arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۰۸۳۴۱
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۰۰ - ۲۹ مهر ۱۳۹۸

آرامکو تعویق عرضه سهام در بورس جهانی را تایید کرد

شرکت نفتی آرامکو عربستان روز یکشنبه اخبار مبنی بر تعویق عرضه اولیه عمومی سهام آرامکو را تایید و اعلام کرد، عرضه اولیه سهام به شرایط بازار بستگی دارد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 شرکت نفتی آرامکو عربستان روز یکشنبه اخبار مبنی بر تعویق عرضه اولیه عمومی سهام آرامکو را تایید و اعلام کرد، عرضه اولیه سهام به شرایط بازار بستگی دارد.

به گزارش شبکه الجزیره، پس از تاخیر در عرضه اولیه عمومی سهام، شرکت آرامکو سعودی اعلام کرده است که زمان شروع اولین عرضه سهام در بورس اوراق بهادار به شرایط بازار بستگی دارد.

اگرچه شرکت آرامکو دلیل تعویق در عرضه اولیه عمومی سهام در بازار جهانی را به برنامه های اصلاحاتی محمد بن سلمان ولیعهد عربستان مربوط دانست اما کارشناسان اقتصادی بر این باورند که حملات پهپادی نیروهای انصارالله یمن به تاسیسات نفتی عربستان دلیل اصلی تاخیر در عرضه سهام است.

پیش از این ، جمعه گذشته ، شبکه فرانس ۲۴ اعلام کرد که عرضه سهام بورس شرکت آرامکو که قرار بود از ماه نوامبر (آبان) آغاز به کار کند، با تاخیر فعالیت های شرکت به ماه های دسامبر و ژانویه (دی و بهمن) موکول شده است.

یک منبع خبری به فرانس ۲۴ گفت، در ماه های آینده قرار است شرکت نفتی آرامکو در سهام بورس به مقدار ۱.۵ تا دو هزار میلیارد دلار ارزش گذاری شود.

پیش از این «امین ناصر» مدیرعامل شرکت آرامکو اعلام کرد که ظرف چند هفته آینده شرکت نفتی جهان را وارد بازار بورس می کند؛ اتفاقی که بازارهای بین‌المللی بورس بی‌صبرانه انتظارش را می‌کشند، چرا که قرار بوده که این بزرگ‌ترین ورود یک شرکت به بازار بورس از نظر حجم سرمایه باشد.

اما حملاتی که به پالایشگاه‌های آرامکو صورت گرفته، عربستان را چه از نظر نظامی و چه از نظر اقتصادی تحت تأثیر قرار داده است.

این حملات زیان‌های اقتصادی عظیمی به بار آورده‌ و بر ارزش آرامکو به‌سرعت تأثیر گذاشته است. تحلیل‌گران پتروشیمی در لندن می‌گویند که سرمایه‌گذاران جهان از این پس ریسک سرمایه‌گذاری در این شرکت را بالاتر از گذشته می‌دانند و ارزش سهام آرامکو در شرایط فعلی با خطر ریزش شدید روبروست.

از نظر آن‌ها، حتی اگر اوضاع در این شرکت به‌سرعت به حال عادی بازگردد ارزش درازمدت این شرکت باید کاملا از نو ارزیابی شود.

نظرات بینندگان