arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۰۸۶۸۵
تاریخ انتشار: ۵۵ : ۱۷ - ۳۰ مهر ۱۳۹۸
اسناد ویکی لیکس در «انتخاب»؛ شماره ۷۳ - بخش اول/

روایت سرّی وزیر خارجه آمریکا درباره احتمال رییس‌جمهور شدن ناطق نوری در انتخابات ۷۶

ما تردید داریم که انتخابات آتی ریاست جمهوری فارغ از پیروز آن، منتهی به تغییری در سیاست‌های ایران شود. در واقع تحت کنترل ناطق نوری، ایران در برخی حوزه‌ها پس رفت خواهد کرد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

گزارش سری وزیر خارجه آمریکا درباره احتمال رییس‌جمهور شدن ناطق نوری

«انتخاب» اسناد ویکی لیکس در رابطه با ایران را که متعلق به سال های ۱۹۷۲ تا ۲۰۰۹ است، را به صورت روزانه و به منظور آگاهی مخاطبان نسبت به تحولات و اتفاقات گذشته، منتشرمی کند.

سرویس تاریخ «انتخاب»: وزیر خارجه آمریکا در گزارشی سری به تاریخ سه شنبه ۲۲ آبان ۱۳۷۵ به موضوع موضع تهران درمورد طالبان پرداخته است.

به گزارش «انتخاب»؛ متن این سند که ویکی لیکس آن را منتشر کرده، در زیر آمده است:

موضوع سند: ایران
طبقه بندی: سری
یکشنبه ۴:۴۷ دقیقه هفدهم نوامبر ۱۹۹۶
از: وزیر امورخارجه
به: سفارتخانه‌های آمریکا در آسیای میانه

