arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۰۸۷۲۸
تاریخ انتشار: ۲۵ : ۲۳ - ۳۰ مهر ۱۳۹۸

نخست وزیر پیشین لبنان استعفای دولت حریری را پیشنهاد کرد

"نجیب میقاتی" نخست وزیر پیشین لبنان در چارچوب مجموعه پیشنهادهای خود برای حل بحران کنونی، استعفای دولت سعد حریری را مطرح کرد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

به نوشته روزنامه الجمهوریه، میقاتی که در فاصله سال های ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۴ نخست وزیر لبنان بود، روز سه شنبه در گفت و گو با شبکه تلویزیونی "الحدث" وابسته به عربستان سعودی، مجموعه پیشنهادات زیر را به عنوان برون رفت از بحران کنونی مطرح کرد:

-استعفای دولت پس از رایزنی برای تشکیل دولت جدید به منظور جلوگیری از بروز خلا در کشور.

-تشکیل دولت با مشارکت افراد متخصص و جامعه مدنی.

-تصویب فوری بودجه.

-بررسی قانون جدید انتخابات از سوی پارلمان.

این پیشنهاد میقاتی در حالی است که وی با آغاز تظاهرات اعتراض آمیز در لبنان از پنجشنبه شب گذشته (۲۵ مهرماه جاری) به همراه فواد سنیوره و تمام سلام نخست وزیران پیشین لبنان حمایت خود را از سعد حریری اعلام کردند.

"جونی منیر" کارشناس سیاسی لبنانی در این باره به خبرنگار ایرنا گفت که این حمایت ظاهری بوده و هر یک از این سه استعفای حریری را فرصتی برای نخست وزیری خود می دانند.

همچنین سه نخست وزیر پیشین لبنان در تیرماه گذشته به طور همزمان راهی عربستان سعودی شدند؛ در آن زمان برخی تحلیلگران مسائل منطقه‌ای، احضار این سه شخصیت سیاسی لبنان به عربستان را در جهت تغییر احتمالی راهبرد ریاض در قبال بیروت ارزیابی کردند و از احتمال طرح تازه عربستان برای دیکته کردن سیاست های خود بر بیروت خبر دادند.

به هر حال استعفای حریری از سوی برخی محافل داخلی از جمله "سمیر جعجع" رهبر حزب "نیروهای لبنانی" و "ولید جنبلاط" رهبر حزب سوسیال ترقیخواه که هر دو به عربستان سعودی نزدیک هستند، نیز مطرح شد. جعجع در ادامه اعمال فشار بر حریری چند روز پیش از تصمیم برای استعفای اعضای این حزب از دولت لبنان خبر داد؛ اقدامی که به عقیده تحلیلگران اهمیت چندانی ندارد زیرا جعجع در صحنه سیاسی لبنان وزنه سنگینی به شمار نمی آید و در واقع اگر فشارهای عربستان نبود، حریری اعضای این حزب را در کابینه نمی پذیرفت.

نظرات بینندگان