arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۰۸۴۰
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۴۹ : ۱۴ - ۰۴ بهمن ۱۳۹۰

بر کتیبه چهارصد ساله به دور گنبد امام رضا چه نوشته شده است؟

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
پس از این که در سال 997 هـ . ق عبدالمومن خان ازبک اقدام به غارت اموال آستان و طلاهای گنبد اقدام کرد؛ شاه عباس اول در سفری که از اصفهان با پای پیاده به مشهد داشت مجددا گنبد را طلاکاری کرد.

به گزارش انتخاب به نقل از پارسینه؛ به خط ثلث و با خطاطی علیرضا عباسی با قلم طلایی بر زمینه فیروزه ای در کتیبه کمربندی گنبد نوشته شد که:

بسم الله الرحمن الرحیم من عظائم توفیقات الله سبحانه ان وفق السلطان الاعظم مولى ملوک العرب و العجم صاحب النسب الطاهر النبوی و الحسب الباهر العلوی تراب اقدام خدام هذه الروضة المنورة الملکوتیة مروّج آثار اجداده المعصومین السلطان ابن السلطان ابوالمظفر شاه عباس الموسوی الصفوی بهادرخان. فاستسعد بالمجیء ماشیاّ على قدمیه من دارالسلطنة اصفهان الى زیارة هذا الحرم الاشرف و قد تشرّف بزینة هذه القبة من خلّص ماله فی سنة الف و عشر و تمّ فی سنة الف و ستةعشر.

ترجمه فارسی این می شود که

به نام خداوند بخشنده مهربان از بزرگترین توفیقات خداوند این بود که سلطان اعظم و مولایِ پادشاهان عرب و عجم و دارنده نسب پاک نبوی و افتخار درخشان علوی، خاک پای خادمان این روضه نورانی ملکوتی و رواج دهنده اثار پدران معصومش یعنی سلطان فرزند سلطان شاه عباس موسوی صفوی بهادرخان افتخار یافت که با پای پیاده از پایتخت اصفهان به زیارت این حرم شریف بیاید و از خالص ترین اموالش این گنبد را به طلا اذین کند که در سال 1010 هجری قمری اغاز شد و در 1016 به پایان رسید.

بنابر این، گنبدى که اینک مشاهده مى شود، همان بنایى است که حدود چهارصد سال از ساخت آن مى گذرد.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
hana
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۶:۰۳ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۴
0
14
mamnoon ke ma ra ba in matn ashena kardid.jaleb bood.
نظرات بینندگان