arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۰۸۶۲۰
تاریخ انتشار: ۱۷ : ۱۳ - ۳۰ مهر ۱۳۹۸

اشکان رهگذر: در اسکار حرف برای گفتن داریم / اثری با صدای پرویز پرستویی و لیلا حاتمی

انیمیشن «آخرین داستان» در فهرست ۳۲ اثر رقابت کننده در شاخه بهترین انیمیشن آکادمی علوم و هنرهای سینمایی اسکار قرار گرفته است. داستان اسباب بازی ۴، پرندگان خشمگین۲، منجمد ۲، فیلم لگو ۲: بخش دوم و زندگی مخفی حیوانات خانگی ۲ تعدادی از رقبای «آخرین داستان» هستند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 انیمیشن «آخرین داستان» در فهرست ۳۲ اثر رقابت کننده در شاخه بهترین انیمیشن آکادمی علوم و هنرهای سینمایی اسکار قرار گرفته است. داستان اسباب بازی ۴، پرندگان خشمگین۲، منجمد ۲، فیلم لگو ۲: بخش دوم و زندگی مخفی حیوانات خانگی ۲ تعدادی از رقبای «آخرین داستان» هستند.

اشکان رهگذر کارگردان «آخرین داستان» در این باره نوشت: ««آخرین داستان» پیشنهاد خودم بود. دغدغه این را داشتم که کار با کیفیت درباره شاهنامه در کشور داشته باشیم. برای انتخاب بازیگرانی که قرار بود به جای شخصیت‌ها صحبت کنند فهرستی داشتم و آن فهرست را با تینا پاکروان مطرح کردم. او با شناخت و تجربه‌ای که داشت این فهرست را به روز و انتخاب‌ها را بهتر و درست‌تر کرد. در نهایت ۱۴ بازیگر انتخاب شدند و پرویز پرستویی در نقش ارشیا وزیر جمشید و طهمورث استاد فریدون، اکبر زنجانپور در نقش کاوه، بیتا فرهی به جای اهریمن، لیلا حاتمی در نقش شهرزاد دختر جمشید، اشکان خطیبی در نقش فریدون و حامد بهداد در نقش ضحاک صحبت کردند.

شاید تصور تعدادی از این صداها در فضای انیمیشن کمی عجیب باشد اما انیمیشن ما فضای حماسی و اسطوره‌ای دارد و مخاطبش نوجوانان و بزرگسالان هستند و کودک نیستند که با بعضی صداها ارتباط برقرار نکنند؛ اتفاقاً به دلیل ژانر «آخرین داستان» صدای کسانی مانند اکبر زنجانپور یا فرخ نعمتی خیلی خوب روی کار نشسته است. «آخرین داستان» به لحاظ بصری توانسته استانداردهای انیمیشن ایران را بالا ببرد و در حوزه انیمیشن دو بعدی ویژگی‌های خاصی دارد. ما بر مکتب انیمه ژاپن تکیه کرده و سعی کردیم ایرانیزه‌اش کنیم. در متحرک‌سازی‌ها و بازیگری برای کسانی که در ساخت انیمیشن حضور داشتند استاد بازیگری گرفتیم و ماه‌ها با آنها کار کرد تا بتوانیم بازیگری در انیمیشن را پیاده کنیم و کاراکترها واقعاً حس داشته باشند. در بخش اکشن سعی کردیم از حرکات پیچیده اجتناب نکنیم و از انیمیشن سه بعدی و جلوه‌های ویژه به صورت خیلی جدی استفاده کردیم. «آخرین داستان» به لحاظ صدا منحصربه‌ فرد است. هم به لحاظ بازیگرانی که در کار حضور دارند و هم به دلیل صداگذاری و طراحی صداگذاری. این انیمیشن اولین فیلم دالبی اتموس ایران است و موسیقی آن هم در سینمای ما کم‌نظیر است. به صورت کلی همه جوانب دست به دست هم داده که بتوانیم کاری با استانداردهای جهانی تولید کنیم که مدعی باشد و آن را جدی بگیرند.
در اسکار تکلیف همیشه معلوم است و سیطره‌ای وجود دارد که استودیوهایی که هم ثروتمندند و هم تجربه و اعتبار بیشتر دارند مدعی اصلی هستند اما فهرستی از فیلم‌های مستقل است که انیمیشن ما هم در آن دسته بندی قرار گرفته و از نظر اعضای آکادمی می‌توانند تنوع ایجاد کنند و تکراری که هر سال روی کارهای کمپانی‌های دیزنی و پیکسار اتفاق می‌افتد بشکنند.

در این فهرست نام‌های بزرگی است و برای ما همین که کنار این نام‌ها هستیم افتخار است ولی به این صورت نیست که اثر ما حرفی برای گفتن نداشته باشد چون در فیلم‌های مستقل در جشنواره‌های جهانی، انیمیشن ما هم کنارشان بوده و با آنها رقابت کرده‌ایم و گاهی آنها برنده شده‌اند و گاهی ما.

طبق قانون و قاعده آکادمی اسکار فیلم‌ها باید در ایالت کالیفرنیا اکران شوند و از روز جمعه اکران «آخرین داستان» در این ایالت آغاز شده و به مرور در کشورهای دیگری هم که با آنها قرارداد بسته‌ایم اکران می‌شود. برای اکران در ایران هم تلاش می‌کنیم اما اکران انیمیشن در ایران سخت است چون آن را جدی نمی‌گیرند. قانون نانوشته‌ای وجود دارد و پخش کننده‌ها و سینمادارها معتقدند انیمیشن نمی‌فروشد؛ درصورتی که اگر انیمیشنی اکران درستی شده باشد فروش خوبی داشته است. شاید این نگاه به این دلیل است که هر چیزی که خارج از عادت باشد و کلیشه‌ها را بشکند پس زده می‌شود. به همین دلیل هنوز برای اکران در ایران به نتیجه نرسیده‌ایم.»

ایران 

نظرات بینندگان