arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۰۸۲۸۸
تاریخ انتشار: ۲۷ : ۱۹ - ۲۸ مهر ۱۳۹۸

اردوغان:کردها تا عمق 32 کیلومتری عقب بروند

رئیس‌جمهور ترکیه گفت که «منطقه امن» مدنظر ترکیه در شمال سوریه شامل عمق 32 کیلومتری به طول 444 کیلومتر است و شبه‌نظامیان کُرد سوریه باید از این منطقه خارج شوند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

رئیس‌جمهور ترکیه گفت که «منطقه امن» مدنظر ترکیه در شمال سوریه شامل عمق 32 کیلومتری به طول 444 کیلومتر است و شبه‌نظامیان کُرد سوریه باید از این منطقه خارج شوند.

به گزارش فارس، «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه امروز (یکشنبه) و ساعاتی پس از خروج شبه‌نظامیان کُرد سوریه از شهر «رأس العین» گفت که آنها باید از تمامی «منطقه امن» مدنظر ترکیه خارج شوند.

به نوشته وبگاه روسیا الیوم، اردوغان گفت که منطقه امنی که ترکیه خواهان آن است، عمق ۳۲ کیلومتری خاک سوریه به طول ۴۴۴ کیلومتر را شامل می‌شود که از شرق رود فرات تا مرز عراق را در بر می‌گیرد.

طبق توافق پنجشنبه گذشته (۲۵ مهر) میان ترکیه و آمریکا، شبه‌نظامیان کرد سوریه باید از «منطقه امن» خارج شوند. شبه‌نظامیان کُرد گفته‌اند که فقط از شهر «رأس العین» و «تل ابیض» خارج خواهند شد. مهلت این توافق فردا شب (دوشنبه) به پایان خواهد رسید.

اردوغان همچنین مدعی شد که در طول نه روز عملیات موسوم به «چشمه صلح» ۷۶۵ شبه‌نظامی کُرد سوریه کشته شده و ۱۵۰۰ کیلومتر مربع نیز از کنترل این نیروها خارج شده است.

رئیس‌جمهور ترکیه گفت که آنکارا در موضوعاتی که به امنیت ملی ترکیه مربوط است، از کسی اجازه نمی‌گیرد.

او تأکید کرد: «ارتش ترکیه به محض پایان مهلت ۱۲۰ ساعته و در صورت عدم اجرای بندهای ۱۳ گانه که با آمریکا بر سر آن توافق کرده، عملیات "چشمه صلح" را از سر خواهد گرفت.»

اردوغان افزود: «توافق ما با آمریکا بود نه با تروریست‌ها و امیدواریم که این بار آمریکایی‌ها به وعده‌های خود پایبند باشند.»

ارتش ترکیه با همراهی تروریست‌های «ارتش آزاد» عملیات نظامی خود موسوم به «چشمه صلح» را در ۱۷ مهر ماه گذشته برای تسلط بر مناطق تحت نفوذ شبه‌نظامیان کُرد سوریه آغاز کرده‌اند.

نظرات بینندگان