arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۰۸۶۰۱
تاریخ انتشار: ۰۳ : ۱۲ - ۳۰ مهر ۱۳۹۸

حمله وزیر صمت به رییس کل بانک مرکزی: باید ثابت کند خودروسازان فشل هستند!

وزیر صنعت در پاسخ به این سوال که رییس کل بانک مرکزی اعلام کرده که چرا باید بانک مرکزی تاوان خودروسازی فشل را بدهد، گفت: رییس کل بانک مرکزی خودش اعلام کرده و خودش نیز باید این موضوع را ثابت کند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: رئیس کل بانک مرکزی باید ثابت کند خودروسازی فشل است.

رحمانی در حاشیه مراسم انعقاد تفاهمنامه داخلی ساری تجهیزات صنایع پتروشیمی در گفت‌و‌گو با فارس در پاسخ به این سوال که رییس کل بانک مرکزی اعلام کرده که چرا باید بانک مرکزی تاوان خودروسازی فشل را بدهد، گفت: رییس کل بانک مرکزی خودش اعلام کرده و خودش نیز باید این موضوع را ثابت کند.

اخیرا رئیس کل بانک مرکزی در نشست اتاق بازرگانی درباره درخواست‌های مکرر خودروسازان گفته بود:« در مورد خودرو‌سازی‌ها، به شخصه در ابتدا قبول نداشتم که نقدینگی را در اختیار خودروسازان قرار بدهیم. به‌دلیل اینکه مطمئن بودم مانند سال‌های گذشته نقدینگی‌ها را هدر می‌دهند. اما آن‌ها به ما قول دادند شش ماه بعد همه چیز درست می‌شود. آن‌ها ده بار گفته‌اند، شش ماه دیگر درست می‌شود. اما نه تنها درست نشده، بلکه بدتر هم شده است، ولی پارسال برای اینکه حسن‌نیت خودم را نشان دهم، ۴ هزار میلیارد تومان ریالی و ۸۴۰ میلیون یورو به‌ صورت ارزی به آن‌ها اختصاص دادیم. بعضی‌ بی‌انصافی می‌کنند و ما را مورد نقد قرار می‌دهند. اما من آن زمان به خودروسازان گفتم ۸۴۰ میلیون یورو را به شما مانند ال‌سی خارجی می‌دهم و شما سال دیگر این مبلغ را یا ریالی یا ارزی برگردانید. اما آن‌ها گفتند چرا ما ریسک نرخ ارز یک‌سال آینده را بپذیریم؟ شاید ارز گران شود. به آن‌ها گفتم شما که هر روز قیمت خودرو را بالا می‌برید، ریسک نرخ ارز را هم نمی‌خواهید بپذیرید؟ آن ریسک را هم بانک مرکزی باید بپذیرد؟ یک‌سال معطل کردند و این ارز را نگرفتند. ارز را ما به‌عنوان بانک مرکزی نمی‌فروشیم. ارز را به بانک عامل می‌دهیم و آن‌ها می‌فروشند. بانک عامل هم می‌خواهد ریال را به نرخ روز به بانک مرکزی بدهد. در نتیجه ارز را فروخت؛ بنابراین، این خودروسازان بودند که ریسک را نپذیرفتند. مقصر بانک مرکزی نبود. آن‌ها خودشان می‌خواهند همه چیز به نفعشان باشد و هر چه گفتند بانک مرکزی بگوید چشم. تا صحبتی هم می‌کنیم می‌گویند این همه کارگر داریم و اگر آسیب ببینیم بحران ایجاد می‌شود. تا کی می‌خواهیم این خودروسازی فشل را ادامه دهیم؟ بانک مرکزی چرا باید تاوانش را بدهد؟»

نظرات بینندگان