arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۰۸۵۹۲
تاریخ انتشار: ۴۵ : ۱۱ - ۳۰ مهر ۱۳۹۸

ترامپ: اوباما ۱۱ بار تماس گرفت اما کیم جونگ اون جوابش را نداد/ مقام دولت اوباما: کذب است؛ ترامپ دروغگوی سریالی است

رئیس جمهور آمریکا در جریان نشست کابینه ضمن اعلام اینکه رهبر کره شمالی ترجیح داد با وی ارتباط برقرار کند تا این که با رئیس جمهور سابق آمریکا تماسی داشته باشد، مدعی شد، باراک اوباما ۱۱ بار تلاش کرده بود با رهبر کره شمالی تماس بگیرد اما موفق نشد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

رئیس جمهور آمریکا در جریان نشست کابینه ضمن اعلام اینکه رهبر کره شمالی ترجیح داد با وی ارتباط برقرار کند تا این که با رئیس جمهور سابق آمریکا تماسی داشته باشد، مدعی شد، باراک اوباما ۱۱ بار تلاش کرده بود با رهبر کره شمالی تماس بگیرد اما موفق نشد.

به گزارش ایسنا، به نوشته روزنامه دیلی میل، دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا که سه بار به صورت رو دررو با کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی دیدار کرده، گفت: من او را دوست دارم و او هم مرا دوست دارد. ما با هم تفاهم داریم. من به او احترام می‌گذارم و او نیز برای من احترام قائل است.

ترامپ افزود: باراک اوباما، رئیس جمهور سابق آمریکا در جریان گذار قدرت به من گفته بود که جاه طلبی اتمی کره شمالی بزرگترین مشکل است و او نمی‌دانست که چطور آن را حل کند.

ترامپ در ادامه گفت:‌ اوباما به من گفت که نمی‌داند چطور این مساله را حل کند. من از او پرسیدم که آیا تا به حال به کیم جونگ اون زنگ زده‌ای؟ اوباما پاسخ داد خیر. اما حقیقت این است که اوباما ۱۱ بار تلاش کرد تا با کیم تماس بگیرد اما رهبر کره شمالی که مرد باشخصیتی است به تماس‌های او پاسخ نداد. کیم برای اوباما احترامی قائل نبود اما به تماس‌های من پاسخ داد.

واکنش دولت اوباما

در همین حال بن رودز، سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا در دوران ریاست جمهوری اوباما یک ساعت پس از این اظهارات ترامپ در توییتی نوشت : ترامپ یک "دروغگوی سریالی" است و تماسی که او توصیف می‌کند هرگز صورت نگرفته است.

ترامپ در گذشته نیز ادعای مشابهی مطرح کرده بود. وی در ماه ژوئن گفته بود که اوباما می‌خواست با کیم جونگ اون دیدار کند اما دولتش در برنامه ریزی این نشست ناکام بود.

ترامپ در جریان یک کنفرانس خبری مشترک با مون جائه این، رئیس جمهور کره جنوبی که در ماه ژوئن در سئول برگزار شده بود، گفت: اوباما می‌خواست با کیم دیدار کند اما رهبر کره شمالی نمی‌خواست اوباما را ببیند. دولت اوباما برای چنین دیداری التماس می‌کرد. آنها دائما برای برقراری چنین دیداری التماس می‌کردند و کیم جونگ اون نمی‌خواست اوباما را ببیند.

جیمز کلاپر، رئیس امنیت ملی آمریکا در دولت اوباما در آن زمان به این اظهارات ترامپ خندید و گفت: در تمامی گفت و گوهایی که حول محور کره شمالی بود و من در آنها شرکت داشتم به خوبی به یاد می‌آورم که هرگز اوباما برای دیدار با کیم جونگ اون ابراز علاقه نکرده بود.

اوباما در سال ۲۰۰۷ میلادی در حالی که به عنوان نامزد دموکرات‌ها در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا مبارزه می‌کرد، گفته بود که می‌خواهد بدون هیچ پیش شرطی با کیم جونگ اون دیدار کند اما هیچ سند و مدرکی دال بر این که اوباما پس از روی کارآمدن در سال ۲۰۰۹ میلادی چنین دیداری را در نظر گرفته یا خیر وجود ندارد.

نظرات بینندگان