۱. سری
۲. بر اساس درخواست سفارت ما در آلماتی، وزارت اطلاعات/نکات اصلی زیر را برای در میان گذاشتن با معاون وزیر امورخارجه، گیزاتف، و دیگر مسئولان بلندپایه قزاق ارایه کرده است. امیدواریم که این مطالب، جزییات کافی برای اثبات این مسئله داشته باشد که نگرانی‌های آمریکا درباره ایران کاملا مستدل هستند. تلگراف حاضر برای استفاده و اطلاعات عمومی با دیگر حوزه‌های منطقه هم به اشتراک گذاشته می‌شود. متن زیر دارای طبقه بندی سری بوده و امکان افشای آن نزد مقامات عالی رتبه دولت میزبان در صورت نیاز، ممکن است.
ایران: تحولات داخلی
۳. انتخابات. دور دوم رای گیری مجلس پنجم در ماه آوریل شاهد شکست فراکسیون رییس جمهور رفسنجانی بود. محافظه کاران توانستند با یک اکثریت جزیی تا حدودی کنترل مجلس را به دست بگیرند و ناطق نوری به عنوان رییس مجلس انتخاب شد. چشم انداز تغییر در قانون اساسی با هدف فراهم کردن امکان حضور رفسنجانی برای دور سوم ریاست جمهوری ... منتفی شد .... ناطق نوری که از قدرت گیری دوباره نیرو‌های روحانی سود برده، به عنوان رییس جمهور احتمالی خود را نشان داده است.
- احتمال کمی وجود دارد که هرکدام از احزاب در دولت کنونی را بتوان در زمینه‌هایی مانند تروریسم، حقوق بشر، مخالفت با روند صلح خاورمیانه یا پیگیری تسلیحات کشتار جمعی، «میانه رو» دانست.
- به همین دلیل، ما تردید داریم که انتخابات آتی ریاست جمهوری فارغ از پیروز آن، منتهی به تغییری در سیاست‌های ایران شود که به احترام به کشور‌های دیگر منجر شود. در واقع تحت کنترل ناطق نوری، ایران در برخی حوزه‌ها پس رفت خواهد کرد.
۴. ... نماینده ویژه حقوق بشر سازمان ملل در ایران به تازگی گزارشی منتشر کرده است، ایران در حال حاضر یک کمپین تبلیغاتی را برای بی اعتبارسازی این گزارش و نویسنده آن آغاز کرده است.
روابط خارجی
۵. کمپین دیپلماسی. تهران اخیرا دیدار‌های اعضای برجسته دولت از کل منطقه را بصورت گسترده پوشش می‌دهد. بخصوص حبیبی معاون رییس جمهور، ولایتی وزیر امورخارجه، و واعظی معاون وزیر امورخارجه تا جایی که می‌توانند به دنبال ایجاد فرصت برای گسترش روابط با همسایگان از طریق توسعه تبادلات فرهنگی و دادن قول منافع اقتصادی و تجاری هستند. تلاش‌های مشابهی هم فراتر از این منطقه در اروپا، روسیه، آفریقا، آمریکای لاتین و خاوردور انجام شده است، زیرا ایران تلاش دارد خود را به عنوان یک قدرت نوظهور نشان دهد.
- در سخنرانی‌های رسمی و نماز جمعه، رهبران تهران همواره بر این مسئله تاکید دارند که ایران روابط معنوی با رهبران روحانی جهان اسلام دارد و باید نسخه «انقلابی» خود از اسلام را ترویج کند.
۶. تعاملات منطقه ای. تهران همچنان خود را در چند درگیری منطقه‌ای وارد کرده است. عملیات نظامی فرامرزی ایران در شمال عراق علیه حزب دموکرات کردستان ایران و حمایت نظامی گسترده بعدی از یکی از فراکسیون‌های کرد، به بغداد بهانه داد تا بار دیگر وارد شمال شده و کرد‌ها را تهدید کند. در افغانستان نیز ایران آشکارا از راهکار صلح آمیز تحت نظارت سازمان ملل و دولت فراگیر حمایت می‌کند، اما در خفا برای ائتلاف ضدطالبان تسلیحات و حمایت تامین می‌کند. ...
تروریسم
۷. ... تا زمانی که جامعه بین المللی هزینه سیاسی و اقتصادی اقدامات را به اندازه کافی بالا نبرد، ایران دلیلی برای تغییر رفتار خود نخواهد دید.
۸. روند صلح خاورمیانه. ... حمایت ایران از گروه‌هایی مانند جهاد اسلامی فلسطین، حزب الله لبنان و جبهه آزادیبخش فلسطین، حماس و گروه‌های کوچکتر، شامل پول (بیش از ۱۰۰ میلیون دلار در سال) تسلیحات، آموزش و همکاری می‌شود. ...
۹. تهدید ثبات کشورها. ایران الگوی گروه‌های مخالف سیاسی دیگری است که دست به خشونت می‌زنند. هدف از این حمایت تضعیف دولت‌های سکولار و تشویق ایجاد رژیم‌هایی است که در برابر نفوذ ایران و اسلام سیاسی، آسیب پذیرتر باشند. ایران همچنین به دنبال رسیدن به جایگاهی در جنبش‌های اسلامی در چند قاره بوده و به این ترتیب می‌خواهد رهبری ایدئولوژیک خود را توسعه دهد. بسیاری از ارتباطات ایران با سازمان‌های مخالف در سودان، سوریه، لبنان اتفاق می‌افتد هرچند اعضای این گروه‌ها نیز به ایران سفر می‌کنند.
- مصر: ایران متهم به حمایت از جماعت اسلامیه و جهاد اسلامی مصر است. گزارش‌هایی درباره سفر شبهه نظامیان اسلامی مصر به ایران وجود دارد.
- الجزایر: ایران همچنین تامین مالی جبهه نجات اسلامی را انجام داده و گزارش‌هایی درباره انتقال تسلیحات از طریق سودان وجود دارد.
- ترکیه: ایران حمایت مالی سازمان‌های شبه نظامی موسوم به جنبش اسلامی را برعهده دارد که سکولار‌ها و غربگرایان ترکیه را هدف قرار می‌دهند. ...
- تاجیکستان: ایران اقدام به آموزش، تامین مالی و دادن پناه به جنبش بیداری اسلامی تاجیکستان کرده است که اکنون بخشی از حزب فراگیر مخالفان تاجیکستان شده، اما در زمان جنگ داخلی و ناآرامی‌های کنونی حضور داشته. ...
- آسیای مرکزی: ایران به دنبال سواستفاده از ضعف و آسیب پذیری تاجیکستان و مناطق دیگر آسیای مرکزی است و اقدام به اعزام مبلغان مذهبی و تامین مالی گروه‌های سیاسی اسلامی کرده است. دست یابی به منابع اورانیوم منطقه و نفوذ بر منابع انرژی این کشور‌ها جزو اهداف اصلی آن‌ها است.

نظرات بینندگان