصادی ساخته شده صحبت کرد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

کارگردان سرشناس بریتانیایی با حضور در جشنواره لومیر فرانسه و در مستر کلاسی که ترتیب داده شده بود، درباره فیلم‌های اخیرش که تحت تاثیر مسایل اقتصادی ساخته شده صحبت کرد.

کارگردان مولف بریتانیایی و برنده ۲ جایزه نخل طلای کن که با فیلم جدیدش «ببخشید جا ماندی» ماه آینده راهی سینماهای بریتانیا می‌شود، در جشنواره لومیر در لیون حضور یافت و در یک مستر کلاس بیشتر به مسایل سیاسی پرداخت تا سینمایی.

کن لوچ که در جشن سالانه تیری فرمو مدیر هنری جشنواره کن برای حمایت از فیلم‌های کلاسیک و فیلم‌های بازسازی شده حضور یافته بود، در دهمین دوره برگزاری این جشنواره، درباره وضعیت جهان در این مقطع زمانی صحبت کرد و وضعیت بریتانیا و اروپا را به ویژه درباره برگزیت در محور سخنانش قرار داد.

لوچ گفت: فکر می‌کنم اکنون در مقطعی بسیار خطرناک به سر می‌بریم.

این کارگردان ۸۳ ساله که بیش از ۳۰ فیلم بلند و مستند از دهه ۱۹۶۰ تاکنون ساخته است و ۲ بار در سال ۲۰۰۶ و ۲۰۱۶ برای فیلم‌های «بادی که کشتزار جو را تکان می‌دهد» و «من، دانیل بلیک» نخل طلای کن را برد افزود: با فروپاشی سیستم اقتصادی، ما شاهد ظهور جناح راست در همه جا هستیم دقیقا همان طور که سال‌های پیش نیز همین وضعیت را دیدیم و ما باید از هر راه ممکن با این امر مبارزه کنیم.

این کارگردان گفت حساسیت‌های سیاسی‌اش از زمانی شروع شد که او در دهه ۱۹۶۰ شروع به کار برای بی‌بی‌سی کرد.

وی افزود: حقایق سیاسی که آن زمان درک کردم هر روز روشن‌تر و روشن‌تر می‌شود. حقایقی که ساده هستند: جامعه به ۲ طبقه تقسیم می‌شود و یکی از دیگری سوء‌استفاده می‌کند.

لوچ درباره الهامی که موجب شکل‌گیری فیلم اخیرش که نخستین بار در جشنواره کن امسال در ماه می اکران شد، هم صحبت کرد و گفت این فیلم تلاش‌های یک خانواده از طبقه کارگر را زیر فشار اقتصادی حیله‌گرانه بریتانیا نشان می‌دهد.

وی با نگاهی به وضعیت تلخ اقتصادی بریتانیا افزود: دو سوم از مشاغل جدید متزلزل هستند و کارفرمایان می‌توانند این شغل‌ها را مثل شیر آب ببندند یا به جریان بیندازند.

این کارگردان سینما گفت این روند از دوران مارگرات تاچر آغاز شد.

تیری فرمو نیز یادآوری کرد که کن لوچ گفته بود «من، دانیل بلیک» آخرین فیلم اوست اما وی بار دیگر پشت دوربین ایستاد و فیلم اخیرش را ساخت.

لوچ هم گفت این فیلم را با الهام از بانک‌های غذا که وقت تهیه فیلم «من، دانیل بلیک» دیده بود، ساخته است و بسیاری از این مراکز پر از خانواده‌های شاغلی بودند که قادر به تهیه غذا نبودند.

کن لوچ درباره برگزیت هم صحبت کرد و گفت این مساله جناح چپ است که باید برگزیت را عملی کند زیرا اتحادیه اروپا از بازار آزاد حمایت می‌کند و مقررات جدی در برابر حمایت دولتی از صنعت دارد. از سوی دیگر بریتانیا می‌تواند همبستگی خود با دیگر کشورهای اروپایی را حفظ کند زیرا وحدت برای اروپایی‌ها مهم است.

وی افزود: اما برگزیت یک دیوانگی است، زیرا مشکلات بزرگی وقتی در درون اتحادیه اروپا بودیم داشتیم، چه برسد که بخواهیم از آن بیرون بیاییم.

این کارگردان که سال ۲۰۱۲ جایزه لومیر را دریافت کرده در ابتدای سخنانش با تشویق ایستاده حضار روبه رو شد و در پایان سخنانش نیز وقتی شعاری از قرن نوزدهم اتحادیه‌های آمریکایی مبنی بر «تحریک، آموزش، سازماندهی» بیان کرد، بار دیگر یک تشویق طولانی مدت ایستاده از او به عمل آمد.

منبع: مهر
نظرات بینندگان