arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۰۸۶۵۷
تاریخ انتشار: ۲۸ : ۱۵ - ۳۰ مهر ۱۳۹۸

تقدیر از رضا بابک در جشنواره تئاتر کودک و نوجوان

نشست خبری جشنواره تئاتر کودک و نوجوان همدان با اعلام حمایت مالی یک هلدینگ شوینده از جشنواره و بزرگداشت رضا بابک که در 10 ماه گذشته برای سومین بار در یک رویداد تئاتری تقدیر می‌شود، برگزار شد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

نشست خبری جشنواره تئاتر کودک و نوجوان همدان با اعلام حمایت مالی یک هلدینگ شوینده از جشنواره و بزرگداشت رضا بابک که در 10 ماه گذشته برای سومین بار در یک رویداد تئاتری تقدیر می‌شود، برگزار شد.

 به نقل از روابط عمومی بیست و ششمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان همدان، نشست خبری این رویداد روز سه‌شنبه ۳۰ مهرماه با حضور مجید قناد، دبیر هنری این رویداد، مهدی قلعه، دبیر اجرایی و احمدرضا احسانی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان در سالن کنفرانس مجموعه تئاتر شهر برگزار شد که مجید قناد به عنوان دبیر این رویداد با تشکر از همراهی‌ها، نسبت به برپایی با شکوه این جشنواره ابراز امیدواری کرد.

سپس مهدی قلعه به بیان جزئیاتی از جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان همدان پرداخت و گفت:‌ بعد از این که فراخوان جشنواره در خردادماه منتشر شد از ۳۱ استان شاهد دریافت آثار بودیم. در بخش کودک ۸۲ اثر، در بخش نوجوان ۵۲ اثر، در بخش خردسال ۴۸ اثر، در بخش خیابانی ۶۶ اثر و در بخش نمایشنامه‌نویسی ۵۵ اثر و در بخش بین‌الملل بالای ۱۰۰ اثر دریافت شد. در ادامه طبق آن‌چه از طریق اخبار منتشر شد در بخش خیابانی ۸ کار، در بخش کودک ۸ کار، در بخش نوجوان ۷ کار و در بخش خردسال ۸ کار برای اجرا در بیست و ششمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان همدان پذیرفته شد. در بخش نمایشنامه‌نویسی نیز اسامی هفت نامزد اعلام شد که سه برگزیده دارد و روز نخست جشنواره معرفی می‌شود. طبق آمار امسال شاهد افزایش ۲۰ درصدی میزان علاقه‌مندان به حضور در جشنواره بودیم. در بخش خیابانی و خردسال که برخلاف بخش کودک و نوجوان، تولیدات تازه و نه نمایش‌هایی که پیشتر اجرای عمومی را از سر گذرانده‌اند حضور دارند، امسال مرحله دریافت طرح را حذف کردیم و مستقیما به کارهای تولید شده که برای نخستین بار بود که دیده می‌شدند پرداختیم.

او در مورد جوایزی که از سوی مراکز مختلف، به چز جوایز جشنواره به شرکت‌کنندگان در این رویداد داده می‌شود، توضیح داد: فراخوان امسال با شعار «کودک، تئاتر، طبیعت» منتشر شد و در فراخوان ذکر کردیم سه اثر برگزیده در بخش کودک، نوجوان، خردسال و خیابانی که این شعار را در اثرشان در نظر گرفته باشند از سوی سازمان محیط زیست جوایزی کسب خواهند کرد. مرکز ملی اسیتج، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و کانون تئاتر کودک و نوجوان خانه تئاتر نیز هر کدام چهار جایزه در چهار بخش ذکر شده به برگزیدگان اهدا خواهند کرد و حوزه هنری همدان نیز یک جایزه از سوی خود خواهد داد و این جوایز منهای جوایز اصلی جشنواره است.

قلعه در ادامه با اشاره به حضور داورانی خارج از تهران در هیئت انتخاب و داوری بخش‌های گوناگون گفت: امسال برای اولین بار است که در جشنواره تئاتر کودک و نوجوان همدان به دبیری آقای قناد، در ترکیب هیئت انتخاب و داوری آثار از داورانی خارج از تهران دعوت شده است و این اتفاقی خوب است. در دوره‌های قبل در هر بخش عموما چهار داور از تهران و یک داور از همدان بودند و امسال داوران به صورت گسترده و از استان‌های دیگر نیز انتخاب شدند.

او ادامه داد: در بخش ورکشاپ پیش از جشنواره و در روزهای ۱۱تا ۱۴ آبان ورکشاپی از دانمارک و تهران برای کارگردانانی که کارشان در جشنواره حضور دارد و برای اولین بار بعضی از دوستانی که اثری ندارند برگزار خواهد شد. به عنوان مثال از استان سیستان و بلوچستان درخواست کرده‌ایم علی‌رغم این که در جشنواره اثر ندارند افرادی را برای حضور در این ورکشاپ معرفی کنند. در همدان شاهد برگزاری ورکشاپ‌هایی از الجزایر، استرالیا و ایتالیا خواهیم بود.

مدیر اجرایی بیست و ششمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان همدان همچنین اضافه کرد: کانون پرورش فکری دو تریلی سیار را در اختیار جشنواره گذاشته است و این دو تریلی از ۱۶ تا ۲۱ آبان در سراسر شهر همدان به اجرای نمایش خواهد پرداخت. همچنین با همکاری سازمان صداوسیمای همدان و شبکه چهار صداوسیما، برنامه زنده «مجله تئاتر» در طول جشنواره به صورت زنده از همدان پخش خواهد شد.

به گفته قلعه در بخش بین‌الملل بیش از ۱۰۰ اثر متقاضی حضور بوده‌اند که ۹ اثر از هفت کشورِ اسپانیا، ایتالیا (سه کار)، آرژانتین، یونان، تاجیکستان، فرانسه و بلژیک حضور خواهند داشت.

او همچنین درباره بخش بزرگداشت گفت: هر سال در جشنواره از یک هنرمند پیشکسوت تقدیر می‌شود و امسال از رضا بابک تقدیر خواهد شد. ایشان در مورد تاریخ شفاهی تئاتر کودک و نوجوان منابعی غنی در اختیار داشتند که ماحصل آن در کتابی در جشنواره رونمایی می‌شود.

قلعه با قدردانی از همراهی شهرداری و استانداری از همکاری یک شرکت شوینده با جشنواره به عنوان حامی مالی خبر داد.

در این نشست عنوان شد که نمایشگاه عکسی از 30 سال کارهای اختر تاجیک در زمینه عکس تئاتر کودک در همدان برگزار خواهد شد.

رونمایی از پوستر بیست و ششمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان همدان با طراحی شهرام عظیمی روز ۸ آبان در استان همدان برگزار خواهد شد. بیست و ششمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان همدان از ۱۶ تا ۲۱ آبان در همدان برگزار می‌شود.

نظرات بینندگان