arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۰۸۱۹۷
تاریخ انتشار: ۲۶ : ۱۴ - ۲۸ مهر ۱۳۹۸

ان‌بی‌سی: آمریکا تنها در یک ماه روادید ۲۰ دانشجوی ایرانی را لغو کرده

شبکه «ان‌بی‌سی» گزارش داده است که وزارت خارجه آمریکا بدون ارائه توضیحی، روادید ده‌ها نفر از دانشجویان ایرانی را که از دانشگاه‌های آمریکایی پذیرش گرفته بودند، لغو کرده است. این گزارش می‌افزاید: «بر اساس آمار مؤسسه تحصیلات بین‌المللی، در حال حاضر حدود ۱۲۰۰۰ دانشجویی ایرانی در ایالات متحده حضور دارند. اما بر اساس اعلام وزارت خارجه، تعداد روادیدهای صادرشده برای دانشجویان ایرانی از ۳۱۳۹ در سال ۲۰۱۶ به نصف کاهش یافته و در سال ۲۰۱۸ به ۱۶۴۳ مورد رسیده است.»
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

شبکه «ان‌بی‌سی» در گزارشی تحقیقی، نوشته است که آمریکا تنها در ماه سپتامبر (نیمه شهریور- نیمه مهر) از ورود دستکم ۲۰ تبعه ایران که از دانشگاه‌های آمریکایی پذیرش دریافت کرده و برای سفر به آمریکا روادید هم داشته‌اند، جلوگیری کرده است.

در این گزارش به عنوان نمونه به وضعیت یک جوان ایرانی به نام «مهران» اشاره شده که بعد از دریافت پذیرش از یک دانشگاه آمریکایی و همچنین دریافت روادید و مجوزهای اقامتی در آمریکا، شرکت خود در ایران را به دیگران واگذار کرده و آپارتمانش را فروخته، اما نهایتا مقام‌های آمریکایی روادید وی را لغو کرده و اجازه نداده‌اند او وارد آمریکا شود و حالا وی در وضعیتی مبهم باقی مانده است.

ان‌بی‌سی مهران و دیگر افرادی که از ورود آن‌ها به آمریکا ممانعت شده را قربانیان سیاست ضدایرانی دولت «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا توصیف کرده و با اشاره به فرمان اجرایی ترامپ که اتباع ایران را از ورود به آمریکا منع می‌کند، نوشته است: «به صورت رسمی، دانشجویان [از شمول این فرمان] مستثنا شده‌اند، اما سیاست‌های سختگیرانه‌تر به کاهش صدور روادید برای ایرانی‌ها منجر شده است.»

این گزارش می‌افزاید: «بر اساس آمار مؤسسه تحصیلات بین‌المللی، در حال حاضر حدود ۱۲۰۰۰ دانشجویی ایرانی در ایالات متحده حضور دارند. اما بر اساس اعلام وزارت خارجه، تعداد روادیدهای صادرشده برای دانشجویان ایرانی از ۳۱۳۹ در سال ۲۰۱۶ به نصف کاهش یافته و در سال ۲۰۱۸ به ۱۶۴۳ مورد رسیده است.»

با این وجود یک سخنگوی وزارت خارجه آمریکا مدعی شده است که در سیاست‌های واشنگتن در قبال جذب دانشجویان خارجی تغییری ایجاد نشده و صدور روادید برای دانشجویان هنوز یکی از اولویت‌های این وزارتخانه است.

این در حالی است که یک شرکت فعال در زمینه تسهیل اخذ روادید دانشجویی، می‌گوید میزان آمار روادیدهای لغو شده دانشجویان ایرانی بی‌سابقه است. به گفته مدیر این شرکت، در گذشته لغو روادید امری بسیار نادر بود و در سال شاید یک یا دو بار اتفاق می‌افتاد.

 

در ادامه این گزارش به پرونده چندین دانشجوی ایرانی اشاره شده که همگی در دانشگاه خود در ایران از دانشجویان ممتاز بوده‌اند و به امید ادامه تحصیل در آمریکا چندین پیشنهاد تحصیلی و کاری را رد کرده‌اند، اما با وجود داشتن مدارک و روادید، هنگامی که قصد ورود به هواپیما برای سفر به آمریکا را داشته‌اند، به آن‌ها اعلام شده که باید با وزارت خارجه آمریکا تماس بگیرند، چراکه روادید آن‌ها لغو شده است. این دانشجویان می‌گویند نمی‌دانند دلیل لغو روادید آن‌ها چیست و وزارت خارجه آمریکا هم در این مورد توضیحی نداده است.

زمانی که این دانشجویان از وزارت خارجه آمریکا علت لغو روادید را جویا شده‌اند، ایمیلی با این مضمون به دست آن‌ها رسیده است: «متأسفانه هیچ اطلاعاتی در مورد وضعیت روادید شما نداریم که با شما در میان بگذاریم.»

لغو روادید، علاوه بر اینکه این افراد را در وضعیتی مبهم قرار داده و آن‌ها را بین درخواست مجدد یا صرف نظر از ادامه تحصیل در آمریکا بر سر دو راهی قرار داده، هزینه زیادی را نیز به آن‌ها تحمیل کرده است. تنها روند درخواست روادید آمریکا، می‌تواند تا ۵۰۰۰ دلار برای افراد هزینه داشته باشد.

ترامپ از ابتدای حضور در کاخ سفید سیاستی به شدت ضدایرانی در پیش گرفته و علاوه بر خروج از توافق هسته‌ای و اعمال تحریم‌های گسترده، ورود اتباع ایران به آمریکا را نیز ممنوع کرده است. او بارها از ایران به عنوان «ملت تروریست» یاد کرده، با این حال مدعی است که با مردم ایران مشکلی ندارد.

نظرات بینندگان