arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۰۸۴۳۶
تاریخ انتشار: ۵۵ : ۱۲ - ۲۹ مهر ۱۳۹۸

بیشترین نرخ بیکاری متعلق به کدام استان‌ها است؟

مدیرکل دفتر سیاستگذاری و ترسعه بازار کار گفت: افزایش سن آمارگیری نیروی کار از ١٠ به ۱۵ سال چشم انداز دقیق تری از وضعیت بازار کار در اختیار سیاست‌گذاران قرار می دهد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

مهر نوشت: علاءالدین ازوجی با اشاره به تغییر نحوه محاسبه آمارگیری نیروی کار از ١٠ به ١۵ سال و بیشتر، اظهار داشت: تغییر این نحوه آمارگیری چند ویژگی مهم و مثبت دارد که باید به آن توجه شود.

وی افزود: نخست اینکه وقتی در بررسی وضعیت بیکاری، اشتغال و نرخ مشارکت سن کار، ١۵ سال و بیشتر مبنا قرار گیرد، از نظر سنی، توانایی جسمی، پایداری شغلی و حتی قانونی منطقی تر است.

مدیرکل دفتر سیاستگذاری و توسعه بازار کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه افزایش سن آمارگیری نیروی کار با قانون کار نیز تطبیق پیدا کرده است، ادامه داد: ماده ٧٩ قانون کار، به کارگیری افراد زیر ١۵ سال را ممنوع کرده است و با این تعریف، سن اشتغال هر چه به ١٠ سالگی نیل پیدا کند فرد کودک کار محسوب می شود.

ازوجی تاکید کرد: بنابراین وقتی سن کار از ١٠ به ۱۵ سال افزایش می‌یابد می‌تواند چشم انداز دقیق تری از شرایط بازار کار را در اختیار سیاستگذاران قرار دهد.

این مقام مسئول در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: ویژگی دوم افزایش آمارگیری نیروی کار از ١٠ به ۱۵ سال، قابل مقایسه شدن شاخص های بازار کار ایران با کشورهای دیگر و آمار نهادهای بین المللی است چون در بسیاری از کشورها سن ١۵ سال و بیشتر، مبنای محاسبه نرخ مشارکت، نرخ بیکاری و اشتغال قرار می گیرد.

کاهش نرخ بیکاری در سه استان دارای بیشترین بیکار

مدیرکل دفتر سیاستگذاری و توسعه بازار کار با بیان اینکه در تغییر شیوه آمارگیری نیروی کار در تابستان ٩٨ فاصله بین نرخ مشارکت و نرخ بیکاری کم شده است، افزود: کم شدن فاصله این دو شاخص نشانه مثبتی برای بازار کار است.

ازوجی همچنین گفت: بر اساس آمارگیری جدید بازار کار در تابستان، نرخ بیکاری در استان هایی که بیشترین جمعیت بیکار را داشتند، از جمله کرمانشاه، کهگیلویه و بویراحمد، لرستان و ایلام کمتر شده است که بخشی از آن به دلیل اجرای برنامه های اشتغال فراگیر و اشتغال روستایی است.

نظرات بینندگان