arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۰۸۷۴۷
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۱۰ - ۰۱ آبان ۱۳۹۸

چین و ژاپن پس از ٨ سال رزمایش مشترک برگزار کردند

چین و ژاپن برای نخستین بار پس از هشت سال تیرگی روابط به دلیل اختلافات در دریای شرقی، رزمایش مشترک برگزار کردند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

چین و ژاپن برای نخستین بار پس از هشت سال تیرگی روابط به دلیل اختلافات در دریای شرقی، رزمایش مشترک برگزار کردند.

به گزارش شبکه خبری "ان. اچ. کی" اگرچه از سال ۲۰۱۰ میلادی منازعات میان دو کشور شدت گرفت اما پس از سال ۲۰۱۲ میلادی یعنی زمانی که ژاپن اعلام کرد جزایر دیایویو در دریای شرقی را ملی اعلام می کند، دولت چین نسبت به این تصمیم اعتراض کرد و از آن زمان چنین رزمایش هایی میان طرفین برگزار نشده است.

گزارش می نویسد بهترین راه برای هر دو کشور این است که از اختلافات فاصله بگیرند و روابط خود را در عرصه های مختلف تقویت کنند این رزمایش هم می تواند باعث کاهش تنش ها شود.

در این گزارش آمده است ناوشکن سامیدار ژاپن و ناو رزمی تای یوان چین با انجام تمرینات مشترک در آبهای جنوبی ژاپن این رزمایش را برگزار کرده اند این رزمایش قرار بود اوایل ماه جاری میلادی برگزار شود اما به دلیل وقوع توفان هاگیبیس این برنامه به تعویق افتاد و به نیمه دوم ماه تغییر کرد.

همچنین این اولین بار از سال ۲۰۰۹ میلادی است که ناو حامل موشک های هدایت شونده تای یوان چین به ژاپن سفر کرده است ناوشکن کاریسام ژاپن دسامبر سال ۲۰۱۱ در بندر چینگ دایو در شرق چین پهلو گرفت و رویدادهای مشترکی میان دو طرف انجام شد.

گارم مولاوی از دانشگاه بونکا در توکیو می گوید که برگزاری این رزمایش در واقع تحرکی در راستای تلاش های دیپلماتیک دو کشور برای باز کردن یخ های روابط و بهبود مناسبات است.

دو کشور درگیر مناقشات تجاری بزرگ با آمریکا هستند و می خواهند با پشت سرگذاشتن اختلافات و تقویت روابط تجاری و اقتصادی به عنوان قدرت های دوم و سوم اقتصادی دنیا، مناسباتی بهتر برقرار کرده و توان بالاتری برای مبارزات تجاری داشته باشند.

چین به دلیل اینکه درگیر اختلافات تجاری جدی با آمریکا است، روی باز نسبت به گسترش روابط با ژاپن نشان داده است و مولاوی می گوید که چین و ژاپن هر دو در این وضعیت به ثبات و اعتبار تجاری نیاز دارند.

منبع: ایرنا
نظرات بینندگان