arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۰۸۸۲۸
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۱۳ - ۰۱ آبان ۱۳۹۸

دستور رهبر کره شمالی: هتل ها و تاسیسات گردشگری ساخت کره جنوبی تخریب شود / انتقاد کیم جونگ اون از سیاست های پدرش به دلیل «وابستگی زیاد به کره جنوبی»

رهبری کره شمالی امروز (چهارشنبه) گفت، تاسیسات کره جنوبی در منطقه گردشگری کوهستانی کومگانگ باید برچیده و مدرنیزه شود. کوهستان کومگانگ یکی از پروژه‌های مشترک بین دو کره در کنار منطقه صنعتی کائه‌سونگ و یکی از موارد همکاری‌های مشترک و مهم بین دو کشور در خلال چند دهه خصومت ناشی از جنگ بین دو کره محسوب می‌شود.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

رهبری کره شمالی امروز (چهارشنبه) گفت، تاسیسات کره جنوبی در منطقه گردشگری کوهستانی کومگانگ باید برچیده و مدرنیزه شود.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، این اظهارنظر از سوی کیم جونگ اون، رهبری کره شمالی تاکیدی بر سردی روابط بین دو کره محسوب می‌شود.

رهبر کره شمالی دستور تخریب هتل‌های ساخت سئول و دیگر تاسیسات تفریحی و گردشگری کومگانگ را صادر کرده است.

خبرگزاری رسمی کره شمالی گفت که اون هنگام بازدید از منطقه آن را "شکننده و بدون شاخصه‌های ملی" خوانده و حتی از سیاست‌های پدرش به دلیل وابستگی زیاد به کره جنوبی انتقاد کرده و قول داد پیونگ یانگ این منطقه را به دست خودش و برای منافع ملی گسترش و توسعه دهد.

کوهستان کومگانگ یکی از پروژه‌های مشترک بین دو کره در کنار منطقه صنعتی کائه‌سونگ و یکی از موارد همکاری‌های مشترک و مهم بین دو کشور در خلال چند دهه خصومت ناشی از جنگ بین دو کره محسوب می‌شود.

اما رهبری کره شمالی در این باره گفته است، اینکه این منطقه گردشگری نمادی از روابط دو کره دیده شود اشتباه است.

وی ادامه داد، این منطقه در خاک کره شمالی است و صنعت گردشگری آن نباید تحت کنترل سئول باشد. ما همواره از گردشگران کره جنوبی اگر که مایل باشند پس از بازسازی از این منطقه بازدید کنند، استقبال می‌کنیم.

وزارت اتحاد مجدد دو کره در سئول نیز اعلام کرد، در حال بررسی تمایلات و اظهارنظر مطرح شده از سوی رهبری کره شمالی است.

سخنگوی این وزارت خانه گفت: اگر درخواستی از سوی پیونگ یانگ مطرح شود، ما آن را از جنبه‌های مختلف حقوق مالکیت شهروندان، اصول توافقات بین دو کره و از سرگیری تورها به این منطقه گردشگری بررسی می‌کنیم.

دو کره پیش از سرد شدن روابطشان که اخیرا رخ داده، به دنبال دورنمای همکاری در زمینه پروژه‌های مشترک اقتصادی بودند. پیونگ یانگ، سئول را به خاطر به کار گیری تسلیحات پیشرفته و ادامه دادن رزمایش های مشترک نظامی با آمریکا مورد انتقاد قرار داده است.

ساکنان کره جنوبی در ۱۹۹۸ اجازه یافتند تا از طریق دریا وارد این منطقه گردشگری شوند و در ۲۰۰۳ نیز مجوز ورود از راه‌های زمینی نیز به آنها داده شد.

در ۲۰۰۸ و پس از آنکه یک سرباز کره شمالی یک توریست کره جنوبی را به ضرب گلوله از پای در آورد، سفرهای گردشگری به این منطقه کوهستانی به حالت تعلیق درآمد.

صنعت گردشگری کره شمالی در فهرست تحریم‌های بین المللی نیست و به یکی از منابع درآمدی و رشد اقتصادی برای این کشور منزوی بدل شده است.

همچنین از سرگیری سفر تورها به این منطقه گردشگری در سال های اخیر محور بحث مون جائه این، رئیس جمهوری کره جنوبی بوده است. به طوریکه در نشست سپتامبر ۲۰۱۸ با رهبری کره شمالی، دو طرف توافق کردند تا همزمان با ایجاد شرایط، حضور تورها به این منطقه به حالت عادی برگردد.

نظرات بینندگان