arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۰۸۸۲۵
تاریخ انتشار: ۵۱ : ۱۲ - ۰۱ آبان ۱۳۹۸

به‌خاطر چشم‌هایتان سیگار نکشید

تنگی‌نفس، سرفه‌های مکرر و هراس از ابتلا به بیماری‌های قلبی، تنها دلایلی نیستند که می‌توانند خیال ترک سیگار را به ذهنتان بیاورند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

تنگی‌نفس، سرفه‌های مکرر و هراس از ابتلا به بیماری‌های قلبی، تنها دلایلی نیستند که می‌توانند خیال ترک سیگار را به ذهنتان بیاورند.

محققان می‌گویند، اگر به سیگارکشیدن ادامه دهید، چشم‌هایتان را زودتر از ریه‌هایتان از دست می‌دهید. آمارهایی که نزدیک به یک سال از انتشارشان گذشته، می‌گویند که ایرانی‌ها هر روز هشت هزار نخ سیگار می‌کشند و اگر میزان مصرف سالانه کشور را 60 میلیارد نخ فرض کنیم، ماهانه پنج میلیارد و روزانه افزون بر 166میلیون نخ سیگار در کشور مصرف می‌شود.

در حالی که بسیاری از افراد چیزی از تاثیر سیگارکشیدن بر سلامت چشم‌ها نمی‌دانند، محققان می‌گویند که سیگاری‌ها دوبرابر بیشتر از دیگران در خطر نابیناشدن قرار دارند. با توجه به بررسی‌های آن‌ها، دود تنباکوی سیگار، می‌تواند شما را به بیماری‌های چشمی دچار کند، یا اینکه بیماری‌های پیشین چشم‌هایتان را شدیدتر و وخیم‌تر کند. به باور پژوهشگران، سیگاری‌ها ممکن است به آب‌مروارید زودرس دچار شوند یا اینکه با تاری عدسی چشم درگیر شوند.

گذشته از این، اگر دیابت داشته باشید و سیگاری هم باشید، مشکلات چشمی ناشی از دیابت نوع دو بیشتر سراغتان می‌آید و بعید نیست که رگ‌های خونی پشت چشمتان هم تخریب شوند. لکه زرد که در سال‌خوردگی سراغ چشم برخی از افراد می‌‌آید، در سیگاری‌ها بیشتر دیده می‌شود و این افراد بیش از دیگران در معرض اختلال عصب بینایی قرار دارند. از نظر متخصصان، افراد سیگاری با وسواس بیشتری باید به فکر سلامت چشم‌هایشان باشند و در صورت روبه‌روشدن با نشانه‌هایی که خبر از بیماری‌های چشمی می‌دهند، موضوع را با متخصصان درمیان بگذارند. با وجود همه بیماری‌هایی که با مصرف سیگار به جان افراد می‌افتد، محققان هنوز راه موثری برای ترک سیگار پیدا نکرده‌اند.

برچسب‌های نیکوتین، سیگارهای الکترونیک و منعکس‌کردن تصویر ریه‌های بیمار روی جلد سیگارها، تنها تلاش‌های ناموفقی برای کاهش وابستگی افراد به سیگار بوده و با وجود همه این راه‌ها، لذت کشیدن سیگار برای افراد وابسته به آن، هر سال هزینه‌های سرسام‌آور درمانی را به دولت‌ها تحمیل می‌کند. هزینه‌هایی که صرف‌کردنشان همیشه به نجات جان بیماران هم منجر نمی‌شود.

هفته نامه آتیه نو

نظرات بینندگان