arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۰۸۶۷۱
تاریخ انتشار: ۱۰ : ۱۶ - ۳۰ مهر ۱۳۹۸

سخنگوی وزارت خارجه: برخی کشورها اعلام کرده اند که آماده نزدیک کردن دیدگاه‌های ایران و عربستان و رفع سوء تفاهمات هستند

سخنگوی وزارت خارجه گفت: برخی از کشورها گفتگوهایی را با ما داشتند و آمادگی خود را برای نزدیک کردن دیدگاه‌های ایران و عربستان، کاهش تنش‌ها و رفع سوء تفاهمات و گفتگو با عربستان اعلام کردند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

سخنگوی وزارت خارجه گفت: برخی از کشورها گفتگوهایی را با ما داشتند و آمادگی خود را برای نزدیک کردن دیدگاه‌های ایران و عربستان، کاهش تنش‌ها و رفع سوء تفاهمات و گفتگو با عربستان اعلام کردند.

سید عباس موسوی سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد که براساس اعلامی که «گیر پدرسون» نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در امور سوریه داشت و توافق صورت گرفته اولین نشست کمیته قانون اساسی سوریه به احتمال قوی 30 اکتبر (هشتم آبان) در ژنو برگزار می‌شود.

موسوی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران نیز اعلام کرده از تشکیل این کمیته و این روند حمایت می‌کند، افزود: امیدواریم تحولات جاری در منطقه آثار منفی و سلبی بر موضوع نداشته باشد و مقدمه‌ای باشد برای گام‌های اساسی در روند سیاسی در بحران سوریه و جمهوری اسلامی ایران نیز قاطعانه از این روند سیاسی حمایت خواهد کرد.

سخنگوی وزارت خارجه ادامه داد: از ابتدای بحران در شمال سوریه، جمهوری اسلامی ایران سعی کرده براساس توافقاتی که در منطقه وجود دارد و به عنوان کشور ضامن آتش بس در سوریه، نقش مثبتی را برای کاهش این تشنجات و تنش‌ها ایفا کند و از دولت کشور دوست و همسایه، ترکیه خواستیم خویشتنداری کند، ولی آنها براساس نگرانی‌های امنیتی که داشتند که در جای خود قابل درک است، این اقدام را انجام دادند و اعلام نیز کردند موقت است.

* ایران راه‌حل را در اقدام نظامی نمی‌داند

موسوی یادآور شد: اما جمهوری اسلامی ایران راه‌حل این مسائل را در اقدام نظامی نمی‌داند و در گفتگو و تفاهم و جستجوی راه‌حل‌های مسالمت آمیز می‌داند و تلاش کرده و خواهیم کرد که این مشکلات را از طریق گفتگو بین همه طرف‌ها حل کنیم. لازم است در این موارد به حاکمیت ملی کشورها و تمامیت ارضی همه کشورها احترام گذاشته شود.

سخنگوی وزارت خارجه که با خبرگزاری آناتولی گفتگو می‌کرد، در این باره اظهار داشت: هر تلاشی که ایران تشخیص دهد به کاهش تنش‌ها و رفع نگرانی‌های دولت ترکیه و سوریه و مردم کمک می‌کند، در آن حضور خواهد یافت و کمک خواهد کرد و سعی می‌کند که به نزدیک کردن دیدگاه‌ها بین همه طرف‌ها کمک کند.

* تلاش برخی کشورها برای نزدیک کردن دیدگاه‌های ایران و عربستان

موسوی درباره مناسبات تهران و ریاض نیز با بیان اینکه دو کشور ایران و عربستان به عنوان دو کشور مهم منطقه و جهان اسلام مطرح هستند، گفت: اگر اختلافاتی باشد بر منطقه اثر می‌گذارد و اگر کاهش اختلافات و گفتگو در پیش گرفته و سوء تفاهمات برطرف شود، قطعا نفع آن به هر دو کشور و مردم منطقه و چه بسا به جهان خواهد رسید.

وی اضافه کرد: گفتگوهایی را برخی از کشورها با ما داشتند و با حسن نیت اعلام کردند آماده هستند برای نزدیک کردن دیدگاه‌های ایران و عربستان و برای کاهش تنش‌ها و رفع سوء تفاهمات اقداماتی را انجام دهند و با دولت عربستان گفتگو کنند تا این مسائلی که وجود دارد، رفع و مانع شود که کشورهای ثالث از وضعیتی که هست سوء استفاده کنند.

موسوی گفت: آماده هستیم و حسن نیت کشورهایی که در این مسیر گام برداشتند را ستایش می‌کنیم و طرح پویش صلح هرمز که ارائه کردیم شامل حال عربستان نیز می‌شود و آنها می‌توانند این مفاد را به دقت بررسی کنند تا آرامش و ثبات بیش از پیش به منطقه بازگردد.

نظرات بینندگان