arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۰۸۵۵۹
تاریخ انتشار: ۳۰ : ۱۰ - ۳۰ مهر ۱۳۹۸

سه مسئول ترکیه فاش کردند: ترکیه برای ممانعت از درگیری رایزنی‌های محرمانه با سوریه را آغاز کرده

برخی مسؤولان ترکیه فاش کردند با وجود خصومتی که آنکارا از مدت‌ها قبل با بشار اسد دارد، کشورشان از طریق کانال‌های محرمانه‌ رایزنی‌هایی را با دولت سوریه برای ممانعت از درگیری مستقیم در شمال شرق سوریه آغاز کرده است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

برخی مسؤولان ترکیه فاش کردند با وجود خصومتی که آنکارا از مدت‌ها قبل با بشار اسد دارد، کشورشان از طریق کانال‌های محرمانه‌ رایزنی‌هایی را با دولت سوریه برای ممانعت از درگیری مستقیم در شمال شرق سوریه آغاز کرده است.

به گزارش ایسنا، به نقل از سایت ارم نیوز، سه مسؤول ترکیه اظهار کردند، دو طرف کاملا محتاطانه کانال‌های ارتباطی را چه به شکل ارتباطات نظامی و اطلاعاتی مستقیم و چه پیام‌های غیرمستقیم از طریق روسیه برای ممانعت از خطر درگیری ایجاد کردند.

یک مسؤول امنیتی ترکیه گفت: ما مدت‌هاست برای جلوگیری از هرگونه مشکلی در میدان درگیری درباره مسایل نظامی و اطلاعاتی با سوریه در ارتباط هستیم.

وی افزود: اولین رایزنی مربوط به تنش در شمال غرب سوریه (جبهه ادلب) بود؛ مساله‌ای جدا از آنچه این روزها در شمال شرق سوریه در حال وقوع است، آن تنش زمانی ایجاد شد که نیروهای سوری تحت حمایت روسیه حمله‌ای را به ادلب که نیروهای ترکیه در آنجا مستقر بودند، آغاز کردند.

این مسؤول ترکیه‌ای ادامه داد: رایزنی با سوریه تا حد زیادی از طریق روسیه انجام شد اما گاهی نیز این رایزنی به صورت مستقیم میان ترکیه و سوریه برای جلوگیری از وقوع درگیری مستقیم میان سربازان دو طرف انجام شد.

در شرایطی که آنکارا بر نبود تغییری در موضعگیری‌اش نسبت به بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه پافشاری دارد، رایزنی‌های امنیتی آن با دمشق این واقعیت در حال تقویت را بازتاب می‌دهد که اسد کنترل سوریه را دوباره به دست گرفته است و آنکارا نیز نمی‌تواند این واقعیت را انکار کند.

میانجیگری روسیه در این رایزنی‌ها نیز نقش محوری این کشور به عنوان قدرتمندترین هم‌پیمان اسد را از زمانی که دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا اعلام کرد نیروهایش را از شمال سوریه خارج خواهد کرد، نمایان می‌کند.

قرار است رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه و ولادیمیر پوتین، همتای روس او امروز (سه‌شنبه) در مذاکراتی در سوچی گام‌های بعدی در شمال شرق سوریه را تعیین کنند.

یک مسؤول عالی‌ رتبه ترکیه اظهار کرد: اطلاعاتی درباره رویکرد سوریه و گام‌هایی که اتخاذ خواهد کرد را در نشست با پوتین دریافت خواهیم کرد.

در مقابل کرملین از هرگونه اظهارنظر درباره این دیدار خودداری کرد.

نظرات بینندگان